Ο Σαμιώτικος οίνος – Τρύγος
Σε ύψος έως και 900 μέτρα, στις παραδοσιακές πεζούλες ξερολιθιάς μεγαλώνουν τα αμπέλια με την περίφημη ποικιλία «Άσπρο Μοσχάτο Σάμου».
Ο δημοσιογράφος της ΕΡΤ Χάρης Ζαβουδάκης, συναντά τους αμπελουργούς, οι οποίοι ξεκίνησαν τον τρύγο σε περίπου 14.000 στρέμματα αμπελώνων.
Η Μαργαρίτα Ικαρίου, υπεύθυνη επικοινωνίας ΕΟΣ, διευκρινίζει ότι το κόκκινο κρασί θα ρέει από τον Αύγουστο με την ετικέτα “Αγκαίος”, προς τιμή του μυθικού βασιλιά της Σάμου και ήρωα της Αργοναυτικής Εκστρατείας. Ένα κρασί από τα ημιορεινά του νησιού και συναγωνίζεται σε γεύση με τον λευκό, ξηρό οίνο που θεωρείται η “ναυαρχίδα” των κρασιών.

Τα σαμιώτικα κρασιά πωλούνται σε 27 χώρες και είναι ο καλύτερος πρεσβευτής του νησιού στο εξωτερικό. Και επειδή όπως έλεγαν οι αρχαίοι «μεταξύ ποτηριού καί χειλιών πολλά μπορούν να συμβούν (Πολλά μεταξύ πέλει κύλικος καί χείλεος ἄκρου), δεν συνίσταται η αναβλητικότητα και η μετάθεση στο μέλλον μιας οινοποσίας τέτοιου επιπέδου.
Γλυκά, ημίξηρα και ξηρά κουβαλούν τα αρώματα από εκλεκτά σταφύλια, άνθη πορτοκαλιάς και ροδοπέταλα, έντονο άρωμα σταφίδας, αποξηραμένων φρούτων, μελιού, μπαχαρικών και ξηρών καρπών, τα μυστικά συστατικά τα οποία από την αρχαιότητα κατέστησαν το σαμιώτικο κρασί διάσημο σε όλο τον κόσμο.

Ο καλύτερος επιδόρπιος οίνος ταξιδεύει από την Σάμο, ενώ οι γιορτές κρασιού που ξεκινούν την Παρασκευή 22 Αυγούστου και θα διαρκέσουν έως τις 31 του μηνός, δημιουργούν την διάθεση της ευφορίας.
1.500 μέλη του Συνεταιρισμού, οικογένειες αμπελοκαλλιεργητών έχουν το δικό τους κομμάτι γης, όπου θεωρούν υποχρέωσή τους να μεγαλώνουν τα αμπέλια τους και να παράγουν το κρασί τους με τον ίδιο τρόπο όπως πριν από χιλιάδες χρόνια.

Η άμπελος με το μοσχάτο σταφύλι ήταν το δώρο του Διονύσου στους Σαμιώτες, για την βοήθεια που του προσέφεραν, προκειμένου να νικήσει τις Αμαζόνες, οι οποίες κυνηγημένες από τον θεό κατέφυγαν από την Έφεσο στην Σάμο, το νησί όπου γεννήθηκε η θεά Ήρα, ελπίζοντας στην βοήθεια της. Φεύ. Η περιοχή «Πάναιμα», φέρει έως σήμερα την μνήμη της μεγάλης σφαγής των ανυπότακτων γυναικών σε μια μάχη που έχει όλα τα χαρακτηριστικά μιας ιστορικής σύγκρουσης σε μυθικούς χρόνους. Τον διάλογο για το γεγονός μεταφέρει στο κείμενο του ο Πλούταρχος: «”Από που πήρε το όνομα της η τοποθεσία Πάναιμα στο νησί της Σάμου;” “Μήπως επειδή οι Αμαζόνες απέπλευσαν από τη χώρα των Εφεσίων απέναντι από την Σάμο όταν προσπαθούσαν να ξεφύγουν από τον Διόνυσο; Αλλά αυτός ναυπήγησε πλοία και πέρασε απέναντι και, συμμετέχοντας στην μάχη, σκότωσε πολλές από αυτές κοντά σε αυτό το μέρος, το οποίο ο κόσμος με έκπληξη ονόμασε Πάναιμα λόγω της τεράστιας ποσότητας αίματος που χύθηκε εκεί”».[1]
[1] Ηθικά Πλουτάρχου, Τόμος IV : Roman Questions. Greek Questions. Greek and Roman Parallel Stories. On the Fortune of the Romans. On the Fortune or the Virtue of Alexander. Were the Athenians More Famous in War or in ?, [ Ρωμαϊκά Ερωτήματα. Ελληνικά Ερωτήματα. Ελληνικές και Ρωμαϊκές Παράλληλες Ιστορίες. Περί της Τύχης των Ρωμαίων. Περί της Τύχης ή της Αρετής του Αλεξάνδρου. Ήταν οι Αθηναίοι πιο διάσημοι στον Πόλεμο ή στη Σοφία;], (Ε), Harvard University Press 1936, σ. 242, « “Ἀπὸ τίνος Πάναιμα τόπος ἐν τῇ Σαμίων νήσῳ καλεῖται;” Ἢ ὅτι φεύγουσαι Διόνυσον αἱ Ἀμαζόνες ἐκ τῆς EἘφεσίων χώρας εἰς Σάμον διέπλευσαν· ὁ δὲ ποιησάμενος πλοῖα καὶ διαβὰς μάχην συνῆψε καὶ πολλὰς αὐτῶν ἀπέκτεινε περὶ τὸν τόπον τοῦτον, ὃν διὰ τὸ πλῆθος τοῦ ῥυέντος αἵματος οἱ θεώμενοι Πάναιμα θαυμάζοντες ἐκάλουν;».
www.ertnews.gr
Διαβάστε περισσότερα… Read More