Ποιοι θεωρούνται ωραίοι άντρες στην εποχή μας;
Τις περασμένες δεκαετίες, τα πιο διάσημα δυτικά ανδρικά πρότυπα ομορφιάς ήταν πολύ συγκεκριμένα. Στο μυαλό μας μας έρχονται γαλανομάτηδες αστέρες της μεγάλης οθόνης, όπως ο Μπραντ Πιτ ή ο Λεονάρντο ντι Κάπριο. Πολύ παλαιότερα, τα κορίτσια ονειρεύονταν τον Μάρλον Μπράντο και τον Τζέιμς Ντιν.
Ωστόσο το πρότυπο του «ιδανικού» άντρα αλλάζει και εξελίσσεται. Παράλληλα, ο κόσμος του κινηματογράφου και της μόδας αποκτά μεγαλύτερη ποικιλομορφία και τα διεθνή brand αντιλαμβάνονται πόσο σημαντικά είναι τα νέα πρότυπα και πρόσωπα στις διαφημιστικές τους καμπάνιες και στα ντεφιλέ μόδας.
Σε όλο τον κόσμο, το εξιδανικευμένο πρότυπο του γραμμωμένου ανδρικού σώματος σπάνια αντανακλούσε τον μέσο άντρα. Πλέον, εφαρμογές των σόσιαλ μίντια όπως το TikTok συμβάλλουν στην αλλαγή των ανδρικών προτύπων ομορφιάς, παρουσιάζοντας άντρες που παλαιότερα μάλλον δεν θα είχαν καμία πιθανότητα να βγουν στις πλατφόρμες.
Την ώρα που plus size γυναίκες όπως η Lizzo και το μοντέλο Άσλεϊ Γκράχαμ είναι διάσημες σε όλο τον κόσμο, οι άντρες «ομόλογοί» τους δεν είναι τόσο προβεβλημένοι. Ωστόσο, πρόσφατα, η εταιρεία εσωρούχων της Ριάνα, Savage Fenty, συνέβαλε στο να ανέβουν στις πλατφόρμες και πιο εύσωμοι άντρες. Άραγε, αποτελεί αυτό ένδειξη εκδημοκρατισμού της ανδρικής ομορφιάς;
Ο Αλεξάντερ Έντμοντς, καθηγητής Ανθρωπολογίας στο Πανεπιστήμιο του Εδιμβούργου, είπε στο BBC Culture: «Εξαιτίας της δουλείας και της δυτικής αποικιοκρατίας, ο ιδανικός άντρας ήταν πάντα πολύ λευκός· στο παρελθόν υπήρχαν εμπόδια για την αλλαγή αυτού του προτύπου, ίσως, όμως αυτό να αλλάζει τώρα».
Μαύρα σούπερ μόντελ όπως ο Τάισον Μπέκφορντ και ο Άλτον Μέισον συχνά βρίσκονται στο εξώφυλλο του GQ και άλλων περιοδικών και ο κόσμος της μόδας σταδιακά γίνεται πιο συμπεριληπτικός. Αυτό ίσως οφείλεται κατά ένα μέρος σε παγκόσμιες κοινωνικές αλλαγές, όπως το κίνημα Black Lives Matter, που έκαναν τα brand να αναγνωρίσουν την ανάγκη για ποικιλομορφία.
«Το στερεότυπο της ανδρικής εμφάνισης και συμπεριφοράς αλλάζει, δεν αποτελεί πλέον το ιδανικό για τους νεότερους. Η Γενιά Ζ προκρίνει το ανδρόγυνο. Αυτό συναντάται ιδιαίτερα συχνά στην Ανατολική Ασία, ειδικά στην ποπ κουλτούρα της Νότιας Κορέας», λέει ο Έντμοντς.
Oι BTS (Photo/Lee Jin-man, File).
Στη Νότια Κορέα, το ανδρικό πρότυπο ομορφιάς έχει γίνει πιο θηλυκό, με την άνοδο συγκροτημάτων της K-Pop όπως οι BTS, που είναι γνωστοί για τα βαμμένα μαλλιά και το μακιγιάζ τους. Αυτού του είδους η ομορφιά θα θεωρείτο ανορθόδοξη σύμφωνα με τα παραδοσιακά δυτικά πρότυπα. Όμως, σήμερα, αυτό το πρότυπο είναι περιζήτητο και πολύ επιδραστικό στα κυρίαρχα μέσα ενημέρωσης.
Και όπως με κάθε εθνικότητα, τα πρότυπα ομορφιάς της Ανατολικής Ασίας επίσης διαφέρουν. Ο Αμερικανοκορεάτης Ντάε Να, μοντέλο, λέει: «Όταν πρωτοξεκίνησα, τα μοντέλα από την Ασία ήταν ελάχιστα. Ο αριθμός τους αυξήθηκε με αλματώδεις ρυθμούς, καθώς η βιομηχανία απευθύνθηκε προς Ασιάτες αγοραστές ή την αγορά της Ασίας». Καθώς στην Ασία υπάρχει αγοραστικό κοινό με μεγάλα εισοδήματα, οι εταιρείες θέλουν να κάνουν μοντέλα όπως τον Ντάε πρόσωπα της εκστρατείας τους, για να συνδεθούν με τους καταναλωτές αυτούς.
Σούπερ-ντούπερ
Όπως φαίνεται, τα τελευταία χρόνια και οι άντρες σούπερ μόντελ αρχίζουν να απολαμβάνουν την επιτυχία των γυναικών «ομολόγων» τους και να αποκτούν δύναμη. Ο Αμερικανός Τάισον Μπέκφορντ έχει γίνει το πιο διάσημο μαύρο σούπερ μόντελ όλων των εποχών.
Στο μεταξύ, το μοντέλο Σον Ο’ Πράι, έχει χαράξει μια καριέρα που διαρκεί πάνω από 15 χρόνια, κάτι που τον κατατάσσει μεταξύ των πιο πλούσιων αντρών σούπερ μόντελ του κόσμου. Με καταγωγή από μια μικρή πόλη της Τζόρτζια των ΗΠΑ, έφτασε στη Νέα Υόρκη σε ηλικία 17 ετών, με μόνο 150 δολάρια στην τσέπη, και υπέγραψε αποκλειστικά συμβόλαια με μεγάλα brand.
Ο Ο’ Πράι έγινε διάσημος διεθνώς το 2014, όταν τον επέλεξε η Τέιλορ Σουίφτ για να παίξει στο βίντεο του τραγουδιού Blank Space. «Είναι η πιο γνωστή στιγμή της καριέρας μου, η οποία πήρε άλλη πορεία μετά από αυτό. Άνοιξαν περισσότερες πόρτες για μένα. Είμαι πολύ ευγνώμων», λέει ο ίδιος στο BBC Culture. Ο Ο’ Πράι βρέθηκε σε πληθώρα εξωφύλλων όλα αυτά τα χρόνια, κι εξακολουθεί να διατηρεί υψηλό προφίλ. Πώς το έχει καταφέρει αυτό;
«Πρέπει να παραμείνεις μετριόφρων στον χώρο. Στα κάστινγκ ανταγωνίζομαι άλλους άντρες με σκούρα μαλλιά και γαλανά μάτια, άντρες που είναι σαν εμένα: πρέπει να ξεχωρίζεις. Αυτό εξαρτάται από το ποιος είσαι στα γυρίσματα και πώς συμπεριφέρεσαι. Δεν προσπάθησα να αποκτήσει το πρόσωπό μου συγκεκριμένη όψη. Κατά κάποιον τρόπο, αυτή η δουλειά προέκυψε εντελώς τυχαία», λέει χαρακτηριστικά.
Παρά την αυξανόμενη ποικιλομορφία, το κλασικό μεσογειακό πρότυπο -του «ψηλού, μελαχρινού και όμορφου» άντρα- εξακολουθεί να έχει ζήτηση. Εμφανίστηκε στην Ευρώπη στις αρχές του 20ού αιώνα και χρησιμοποιήθηκε στο Χόλιγουντ τη δεκαετία του 1920 για να περιγράψει τον Ιταλό σταρ Ροντόλφο Βαλεντίνο.
Όπως λέει ο ανθρωπολόγος Σαφί Χασάν στο BBC Culture: «Οι μεσογειακοί άντρες έχουν τεράστιο πλεονέκτημα με τα σκούρα φρύδια και τη σκούρα τριχοφυΐα στο πρόσωπό τους. Μπορούν να αφήσουν γένια. Τα σκούρα μαλλιά είναι συνδεδεμένα με την αρρενωπότητα».
Όμορφος, σύμφωνα με τα πρότυπα αυτά, είναι ο Ιταλός ηθοποιός Μικέλε Μορόνε. Με καταγωγή από την Απουλία της Νότιας Ιταλίας, εργαζόταν μέχρι πρόσφατα ως κηπουρός στη Ρώμη κι έπαιρνε μέρος σε ακροάσεις για ταινίες. Η ζωή του άλλαξε μέσα σε μια νύχτα, όταν πήρε τον πρωταγωνιστικό ρόλο στο «365 μέρες» του Netflix, μία από τις ταινίες που προβλήθηκαν περισσότερο στην πλατφόρμα το 2020. Σε αυτήν, υποδύεται τον αρχηγό της μαφίας Μάσιμο.
Μιλώντας στο BBC Culture, ο Μορόνε σημειώνει: «Δεν μπορώ να αρνηθώ το γεγονός πως η εμφάνισή μου με βοήθησε να πάρω τον ρόλο, επειδή είχα τα χαρακτηριστικά που έψαχναν για τον ρόλο του Μάσιμο: είναι ψηλός με καστανά μαλλιά. Θα ήταν, όμως, το ίδιο, εάν επέλεγαν κάποιον άλλο; Μπορεί να έχεις την εμφάνιση, αλλά δεν αρκεί αυτό».
Σύμφωνα με τον Μορόνε, δεν έβρισκε δουλειά ως ηθοποιός λόγω του παρουσιαστικού του: «Είναι πολύ δύσκολο για έναν εμφανίσιμο άντρα να βρει δουλειά ως σοβαρός ηθοποιός. Νομίζουν πως για να είναι κάποιος ηθοποιός, δεν πρέπει να είναι τόσο ευπαρουσίαστος. Δεν ξέρω γιατί υπάρχει αυτή η αντίληψη. Επί δέκα χρόνια, πήγαινα σε μία ακρόαση την εβδομάδα και δεν πήρα κανέναν ρόλο».
Παρά τη συνεχιζόμενη πέραση που έχει ο παραδοσιακά όμορφος άντρας, η γκάμα του ανδρικού πρότυπου ομορφιάς διευρύνεται. Μεγαλύτερα σε ηλικία μοντέλα γίνονται πιο δημοφιλή. Φυσικά, είμαστε συνηθισμένοι να κοσμούν τις οθόνες μας συμβατικά όμορφοι ψαρομάλληδες, όπως ο Πιρς Μπρόσναν και ο Τζορτζ Κλούνι. Ωστόσο, μεγαλύτερα σε ηλικία μοντέλα συμμετέχουν πλέον συχνά σε διαφημιστικές καμπάνιες και σε πασαρέλες, όπως ο Άντονι Βαρέτσια, ο Γουάνγκ Ντεσάν (που έγινε γνωστός ως «ο πιο “καυτός” παππούς της Κίνας»), ο Ρον Τζακ Φόλι και ο Λόνο Μπραζίλ.
Το 87χρονο μοντέλο Ρενέ Γκλεμαρέκ εμφανίστηκε, μαζί με την 86χρονη σύζυγό του Μαρί-Λουίζ, στην Εβδομάδα Μόδας στο Παρίσι με gender-neutral ρούχα -ρούχα που δεν απευθύνονται σε συγκεκριμένο φύλο- τα οποία σχεδίασε ο εγγονός του, Φλορεντίν Γκλεμαρέκ.
Από την πλευρά του, το μοντέλο Ορλάντο Χομπέτσι είπε στην εφημερίδα Guardian: «Πριν από περίπου τέσσερα χρόνια παρατήρησα μια αύξηση στην αξιοποίηση μεγαλύτερων σε ηλικία μοντέλων. Ξαφνικά υπήρχε ενδιαφέρον για τις ιστορίες μας».
Σύμφωνα με τον Χομπέτσι, σε αυτό συνέβαλε το γεγονός ότι πλέον ζούμε περισσότερο: «Στην εποχή μας, η ηλικία δεν απωθεί. Τα τελευταία 30 χρόνια έχουμε δει να μεγαλώνουν ωραίοι τύποι. Τώρα μπορείς να είσαι μεγαλύτερος και να παραμένεις άνετος και σύγχρονος. Ο κόσμος θέλει να εκπροσωπείται από ανθρώπους που του μοιάζουν».
ΠΗΓΗ:BBC
www.ertnews.gr
Διαβάστε περισσότερα… Read More