Οι 10 καλύτερες παγκόσμιες καινοτομίες στην εκπαίδευση
«Πολιτεία που δεν έχει σαν βάση της την παιδεία, είναι οικοδομή πάνω στην άμμο.»
Αδαμάντιος Κοραής
“Knowledge isn’t free. You have to pay attention” (Η γνώση δεν είναι δωρεάν. Πρέπει να «πληρώσεις» με την προσοχή σου)
Richard Feynman
Η εκπαίδευση είναι ένας ζωντανός οργανισμός, που μετουσιώνεται και εξελίσσεται. Όσο εξελίσσεται η τεχνολογία και η επιστήμη, όσο διαμορφώνονται και μεταπλάθονται οι ηθικοί και κοινωνικοί κανόνες κάθε εποχής, τόσο αυξάνουν και αλλάζουν και οι απαιτήσεις στην εκπαίδευση, καθιστώντας την, ως σύνολο, μια ανοιχτή πρόκληση για την κοινωνία.
Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα υπόκειται παγκοσμίως σε διαρκή αμφισβήτηση και αναδιαμόρφωση. Η εκπαιδευτική κοινότητα, έχοντας ως στόχο να μεταλαμπαδεύσει στους μαθητές εφόδια και γνώσεις χρήσιμες στην κοινωνία, αλλά και να τους βοηθήσει να ξεδιπλώσουν τα ταλέντα και να ενσαρκώσουν τους στόχους τους, αναθεωρεί συχνά την εκπαιδευτική διαδικασία -σε κάποιες χώρες περισσότερο από ό,τι σε άλλες- προσθέτοντας στην παλαιά, τη νέα γνώση.
Image by Mark Mags from Pixabay
HundrED: Καινοτομία στην εκπαίδευση
Στο πλαίσιο αυτό της διαρκούς προσπάθειας για βελτίωση και αναδιαμόρφωση, έρχεται να συνεισφέρει σημαντικά ο οργανισμός HundrED, που προωθεί την εκπαιδευτική καινοτομία και ασχολείται με τον εντοπισμό, τη διευκόλυνση και την εφαρμογή νέων ιδεών στον τομέα της εκπαίδευσης.
Μέχρι τώρα έχει εξετάσει πάνω από 20.000 καινοτομίες στην εκπαίδευση, και έχει επιλέξει περισσότερες από 600 καινοτομίες που έχουν εξαπλωθεί σε 108 χώρες παγκοσμίως επηρεάζοντας τη ζωή 1,37 δισεκατομμυρίων παιδιών. Κάθε χρόνο ο HundrED δημοσιεύει τις καλύτερες καινοτομίες στην εκπαίδευση, με το φετινό “HundrED Global Collection 2023” να συμπεριλαμβάνει και την πρωτοβουλία του ΚΜΟΠ, Live Without Bullying, που έχει στηρίξει περισσότερα από 30.000 άτομα σε όλη τη χώρα.
Οι πρωτοβουλίες που δεν περιορίζονται σε συγκεκριμένες περιοχές ή σχολικά περιβάλλοντα, αλλά ο αντίκτυπός τους και η θετική επίδραση στην εκπαίδευση εξαπλώνονται σχεδόν σε όλον τον κόσμο και επηρεάζουν θετικά χιλιάδες και εκατομμύρια μαθητές παγκοσμίως συνθέτουν το “HundrED Hall Of Fame”. Παρακάτω παρουσιάζονται 10 από τις πιο πετυχημένες καινοτομίες που ανήκουν στο Hall of Fame.
Image by 14995841 from Pixabay
Το Hall of Fame της HundrED
Roots of Empathy (Καναδάς)
«Όσο σημαντικό και αν είναι να μαθαίνουμε να διαβάζουμε στο σχολείο, αν τα παιδιά δεν μάθουν επίσης να συναισθάνονται, θα έχουμε αποτυχημένες κοινωνίες», δηλώνει η Mary Gordon, η ιδρυτής και πρόεδρος του ROE.
Το Roots of Empathy (ROE) είναι γνωστό ως μία από τις πρώτες και πιο ξεκάθαρες φωνές για την ενσυναίσθηση. Το ROE, που προσανατολίζεται κατά βάση σε μαθητές δημοτικού σχολείου, έχει «φτάσει» σε πάνω από 1 εκατομμύριο παιδιά, σε 4 ηπείρους και πολλές γλώσσες, και έχει αποδειχθεί, μετά από 2 δεκαετίες ανεξάρτητων ερευνών, ότι μειώνει την επιθετικότητα και τον εκφοβισμό, και αυξάνει την κοινωνική συμπεριφορά.
Το Roots of Empathy (ROE) καινοτομεί στον τομέα της ενσυναίσθησης για τα παιδιά, που είναι τα πιο ευάλωτα σε περιόδους αλλαγών και κρίσεων. Η συνειδητοποίηση των συναισθημάτων είναι πρόδρομος της μάθησης που θα συμβάλει στην κάλυψη του μαθησιακού κενού που προκλήθηκε από την πανδημία. Παρέχει όμως υποστήριξη και σε εκπαιδευτικούς, καθώς η ενσυναίσθηση είναι καθοριστικής σημασίας για όλες τις ηλικιακές ομάδες.
Το πρόγραμμα επικεντρώνεται επίσης στην εμβάθυνση των γνώσεων των εκπαιδευτικών, ώστε να μπορέσει να αυξήσει την ικανότητά τους να εργάζονται αποτελεσματικά με τα παιδιά.
Μια πρωτοβουλία στο πλαίσιο του προγράμματος, που ονομάστηκε “Project 360″, περιελάμβανε τη δημιουργία μιας διαδικτυακής «τράπεζας» περιεχομένου που περιείχε πολυετή έρευνα και συμβουλές εμπειρογνωμόνων σχετικά με τις προκλησεις και τις λύσεις που σχετίζονται με την ενσυναίσθηση. Ο σκοπός της «τράπεζας 360» είναι να οργανώνει συνεχώς την έρευνα ROE και να την καθιστά προσβάσιμη, εύκολη στη χρήση και ανοιχτή σε νέες προτάσεις, εκθέσεις και μέσα κοινωνικής δικτύωσης, ώστε να διευκολύνει την ανάπτυξη της ενσυναίσθησης.
Image by Gerd Altmann from Pixabay
Το ROE, πέρα από τις θεωρητικές πρωτοβουλίες και δράσεις, εφάρμοσε μια ιδιαίτερη ιδέα στα πλαίσια του σχολικού μαθήματος. Σε συνεργασία με κάποιους γονείς, έφερε ένα μωρό σε μια τάξη για να αλληλοεπιδράσει με τα παιδιά. Ένας πιστοποιημένος εκπαιδευτής ROE καθοδήγησε τους μαθητές να παρατηρούν τις προθέσεις του μωρού, να χαρακτηρίζουν τα συναισθήματά του και να παρακολουθούν τη σχέση προσκόλλησης γονέα-μωρού. Το μωρό είναι ένας καταλύτης που βοηθά τα παιδιά να αναγνωρίσουν και να προβληματιστούν σχετικά με τα δικά τους συναισθήματα και τα συναισθήματα των άλλων. Τα παιδιά συνειδητοποιούν ότι μοιράζονται τα ίδια συναισθήματα και ότι αυτά αποτελούν ακριβώς τον πυρήνα της ανθρωπιάς του καθενός.
Η ιδέα να γίνει ένα μωρό “δάσκαλος” σε μια τάξη τροποποιήθηκε αναγκαστικά κατά τη διάρκεια της πανδημίας σε εξ αποστάσεως, με ένα μωρό μέσα από μια οθόνη.
Photo by Toa Heftiba on Unsplash
Το Roots of Empathy φιλοξενεί ένα ετήσιο ερευνητικό συμπόσιο που προσφέρει ενδιαφέρουσες και προκλητικές ερευνητικές παρουσιάσεις από παγκοσμίου φήμης διεθνείς επιστήμονες. Το συμπόσιο αυτό φέρνει σε επαφή ακαδημαϊκούς υπευθύνους, παρόχους κοινωνικών υπηρεσιών, εκπαιδευτικούς και πολίτες της κοινότητας για να ασχοληθούν με σημαντικές πρωτοβουλίες.
Η ROE έχει αναγνωριστεί ως μέρος των καινοτομιών του HundrED στην εκπαίδευση από το 2018, και έχει επηρεάσει 1.087.140 παιδιά και μεγάλους σε 11 χώρες σε όλον τον κόσμο.
MyMachine (Βέλγιο)
«Όπου κι αν σας πάει η ζωή, όλα ξεκινούν με τη δημιουργική αυτοπεποίθηση ότι οι ιδέες σας έχουν σημασία και μπορούν να κάνουν τη διαφορά!» δηλώνει ο συνιδρυτής της MyMachine, Piet Grymonprez.
Το MyMachine αποτελεί μια μοναδική συνεργασία όλων των εκπαιδευτικών βαθμίδων για τη δημιουργία μηχανών που εφευρίσκονται από παιδιά.
Αρχικά, τα παιδιά του Δημοτικού σχολείου επινοόυν μια «Φανταστική Μηχανή». Μπορεί κυριολεκτικά να πραγματοποιηθεί οποιαδήποτε ιδέα, αρκεί να το θέλουν τα παιδιά. Έπειτα, η ιδέα μεταφέρεται στους φοιτητές του Πανεπιστημίου (μηχανικούς, σχεδιαστές προϊόντων, ψηφιακούς σχεδιαστές κ.λπ.) που αναλαμβάνουν να το μετουσιώσουν σε σχέδιο. Τέλος, οι μαθητές της Τεχνικής Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης κατασκευάζουν ένα πρωτότυπο εργασίας με στόχο την πραγματοποίηση του.
Οι μαθητές συνειδητοποιούν ότι το να έχουν ιδέες είναι σημαντικό και διασκεδαστικό, ότι μπορούν να ζωντανέψουν οποιαδήποτε ιδέα, ότι αυτό μπορεί να επιτευχθεί με τη συνεργασία, τον σεβασμό των ταλέντων του άλλου, την επιμονή και την ανθεκτικότητα. Είτε η μηχανή των ονείρων τους είναι κάτι διασκεδαστικό, προσωπικό, είτε με στόχο να βοηθήσει την κοινότητά τους ή την αντιμετώπιση ενός παγκόσμιου προβλήματος, όλα ξεκινούν με την οικοδόμηση της δημιουργικής εμπιστοσύνης ότι οι ιδέες τους έχουν σημασία και μπορούν να κάνουν τη διαφορά.
Στόχος είναι η πρωτοβουλία MyMachine να επηρεάσει τις κοινότητες σε όλον τον κόσμο, δίνοντας τη δυνατότητα στους νέους να δημιουργήσουν οι ίδιοι το μέλλον τους, να γίνουν δημιουργικοί, επικοινωνιακοί και αυτοαπασχολούμενοι. Παράλληλα αποσκοπεί στο να προσφέρει στους μαθητές δεξιότητες του 21ου αιώνα που θα τους χρησιμεύσουν για όλη τους τη ζωή. Όταν οι μαθητές βλέπουν ότι αυτά που συμβαίνουν στην τάξη μπορούν να επηρεάσουν τον πραγματικό κόσμο, προσεγγίζουν την εκπαιδευτική διαδικασία με «άλλο μάτι», και μαθαίνουν πώς μπορούν να συνεισφέρουν στην κοινωνία, αντί να είναι απλώς καταναλωτές.
Σημαντική επίδραση επίσης έχει η καινοτομία αυτή και στους εμπλεκόμενους εκπαιδευτικούς και καθηγητές δείχνοντάς τους πώς, μέσω της μάθησης και της ανοικτής εκπαίδευσης, μπορούν να συμβάλουν στη βελτίωση του εκπαιδευτικού συστήματος. Είναι πολύ σημαντικό να δοθεί στους νέους μαθητές -σε ένα ασφαλές περιβάλλον όπως είναι το σχολικό- η δυνατότητα να εκφράσουν τις ιδέες τους, όποιες κι αν είναι αυτές και να μάθουν πώς να ζωντανεύουν αυτές τις ιδέες.
Από το 2008 έχουν ήδη διοργανωθεί από το MyMachine πάνω από 750.000 μαθητικές ώρες σε σχολεία σε 21 χώρες παγκοσμίως, με τη συμμετοχή συνολικά 14.000 ατόμων.
Educate! (Ουγκάντα)
«Λόγω του «Educate!» άρχισα να μιλάω με αυτοπεποίθηση σε δημόσιες συγκεντρώσεις, ανέλαβα ηγετικές θέσεις στο σχολείο και άρχισα να αντιμετωπίζω τους φόβους μου. Πάνω απ’ όλα, άρχισα να πιστεύω στον εαυτό μου» δηλώνει ο Emmanuel, απόφοιτος του «Educate!».
Το Educate!, προετοιμάζει τους νέους στην Αφρική με τις δεξιότητες που χρειάζονται για να πετύχουν στη σημερινή οικονομία. Στοχεύει στην καταπολέμηση της ανεργίας των νέων, συνεργαζόμενο με τη νεολαία, τα σχολεία και τις κυβερνήσεις για να υποστηρίξει τα κοινωνικά και οικονομικά οράματα των εργαζόμενων νέων. Έχουν βοηθηθεί 200.000 νέοι μέσω μιας εμπειρικής εκμάθησης που παρέχει τις βασικές δεξιότητες που χρειάζονται οι νέοι για να μεταβούν στην εργασία, όπως την κατάρτιση, την καθοδήγηση και την πρακτική εμπειρία στην ίδρυση μιας επιχείρησης.
Η Αφρική θα αποτελεί το 40% του πλανήτη μέχρι το 2100 – ο πληθυσμός της αναμένεται να αυξηθεί από 1,2 σε 4 δισεκατομμύρια. Το 90% των νέων της Αφρικής αναμένεται να εργάζεται άτυπα. Αυτά τα δημογραφικά χαρακτηριστικά, σε συνδυασμό με την έλλειψη θέσεων εργασίας, έχουν οδηγήσει σε δραματικά ποσοστά ανεργίας των νέων. Τα εκπαιδευτικά συστήματα στην Αφρική αντιμετωπίζουν ήδη προκλήσεις όσον αφορά την κάλυψη των αναγκών των νέων – τα ισχύοντα προγράμματα σπουδών και οι μέθοδοι διδασκαλίας δεν προετοιμάζουν με συνέπεια τους μαθητές για το εργασιακό και κοινωνικό τους μέλλον.
Κάτω από αυτές τις συνθήκες, το «Educate!» στρέφοντας την προσοχή του ουσιαστικά στον μετασχηματισμό της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, στοχεύει στο να εξοπλίσει τους νέους με τις δεξιότητες που θα τους βοηθήσουν να διακόψουν αυτό το συστημικό πρόβλημα της ανεργίας.
Το Educate! λειτουργεί με τρεις τρόπους:
Παρέχει άμεση εκπαίδευση σε σχολεία δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης στην Ανατολική Αφρική, η οποία βασίζεται σε σημαντικές κοινωνικές δεξιότητες
Ενσωματώνει αυτό το είδος εκπαίδευσης στα εθνικά εκπαιδευτικά συστήματα
Επινοεί νέες εκπαιδευτικές λύσεις για να επηρεάσει τους νέους που δεν φοιτούν στο σχολείο
Ο εν λόγω οργανισμός διδάσκει τις μεταβιβάσιμες δεξιότητες που ζητούνται περισσότερο, τόσο από τους εργοδότες, όσο και από τους ίδιους τους μαθητές, όπως η ομαδική εργασία, η επικοινωνιακή ικανότητα, η κριτική σκέψη, η αυτοπεποίθηση και η δημιουργικότητα. Πάνω σε αυτές τις μεταβιβάσιμες δεξιότητες, προστίθενται πιο δύσκολες, όπως εκείνες των επιχειρήσεων (ο σχεδιασμός, ο προϋπολογισμός, η αποταμίευση και η έρευνα αγοράς.)
Image by Ian Ingalula from Pixabay
Δύο αυστηρές εξωτερικές αξιολογήσεις, συμπεριλαμβανομένης μιας τυχαιοποιημένης ελεγχόμενης δοκιμής (RCT), διαπίστωσαν ότι προς το τέλος της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, οι συμμετέχοντες στην εν λόγω καινοτομία κερδίζουν σχεδόν το διπλάσιο του εισοδήματος των συνομηλίκων τους και έχουν 44% περισσότερες πιθανότητες να ξεκινήσουν μια επιχείρηση. Μια RCT παρακολούθησης διαπίστωσε ότι, τέσσερα χρόνια αργότερα, οι απόφοιτοι του Educate! επιδεικνύουν μεγάλες και διαρκείς αλλαγές στις δεξιότητες, σε συνδυασμό με σημαντικές βελτιώσεις στην εκπαίδευση και στα αποτελέσματα που σχετίζονται με την ισότητα των φύλων. Τα κορίτσια επιτυγχάνουν ακόμη μεγαλύτερα αποτελέσματα.
Το Educate! καθιερώθηκε το 2009 και έχει επηρεάσει πάνω από 200.000 παιδιά σε 3 χώρες.
World’s Largest Lesson (Ηνωμένο Βασίλειο)
«Το «World’s Largest Lesson» δεν έχει να κάνει μόνο με το να κάθεσαι σε μια αίθουσα και να μαθαίνεις κάτι, αλλά με το να χρησιμοποιείς τον πραγματικό κόσμο γύρω σου για να δημιουργήσεις μια γέφυρα μεταξύ της παραδοσιακής μάθησης και της ενεργητικής μάθησης, ενθαρρύνοντας τα παιδιά να αναλάβουν δράση, να προβληματιστούν και να αλλάξουν τον τρόπο ζωής τους» λέει η διευθύνουσα του «World’s Largest Lesson», Alison Bellwood.
Το World’s largest lesson, συνεργαζόμενο με εταίρους όπως η UNICEF και η UNESCO, παρέχει δωρεάν και δημιουργικούς πόρους προς τους εκπαιδευτικούς για την εκπαιδευτική διαδικασία, την επιτέλεση δραστηριοτήτων και την τόνωση της δράσης για την υποστήριξη των Στόχων Βιώσιμης Ανάπτυξης (ΣΒΑ). Αυτοί οι πόροι είναι δωρεάν, ελεύθερης προσβασιμότητας και μεταφρασμένοι σε περισσότερες από 30 γλώσσες που απευθύνονται σε 17,9 εκατομμύρια παιδιά σε περισσότερες από 70 χώρες.
Στο επίκεντρο των προσφερόμενων υλικών βρίσκονται ταινίες κινουμένων σχεδίων γραμμένες από τον Sir Ken Robinson, και μετουσιωμένες στην οθόνη από την Aardman, ενώ τη φωνή τους έχουν «χαρίσει» στις ταινίες αυτές προσωπικότητες που οι μαθητές γνωρίζουν και σέβονται, όπως η Emma Watson, η Serena Williams, η Malala Yousafzai, ο Kolo Touré, ο Neymar Jr, ο Hrithik Roshan και η Nancy Ajram. Οι ταινίες αυτές δημιουργούν ένα θετικό πλαίσιο για την επίτευξη στόχων, και εμπνέουν τους μαθητές να χρησιμοποιήσουν τις δημιουργικές τους δυνάμεις για να υποστηρίξουν τους στόχους αυτούς και να αναλάβουν δράση.
Το «World’s Largest Lesson», το οποίο παράγεται από το «Project Everyone» και πραγματοποιείται σε συνεργασία με τη UNICEF, πολλές ΜΚΟ, οργανώσεις του ιδιωτικού τομέα και ιδρύματα, επικεντρώνεται στους μαθητές μέσα από πολλές ενέργειες. Τα Υπουργεία Παιδείας καλούνται κάθε χρόνο να συμμετάσχουν. Οι ΜΚΟ διανέμουν ψηφιακό περιεχόμενο μέσω των δικτύων τους και οι εκπαιδευτικοί οργανισμοί, τόσο οι κερδοσκοπικοί όσο και οι μη κερδοσκοπικοί, ενθαρρύνουν τη συμμετοχή μέσω των κοινοτήτων τους. To «World’s largest lesson» λειτουργεί με μη κερδοσκοπική άδεια Creative Commons και ενθαρρύνει όλους να το μοιραστούν ευρέως.
Speed School (Μάλι)
«Η εκπαίδευση είναι ο δρόμος για ένα διαφορετικό μέλλον. Το Speed School θα με κάνει πιο δυνατή – ήδη μαθαίνω πιο γρήγορα» δηλώνει η Assiata Goita, μαθήτρια του Speed School.
To Speed School, είναι ένα πρόγραμμα ταχύρρυθμης εκμάθησης για παιδιά που δεν έχουν την ευκαιρία να πάνε σχολείο. Αποτελείται από ένα συμπυκνωμένο πρόγραμμα σπουδών που καλύπτει τα τρία πρώτα χρόνια της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης. Το μοντέλο του Speed School εφαρμόζεται και προσαρμόζεται σε πολλές αφρικανικές χώρες για να βοηθήσει περιθωριοποιημένα παιδιά, που δεν έχουν πάει σχολείο, να μάθουν μέσα σε υποστηρικτικές, χαρούμενες τάξεις, με αξιοσημείωτα αποτελέσματα. Μετά την ολοκλήρωση των μαθημάτων, τα παιδιά μεταφέρονται σε δημόσια σχολεία για να συνεχίσουν την εκπαίδευσή τους.
Ακόμη και πριν από τον COVID-19, 59 εκατομμύρια παιδιά παγκοσμίως, ηλικίας δημοτικού, ήταν εκτός σχολείου. Συχνά αποκλεισμένα λόγω κρίσεων, φτώχειας, συγκρούσεων ή διακρίσεων, τα παιδιά αυτά κινδυνεύουν να ξεχαστούν ή να αγνοηθούν, καθώς θεωρούνται αμόρφωτα. Το μοντέλο Speed School βοηθά τα παιδιά που δεν έχουν πάει σχολείο να επιστρέψουν στην εκπαίδευση. Στοχεύει στην αλλαγή της νοοτροπίας της κοινότητας και του κόσμου, έτσι ώστε να γίνει απαράδεκτο για οποιοδήποτε παιδί να στερείται την τυπική εκπαίδευση.
Ο αντίκτυπος αυτού του μοντέλου είναι σημαντικός. Μελέτες δείχνουν ότι περίπου το 90% των παιδιών που συμμετέχουν στο «Σχολείο Ταχύτητας» μεταβαίνουν στο επίσημο σχολικό σύστημα και συνεχίζουν την εκπαίδευσή τους.
Το μοντέλο Speed School σχεδιάστηκε από εμπειρογνώμονες της Δυτικής Αφρικής σε συνεργασία με το Ίδρυμα Strømme, την Geneva Global, το Luminos Fund και τοπικούς εταίρους. Αρχικά, το πρόγραμμα εφαρμόστηκε πιλοτικά στο Μάλι το 2004 και έκτοτε οι τρεις οργανισμοί εισήγαγαν και συνεχίζουν να εφαρμόζουν το πρόγραμμα στην Μπουρκίνα Φάσο, την Αιθιοπία, τον Νίγηρα και την Ουγκάντα. Τα σχέδια για το 2022-23 προβλέπουν την επέκταση του μοντέλου σε άλλες γεωγραφικές περιοχές. Οι κυβερνήσεις έχουν λάβει σημαντικά μέτρα για την ευρύτερη διάδοση και διατήρηση της εφαρμογής του μοντέλου του προγράμματος.
Εάν κάποιος θέλει να συνεισφέρει σε αυτήν την πρωτοβουλία, μπορεί:
να προσεγγίσει την τοπική αυτοδιοίκηση και τους ενδιαφερομένους παράγοντες αναφέροντας τον στόχο του
να προσδιορίσει τους παράγοντες που θα τον βοηθήσουν στην υλοποίηση του έργου αυτού, καθώς και τις κοινότητες και τους χώρους διδασκαλίας στους οποίους θα πλαισιωθεί αυτό το λειτούργημα
να συμπεριλάβει στο σχέδιο τους γονείς και κηδεμόνες, ενημερώνοντάς τους
να εντοπίσει και να προσεγγίσει παιδιά που βρίσκονται εκτός σχολείου
να βελτιώσει το πρόγραμμα σπουδών που μέλλει να διδαχθεί σε αυτά
να προσλάβει και να μυήσει στο περικείμενο εκπαιδευτικούς ώστε να καθοδηγήσουν επάξια τα παιδιά, αλλά και να διδάξει ο ίδιος εάν το επιθυμεί
να μεταφέρει τα παιδιά μετά την φοίτησή τους, σε σχολεία υποδοχής
Μέχρι τη στιγμή συγγραφής αυτού του άρθρου, το πρόγραμμα έχει αγγίξει τις ζωές 540.663 παιδιών σε 5 χώρες της Αφρικής.
Eco-Schools (Δανία)
«Η καινοτομία αυτή περιλαμβάνει τη βιωματική μάθηση βασισμένη σε σχέδια δράσης, κάτι που αποτελεί από μόνη της μια εξαιρετική προσέγγιση στη μάθηση. Επιπλέον, ο στόχος της καινοτομίας είναι από μόνος του σημαντικός, καθώς οι μαθητές από τις πρώτες τάξεις του σχολείου τους συμμετέχουν στην προστασία του πλανήτη» δήλωσε μέλος του προγράμματος Eco-Schools.
Το Eco-Schools είναι το μεγαλύτερο παγκόσμιο πρόγραμμα αειφόρων σχολείων. Eνθαρρύνει τους νέους να ασχοληθούν με το περιβάλλον, δίνοντάς τους την ευκαιρία να το προστατεύσουν ενεργά. Ξεκινά από την τάξη, επεκτείνεται στο σχολείο και τελικά προωθεί την αλλαγή στην κοινότητα γενικότερα.
Το πρόγραμμα Eco-Schools βασίζεται σε μια μεθοδολογία 7 βημάτων, η οποία επιτρέπει τη βιωματική μάθηση μέσω πρότζεκτ, εστιασμένων σε θετικές αειφόρες δράσεις. Η μεθοδολογία των 7 βημάτων είναι μια σειρά προσεκτικά σχεδιασμένων μέτρων που βοηθούν τα σχολεία να μεγιστοποιήσουν την επιτυχία των φιλοδοξιών τους για το οικολογικό σχολείο.
Η μέθοδος συμπεριλαμβάνει μια μεγάλη ποικιλία ατόμων από τη σχολική κοινότητα – με τους μαθητές να παίζουν πρωταρχικό ρόλο στη διαδικασία. Μία από τις πιο σημαντικές πτυχές του προγράμματος οικολογικών σχολείων είναι η μοναδικότητα του «ταξιδιού» κάθε σχολείου. Τα 7 Βήματα προσαρμόζονται σε κάθε σχολείο στο δικό του πλαίσιο, δημιουργώντας μια διαφορετική εμπειρία για κάθε σχολείο που συμμετέχει.
Μετά από δύο χρόνια εφαρμογής του προγράμματος και την καθιέρωση υψηλού επιπέδου δέσμευσης για τα 7 βήματα, τα σχολεία μπορούν να υποβάλουν αίτηση για το καθεστώς της «Πράσινης Σημαίας» μέσω μιας διαδικασίας που περιλαμβάνει μια σειρά επισκέψεων και αξιολογήσεων.
Η τριτοβάθμια εκπαίδευση περιλαμβάνεται επίσης στο κίνημα των οικολογικών σχολείων. Με πρωτοβουλία των φοιτητών, το προσωπικό του πανεπιστημίου ενθαρρύνεται να συμμετάσχει στο FEE EcoCampus. Καθιερώθηκε στη Ρωσία το 2003, και η πρώτη Πράσινη Σημαία απονεμήθηκε στην Ιρλανδία το 2010.
To Eco Schools έχει εφαρμοστεί σε 69 χώρες παγκοσμίως επηρεάζοντας 19 εκατομμύρια παιδιά.
Slam Out Loud (Ινδία)
«Τα όνειρά μας για τα παιδιά σε κοινότητες με χαμηλό εισόδημα συχνά περιορίζονται στη δυνατότητα της εργασιακής απασχόλησης ή, στην καλύτερη περίπτωση, στην ακαδημαϊκή επιτυχία, αλλά το να βρει κανείς τη φωνή του δεν πρέπει να είναι μόνο για τους προνομιούχους» υπογραμμίζει η συνιδρύτρια και CEO του Slam out Loud, Jigyasa Labroo.
Το Slam Out Loud (SOL), είναι ένας μη κερδοσκοπικός οργανισμός που χρησιμοποιεί μορφές τέχνης, όπως η ποίηση, η αφήγηση ιστοριών, το θέατρο και οι εικαστικές τέχνες, για να βοηθήσει παιδιά από υποβαθμισμένες κοινότητες να βρουν τη φωνή τους μέσω της δημιουργικής έκφρασης. Συνεργάζεται με δασκάλους και επαγγελματίες καλλιτέχνες, και δημιουργεί πόρους που σχετίζονται με το πλαίσιο του προγράμματος σπουδών, για να βοηθήσει τα παιδιά να αναπτύξουν δεξιότητες κοινωνικο-συναισθηματικής μάθησης, αλλά και να μάθουν για την ισότητα των φύλων και την κλιματική αλλαγή.
Υπάρχουν όλο και περισσότερα παγκόσμια στοιχεία που αποδεικνύουν ότι η μάθηση με βάση τις τέχνες επιτρέπει στα παιδιά να αναπτύξουν τις δεξιότητες της κοινωνικής – συναισθηματικής μάθησης που χρειάζονται για να ευδοκιμήσουν. Σύμφωνα με το Kennedy Centre, τα παιδιά που έλαβαν καλλιτεχνική εκπαίδευση παρουσίασαν αυξημένη αυτοπεποίθηση, κριτική σκέψη και δεξιότητες επίλυσης προβλημάτων. Το National Endowment for the Arts παρατήρησε ότι οι μαθητές που συμμετέχουν σε μαθήματα τέχνης έχουν υψηλότερους βαθμούς και έχουν 5 φορές περισσότερες πιθανότητες να αποφοιτήσουν από τους συμμαθητές τους.
Ωστόσο, πάνω από 131 εκατομμύρια παιδιά στην Ινδία δεν μπορούν να αποκτήσουν τις δεξιότητες που χρειάζονται για να ευημερήσουν. Η καλλιτεχνική εκπαίδευση παραμένει υποβαθμισμένη σε εθνικό επίπεδο: οι μαθητές στα κυβερνητικά σχολεία λαμβάνουν λιγότερες από 20 ώρες καλλιτεχνικής εκπαίδευσης τον χρόνο. Σε αυτήν την σημαντική έλλειψη έρχεται να προσφέρει την δράση της το Slam Out Loud με δύο πρωτοβουλίες.
Το πρόγραμμα υψηλής αποδοτικότητας «The Jijivisha Fellowship» τοποθετεί καλλιτέχνες σε υλικά μη εξοπλισμένες τάξεις, για 5 χρόνια, σε ετήσιους κύκλους υποτροφιών, για να βοηθήσουν στην οικοδόμηση δημιουργικής ευαισθησίας στα παιδιά. Τα μέλη παρέχουν 60 ώρες μάθησης βασισμένης στις τέχνες καθ’ όλη τη διάρκεια του ακαδημαϊκού έτους. Ο ετήσιος κύκλος υποτροφιών ολοκληρώνεται με επιδείξεις (ανοιχτή μουσική, παραστάσεις, εκθέσεις). Μέχρι στιγμής, στο πρόγραμμα έχουν συμμετάσχει περισσότερα από 7.500 παιδιά και 100 καλλιτέχνες, που εργάζονται σε όλο το Δελχί και το Πούνε.
Το «Arts for All (AFA)» περιλαμβάνει δράσεις χαμηλού κόστους, που μπορούν να επεκταθούν σε ευρύ φάσμα πληθυσμού και περιλαμβάνουν, τόσο στοιχεία κατάρτισης εκπαιδευτικών και συντονιστών, όσο και την υλοποίηση συνεδριών με παιδιά, που βασίζονται στις τέχνες, χρησιμοποιώντας πρωτότυπα σχέδια μάθησης, δραστηριότητες, οδηγούς και ενότητες που έχουν δημιουργηθεί από την SOL. Επί του παρόντος, η AFA περιλαμβάνει 2 προγράμματα:
Meri Awaaz (My voice): το πρόγραμμα ισότητας των φύλων, όπου εκπαιδευμένοι από τη SOL διαμεσολαβητές διδάσκουν στα παιδιά για τις διακρίσεις λόγω φύλου και την ισότητα μέσω δραστηριοτήτων βασισμένων στις τέχνες. Το Meri Awaaz φτάνει σήμερα σε 22.000 παιδιά σε 8 ινδικές πολιτείες μέσω 278 κοινοτικών διαμεσολαβητών.
Project Āvāza: το νέο πρόγραμμα κατάρτισης εκπαιδευτικών και υλοποίησης συνεδριών τέχνης που εκτελείται σε συνεργασία με το κρατικό συμβούλιο εκπαίδευσης στο Punjab της Ινδίας. Το πρόγραμμα Āvāza υπολογίζεται να έχει φτάσει σε 100 δασκάλους στο Punjab, οι οποίοι είναι υπεύθυνοι για τουλάχιστον 3.000 παιδιά.
Τα προγράμματα AFA συμπληρώνονται επίσης από το chatbot WhatsApp της SOL, με το οποίο, τόσο τα παιδιά, όσο και οι γονείς τους, μπορούν να συμμετέχουν για να λαμβάνουν εβδομαδιαίες δραστηριότητες τέχνης και να υποβάλλουν τα έργα τους.
Στα προηγούμενα προγράμματα, έρχεται να προστεθεί και το Voice for All, μια υψηλής τεχνολογίας δραστηριοποίηση σε 950 ινδικά χωριά, σε συνεργασία με το Ίδρυμα Εκπαίδευσης Pratham, την πρώτη πιλοτική εφαρμογή του προγράμματος Arts for All κατά τη διάρκεια του κλεισίματος των σχολείων λόγω της COVID-19, και με την περιφερειακή κυβέρνηση της Patiala στο Punjab.
Το Slam Out Loud έχει φτάσει σε 4.7 εκατομμύρια παιδιά σε 16 χώρες παγκοσμίως.
BRAC Remote Play Labs (Μπαγκλαντές)
«Η BRAC δεσμεύεται να αγκαλιάσει τα παιδιά και τους φροντιστές που έχουν πληγεί από την πανδημία COVID-19 και να διασφαλίσει ότι μπορούν να έχουν πρόσβαση σε δραστήριες, υψηλής ποιότητας ευκαιρίες μάθησης από απόσταση» δήλωσε ο Διευθυντής Εκπαίδευσης της BRAC USA, Devon McLorg.
Το BRAC Remote Play Labs περιλαμβάνει κέντρα μάθησης με βάση το παιχνίδι για παιδιά ηλικίας 3-5 ετών σε περιβάλλοντα χαμηλών πόρων. Κατά την έναρξη της COVID-19, η BRAC προσάρμοσε το μοντέλο για την εξ αποστάσεως μάθηση μέσω ραδιοφώνου και τηλεπικοινωνιών, εξασφαλίζοντας ποιοτικές και οικονομικά προσιτές ευκαιρίες πρώιμης μάθησης για τα παιδιά που επλήγησαν από την κρίση, βοηθώντας τα να οικοδομήσουν ένα καλύτερο μέλλον.
Το πρόγραμμα σπουδών που βασίζεται στο παιχνίδι, συνδυάζει φυσικό παιχνίδι, τραγούδια και μουσική, ιστορίες, χορό, τέχνη και άλλα, ως εργαλεία μάθησης, και προτρέπει τους φροντιστές και τα μέλη της κοινότητας να δημιουργήσουν χαμηλού κόστους υλικά και παιχνίδια για την υποστήριξη της ανάπτυξης των παιδιών. Σχεδιασμένο για να προσαρμόζεται και να επεκτείνεται σε διάφορα περιβάλλοντα χαμηλών πόρων, το BRAC περιλαμβάνει σήμερα ένα δίκτυο εργαστηρίων παιχνιδιού στο Μπαγκλαντές, την Ουγκάντα και την Τανζανία, καθώς και ένα δίκτυο ανθρωπιστικών εργαστηρίων παιχνιδιού που εξυπηρετεί παιδιά που πλήττονται από την προσφυγική κρίση των Ροχίνγκια στο Cox’s Bazar του Μπαγκλαντές.
Σύμφωνα με τον οργανισμό Education Above All, σχεδόν το 91% των μαθητών σε όλον τον κόσμο ήταν εκτός σχολείου στις 9 Απριλίου 2020 λόγω της πανδημίας COVID-19. Τα παιδιά που ωφελούνται από τα Play Labs έχουν υποστεί δυσανάλογες επιπτώσεις από την πανδημία, όχι μόνο όσον αφορά στην εκπαίδευσή τους, αλλά και όσον αφορά στην υγεία, την επισιτιστική ασφάλεια και τις οικονομικές επιπτώσεις. Ήταν ζωτικής σημασίας να δοθεί σε αυτά τα παιδιά – και στους οικείους τους – ψυχοκοινωνική υποστήριξη και ευκαιρίες πρώιμης μάθησης και δραστηριοποίησης, που βοηθούν στην αντιμετώπιση των ψυχολογικών τραυμάτων, στηρίζουν την υγιή ανάπτυξη, και παρέχουν μια αίσθηση ρουτίνας και κανονικότητας κατά τη διάρκεια αυτής της αβέβαιης περιόδου.
Τα Remote Play Labs φτάνουν σε περισσότερα από 100.000 παιδιά στο Μπαγκλαντές, την Τανζανία και την Ουγκάντα. Η χρήση των τηλεπικοινωνιών και του ραδιοφώνου από τα Play Labs για να προσεγγίσουν τα παιδιά και τις οικογένειες αυτή την περίοδο, θα χρησιμεύσει ως θεμέλιο για ένα καλύτερο αύριο, καθώς η εξ αποστάσεως μάθηση θα συνεχίσει να αποτελεί πολύτιμη μέθοδο στα πλαίσια όπου εργάζεται η BRAC κατά τη διάρκεια της κρίσης COVID-19 και μετά.
Μερικές πρωτοβουλίες του εν λόγω προγράμματος είναι:
Pashe Achhi: Το τηλεπικοινωνιακό μοντέλο Pashe Achhi (“Beside you”) απευθύνεται σε 100.000 παιδιά και τους φροντιστές τους μέσα από 20λεπτες τηλεφωνικές κλήσεις κάθε εβδομάδα, χρησιμοποιώντας ένα εκπαιδευτικό μοντέλο που αναπτύχθηκε από την εσωτερική ομάδα της BRAC, η οποία αποτελείται από προγραμματιστές και ψυχολόγους που αναπτύσσουν παιγνιώδη προγράμματα σπουδών. Το μοντέλο ενσωματώνει την πρώιμη μάθηση και την ψυχική υγεία, καλύπτοντας θέματα όπως η φροντίδα του εαυτού, η δραστηριοποίηση του παιδιού, η μάθηση με βάση το παιχνίδι και η ευαισθητοποίηση σε θέματα COVID-19.
Radio Play Labs: Η BRAC έχει προσαρμόσει στοιχεία του δικού της προγράμματος Play Curriculum και του προγράμματος γονέων για το εθνικό και κοινοτικό ραδιόφωνο. Κατά τη διάρκεια των ραδιοφωνικών συνεδριών, οι Play Leaders και οι εκπαιδευτικοί καθοδηγούν διαδραστικές, παιγνιώδεις δραστηριότητες για τον γραμματισμό και την αριθμητική, πραγματοποιούν συνεδρίες αφήγησης παραμυθιών και μοιράζονται μηνύματα σχετικά με την ανάπτυξη του παιδιού, τη θετική γονική μέριμνα, τη διατροφή, τη δράση, την ασφάλεια και την ευημερία. Οι γονείς και τα μεγαλύτερα αδέλφια ενθαρρύνονται να συμμετέχουν και να βοηθήσουν στη δημιουργία ενός φιλικού και ευχάριστου περιβάλλοντος στο σπίτι.
Γραμμές βοήθειας για την ανάπτυξη της παιδικής ηλικίας (ECD): Σε συνεργασία με εταιρείες τηλεπικοινωνιών, η BRAC εγκαινίασε γραμμές βοήθειας για τηλεκπαίδευση, προκειμένου να παρέχει στους φροντιστές περισσότερες επιλογές πρόσβασης σε πληροφορίες, αλλά και καθοδήγηση σχετικά με την ανάπτυξη της παιδικής ηλικίας. Όταν οι φροντιστές καλούν τις γραμμές βοήθειας ECD της BRAC, έχουν τη δυνατότητα να έχουν πρόσβαση σε μηνύματα διαδραστικής φωνητικής απάντησης (IVR) ή να συνδεθούν άμεσα με προσωπικό της γραμμής βοήθειας. Το προσωπικό της Γραμμής Βοήθειας μιλάει άπταιστα τις τοπικές γλώσσες, ώστε όλοι εκείνοι που τηλεφωνούν να λαμβάνουν τη βοήθεια και την καθοδήγηση που χρειάζονται.
Photo by MI PHAM on Unsplash
Η BRAC, η οποία κατατάσσεται στην πρώτη θέση των ΜΚΟ στον κόσμο για έβδομη φορά το 2021, εκτελεί προγράμματα στην εκπαίδευση, την ενδυνάμωση των νέων, την υγειονομική περίθαλψη, τη γεωργία, την ανθρωπιστική βοήθεια και άλλα. Τα Play Labs βασίζονται στην τεχνογνωσία του οργανισμού, που αποτελεί έναν από τους κορυφαίους παρόχους εκπαίδευσης για περιθωριοποιημένα παιδιά στον κόσμο, με περισσότερους από 12 εκατομμύρια αποφοίτους των προγραμμάτων προσχολικής και πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης.
Fundación Escuela Nueva (Κολομβία)
«Το Escuela Nueva αποτελεί ένα παιδοκεντρικό μοντέλο εκπαίδευσης, που θέτει τη συνεργατική, εποικοδομητική, εξατομικευμένη και ενεργητική μάθηση, έναντι της απομνημόνευσης και της παθητικής μάθησης, και ενδυναμώνει τα παιδιά ως μέρος μιας αυτοδιοικούμενης κοινότητας» εξηγεί η ιδρυτής της Escuela Nueva, Vicky Colbert.
Η Fundación Escuela Nueva, αποτελεί μια ΜΚΟ που συμβάλλει στη βελτίωση της ποιότητας, της συνάφειας και της αποτελεσματικότητας της εκπαίδευσης μέσω του μοντέλου Escuela Nueva Activa.
Το Escuela Nueva, που σημαίνει «Νέο Σχολείο» στα ισπανικά, μετασχηματίζει το συμβατικό σχολικό μοντέλο, επανεξετάζοντας τις διαδικασίες διδασκαλίας και μάθησης, ώστε να διασφαλίσει ότι κάθε παιδί παντού λαμβάνει μια ποιοτική εκπαίδευση. Συμβάλλει στη βελτίωση της ποιότητας, της συνάφειας και της αποτελεσματικότητας της εκπαίδευσης, επανεξετάζοντας τον τρόπο με τον οποίο το παιδί μαθαίνει.
Υπάρχουν ορισμένες περιοχές όπου η πρόσβαση στην εκπαίδευση δεν είναι εγγυημένη, ιδίως για παιδιά από πιο φτωχές ή απομονωμένες περιοχές. Στις αγροτικές περιοχές της Κολομβίας, αν και τα παιδιά έχουν την ευκαιρία να πάνε σχολείο, η ποιότητα της εκπαίδευσης μπορεί να είναι χαμηλότερη από ό,τι στις πιο αστικές ή πιο πλούσιες περιοχές. Πολλοί μαθητές φοιτούν σε σχολεία πολλαπλών τάξεων με μεγάλο εύρος ηλικιών σε μια τάξη.
Το «Fundación Escuela Nueva» ιδρύθηκε πριν από 30 χρόνια για να βελτιώσει τις εκπαιδευτικές ευκαιρίες για τα πιο ευάλωτα παιδιά στην Κολομβία. Αυτό που ξεκίνησε ως ένα απλό έργο, είναι σήμερα ένα μεγάλο ίδρυμα που επηρεάζει την κυβερνητική πολιτική σε πολλές αναπτυσσόμενες χώρες.
Οι μέθοδοι διδασκαλίας του Escuela Nueva περιλαμβάνουν την εργασία σε μικρές ομάδες, τον διάλογο και τη συνεργατική μάθηση. Τα παιδιά αλληλοεπιδρούν, συνεργάζονται και μαθαίνουν το ένα από το άλλο. Οι εκπαιδευτικοί δεν στέκονται μπροστά στην τάξη και δεν κάνουν διαλέξεις, αλλά λειτουργούν ως συντονιστές καθοδηγώντας τις συζητήσεις και υποστηρίζοντας τους μαθητές, συντονίζοντας το μάθημα μέσα από τα βιβλία εργασίας του οδηγού μάθησης. Οι μαθητές συμμετέχουν σε κάθε στοιχείο της λειτουργίας του σχολείου. Παίρνουν αποφάσεις για το πώς και τι μαθαίνουν, προωθώντας τις δημοκρατικές αξίες.
Οι οδηγοί μάθησης σχεδιάζονται και προσαρμόζονται ώστε να διασφαλίζεται ότι είναι σχετικοί με τις σχολικές και μαθησιακές απαιτήσεις και αντικατοπτρίζουν το πλαίσιο στο οποίο ζουν οι μαθητές. Υπάρχουν δραστηριότητες μάθησης εκτός της τάξης για τον εμπλουτισμό του προγράμματος σπουδών και δίνεται έμφαση στην ενθάρρυνση της συμμετοχής των οικογενειών στην εκπαίδευση. Η χρήση των οδηγών μάθησης είναι ευέλικτη, ώστε να ανταποκρίνεται στις ατομικές ανάγκες των παιδιών.
Η συνεχής επιμόρφωση των εκπαιδευτικών αποτελεί μία ακόμη βασική συνιστώσα του μοντέλου Escuela Nueva. Αντί να επικεντρώνονται στη θεωρία και την ακαδημαϊκή μελέτη, οι εκπαιδευτικοί εκπαιδεύονται χρησιμοποιώντας τις ίδιες μεθοδολογίες που χρησιμοποιούν στην τάξη με τους μαθητές. Με αυτόν τον τρόπο, οι στρατηγικές που οι ίδιοι εφαρμόζουν στα παιδιά, γίνονται, γρήγορα αλλά και εμπειρικά, «κτήμα» των εκπαιδευτικών.
Έχει διαπιστωθεί ότι μια τέτοια παιδοκεντρική μάθηση βελτιώνει τις ακαδημαϊκές επιδόσεις, μειώνει τα ποσοστά εγκατάλειψης των εκπαιδευτικών ιδρυμάτων από μέρους των μαθητών, και αναπτύσσει κοινωνικά ιδεώδη όπως η δημοκρατία και η ειρήνη.
Σε μια μελέτη της UNESCO, η Κολομβία κατατάσσεται δεύτερη στον κόσμο όσον αφορά την παροχή αγροτικής εκπαίδευσης. Ορισμένες αγροτικές περιοχές έχουν ακόμη και καλύτερες επιδόσεις από ορισμένα αστικά σχολεία. Οι επιτυχίες στις αγροτικές κοινότητες οδήγησαν το Escuela Nueva να γίνει η εθνική πολιτική τόσο για την αγροτική όσο και για την αστική εκπαίδευση στην Κολομβία.
Η εν λόγω πρωτοβουλία έχει φθάσει σε 2.057.200 παιδιά και εκπαιδευτικούς σε 21 χώρες του κόσμου.
Global Oneness Project (ΗΠΑ)
«Πιστεύουμε ότι οι ιστορίες παίζουν έναν πολύ σημαντικό ρόλο στην εκπαίδευση», λέει η Εκτελεστική Διευθύντρια του Global Oneness Project, Cleary Vaughan-Lee.
Το Global Oneness Project ζωντανεύει παγκόσμιους πολιτισμούς και κουλτούρες μπροστά στα μάτια των μαθητών. Παρέχει εντελώς δωρεάν βραβευμένες ταινίες και φωτογραφικά δοκίμια που διερευνούν πολιτιστικά, κοινωνικά και περιβαλλοντικά θέματα, ενσωματώνοντας τα στα σχέδια μαθημάτων, που χρησιμοποιούν τις ιστορίες ως παιδαγωγικό εργαλείο για να εμπνεύσουν τα παιδιά.
Σε έναν ολοένα και πιο παγκοσμιοποιημένο κόσμο, πρέπει να βρούμε νέους τρόπους να κατανοήσουμε ο ένας τον άλλον. Οι μαθητές θα πρέπει να έχουν ευκαιρίες ώστε να κατανοήσουν τις έννοιες της διασύνδεσης, της ενσυναίσθησης και των παγκόσμιων ζητημάτων, ώστε να είναι προετοιμασμένοι για τον παγκοσμιοποιημένο κόσμο στον οποίο ζουν, ο οποίος με τη σειρά του θα εμπνεύσει μια μελλοντική γενιά υπεύθυνων και συμπονετικών ανθρώπων.
Το Global Oneness Project έχει δεσμευτεί στην εξερεύνηση πολιτιστικών, περιβαλλοντικών και κοινωνικών ζητημάτων. Φιλοξενεί μια πλούσια βιβλιοθήκη δωρεάν ιστοριών που αποτελείται από βραβευμένες ταινίες, φωτογραφικά δοκίμια και άρθρα, τα οποία συνοδεύονται από ένα πρόγραμμα σπουδών για εκπαιδευτικούς.
Το εν λόγω πρόγραμμα έχει ως στόχο να «μεταφέρει» τους μαθητές μέσω των ιστοριών από την τοπική ανθρώπινη εμπειρία στα παγκόσμια ζητήματα, όπως η κλιματική αλλαγή, η λειψυδρία, η επισιτιστική ανασφάλεια, η φτώχεια, οι πολιτισμοί που απειλούνται με εξαφάνιση, η μετανάστευση και η βιωσιμότητα. Μέσα από την παρουσίαση ατόμων και κοινοτήτων που επηρεάζονται από αυτά τα ζητήματα, οι ιστορίες και τα μαθήματα παρέχουν ευκαιρίες για την εξέταση καθολικών θεμάτων που υπογραμμίζουν την κοινή ανθρώπινη υπόσταση, την ποικιλομορφία, την ελπίδα, την ανθεκτικότητα και την ενσυναίσθηση.
Το οπτικοακουστικό αυτό υλικό, που διατίθεται στα αγγλικά και στα ισπανικά, περιλαμβάνει μια διεπιστημονική προσέγγιση της μάθησης. Κάθε μήνα, κυκλοφορεί μια νέα ιστορία και ένα συνοδευτικό σχέδιο μαθήματος. Όλο το περιεχόμενο και οι πόροι διατίθενται δωρεάν χωρίς διαφημίσεις ή συνδρομές.
Οι βραβευμένες ταινίες μικρού μήκους του The Project έχουν παρουσιαστεί μεταξύ άλλων στους New York Times, στο National Geographic, στο Smithsonian και στο New Yorker. Τα μαθήματά τους παρουσιάζονται σήμερα στα Ted-Ed, PBS Learning, TES Global, United States Green Building Council (USGBC), Share My Lesson και Edmodo.
Το Global Oneness Project έχει φθάσει σε 400.000 άτομα σε 80 χώρες παγκοσμίως.
Επίλογος: Ένα έναυσμα για νέα αρχή
Έχοντας προσεγγίσει στο σύνολο τους μερικές από τις πιο πετυχημένες και διαδεδομένες καινοτομίες παγκοσμίως, πολλά πορίσματα μπορούν να εξαχθούν. Το βασικό όμως είναι πως η ανάγκη για καινοτομίες, για πρωτοβουλίες, για δραστήριες και φρέσκιες «ματιές» στην εκπαίδευση παρουσιάζεται επιτακτική, ιδίως σήμερα, στα πλαίσια μιας ταχέως εξελισσόμενης κοινωνίας.
Και η αλήθεια είναι: ναι, θα μπορούσε ο εκπαιδευτικός τομέας να παραμείνει «αμετακίνητος», παγερός στις λογικές ανάγκες και τα αιτήματα των παιδιών, και να συνεχίσει να προσφέρει τις ίδιες γνώσεις και κοινωνικές δεξιότητες στους μαθητές και να χρησιμοποιεί τις ίδιες μεθόδους με 50 ή με 100 χρόνια πριν. Δυνητικά, θα μπορούσε.
Το θέμα όμως είναι πως πλέον γνωρίζουμε ότι δεν αρκεί απλώς μια «στείρα» και «στεγνή» εκπαίδευση. Η εκπαίδευση δεν πρέπει να αγγίζει μόνο το γνωστικό, αλλά και το ψυχοκοινωνικό πεδίο των μαθητών. Δεν έχει σημασία μόνο το τι θα διδαχθεί ο μαθητής, αλλά και το πώς θα το διδαχθεί, πού θα το διδαχθεί, γιατί θα το διδαχθεί, στοχεύοντας πάντα στη βελτίωση και την ανάπτυξη των παιδιών στην ολότητά τους.
Image by Anil sharma from Pixabay
Και εκεί έγκειται πλέον η ομορφιά της εκπαίδευσης: να αγαπήσει ένα παιδί την μάθηση, να κατακτήσει τον τρόπο να μαθαίνει, να έχει ενσυναίσθηση, να συνειδητοποιήσει και να κυνηγήσει τα όνειρά του, να αποκτήσει εκείνες τις γνώσεις που θα του είναι χρήσιμες στη σύγχρονη κοινωνία, αλλά και στην επίτευξη των στόχων του, να έχει διάθεση για αυτοβελτίωση και θετική στάση απέναντι στη ζωή, ανεξάρτητα από τις κοινωνικές και οικονομικές συνθήκες του περιβάλλοντος του.
Οι καινοτομίες αυτές αποτελούν σημαντικά παραδείγματα, όχι μόνο της ανάγκης, αλλά και της διάθεσης που υπάρχει, ώστε η εκπαιδευτική διαδικασία να βελτιωθεί και να εμπλουτιστεί. Βρίσκεται απλώς στην ευχέρεια της κάθε εκπαιδευτικής κοινότητας, όχι μόνο να τις οικειοποιηθεί, αλλά και η ίδια να πρωτοτυπήσει με νέες και δημιουργικές ιδέες.
Ρεπορτάζ: Αλέξανδρος Τσέλιος
www.ertnews.gr
Διαβάστε περισσότερα… Read More