Κυριακή, 22 Δεκεμβρίου, 2024

Κεντρική Ελλάδα

ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ ΕΓΚΥΡΗ ΚΑΙ ΕΓΚΑΙΡΗ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ

ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

«Τετραφωνία» από την Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης

Η Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης πραγματοποιεί ένα μουσικό ταξίδι στον χρόνο, με έργα από τον ύστερο Μεσαίωνα ως και τις μέρες μας. Στο πιάνο ο Θεσσαλονικιός βιρτουόζος Βασίλης Βαρβαρέσος, ενώ την Κ.Ο.Θ. διευθύνει ο Κωνσταντίνος Τερζάκης, στο πλαίσιο της διάκρισής του στον 16ο Διεθνή Διαγωνισμό Διεύθυνσης Ορχήστρας, που διοργάνωσε τον Μάιο η Κ.Ο.Θ, με το Βραβείο Ορχήστρας.

Συμμετέχουν επίσης το κουαρτέτο σαξοφώνων ‘Ώσμωσις’ και 8μελές ad hoc φωνητικό σύνολο, υπό τη διεύθυνση της Σοφίας Γιολδάση.

Ο Γιώργος Κουμεντάκης είναι ένας από τους πιο προικισμένους και πολυδιάστατους Έλληνες συνθέτες των ημερών μας. Το έργο του «Το ισοκράτημα ενός μεσήλικα» είναι ένα κοντσέρτο για πιάνο, κουαρτέτο σαξοφώνων και ορχήστρα εγχόρδων, το οποίο αποτελεί σύμφωνα με την περιγραφή του δημιουργού του «μία προσωπική αφήγηση και μία συναισθηματική καταγραφή σκέψεων που απορρέουν από το πέρασμα μεταξύ νεανικής και γεροντικής ηλικίας». Η συνύπαρξη στο πρόγραμμα της συναυλίας αυτού του έργου με μία σύνθεση του αναγεννησιακού συνθέτη Φραγκίσκου Λεονταρίτη συνδέει τη μουσική δύο Κρητικών συνθετών με διαφορά μισής χιλιετίας μεταξύ τους.

Το χορωδιακό μέρος ξεκινά με ένα τραγούδι του σημαντικότερου συνθέτη της ύστερης Μεσαιωνικής περιόδου και κεντρικής μορφής του κινήματος Ars Nova, τον Γάλλο Γκιγιώμ ντε Μασώ, μέσα από την τετράφωνη ‘Λειτουργία της Παναγίας’ που εδραίωσε τη λειτουργία ως μουσική μορφή και συνεχίζεται με ένα τραγούδι του Ιταλού Αναγεννησιακού δημιουργού, Τζοβάννι Πιερλουίτζι ντα Παλεστρίνα, του πιο γνωστού εκπροσώπου της Ρωμαϊκής Σχολής του 16ου αιώνα, με το βασισμένο στον Ψαλμό ‘Όπως η διψασμένη έλαφος’. Αναγεννησιακό είναι και το τραγούδι του κληρικού και συνθέτη Τουανό Αρμπό, ενώ καταλήγουμε στο μπαρόκ με ένα απόσπασμα από τη ‘Λειτουργία’ του Τζάκομο Καρίσιμι.

Το πρόγραμμα περιλαμβάνει και δύο φαντασίες του Χένρι Πέρσελ που θεωρούνται από τα πλέον περίπλοκα κομμάτια του είδους αυτού και αναδεικνύουν τη βαθιά γνώση του συνθέτη για τις πολυφωνικές τεχνικές της εποχής του και το μουσικό οδοιπορικό ολοκληρώνεται με τη ‘Συμφωνία Δωματίου’ του Ντμίτρι Σοστακόβιτς, που γράφτηκε αρχικά ως κουαρτέτο εγχόρδων με αφιέρωση του συνθέτη «προς τα θύματα του φασισμού και του πολέμου».

«Τετραφωνία» Παρασκευή, 13 Δεκεμβρίου 2024, ώρα 21:00, Αίθουσα Τελετών Α.Π.Θ.

Πιάνο: Βασίλης Βαρβαρέσος, Διεύθυνση ορχήστρας: Κωνσταντίνος Τερζάκης, Κουαρτέτο Σαξοφώνων «Ώσμωσις», Χρίστος Ζένιος (σοπράνο σαξόφωνο), Αντώνης Φωτιάδης (άλτο σαξόφωνο), Θεόφιλος Σωτηριάδης (τενόρο σαξόφωνο), Γιάννης Μυράλης (βαρύτονο σαξόφωνο), 8μελές φωνητικό σύνολο ad hoc υπό τη διεύθυνση της Σοφίας Γιολδάση

Πρόγραμμα:

Γκιγιώμ ντε Μασώ (1300-1377): Κύριε-Χριστέ-Κύριε, από τη ‘Λειτουργία της Παναγίας’

Τζοβάννι Πιερλουίτζι ντα Παλεστρίνα (1526-1594): Sicut cervus  (Ψαλμός 42:1)

Χένρι Πέρσελ (1659-1695): Φαντασία αρ.7 για 4 βιόλες ντα γκάμπα (μεταγραφή και επιμέλεια για ορχήστρα εγχόρδων: Δημοσθένης Φωτιάδης)  (Α’ εκτέλεση Κ.Ο.Θ.)

Γιώργος Κουμεντάκης (1959): Κοντσέρτο αρ. 4 για πιάνο, κουαρτέτο σαξοφώνων και ορχήστρα εγχόρδων «Το ισοκράτημα ενός μεσήλικα» (2009)   (Α’ εκτέλεση Κ.Ο.Θ.)

Φραγκίσκος Λεονταρίτης (1518-1572): Aπόσπασμα από την οκτάφωνη Λειτουργία «Super Laetatus Sum»

Τζάκομο Καρίσιμι (1605-1674), Πιστεύω (απόσπασμα), από τη Λειτουργία για 8 φωνές (διπλή χορωδία) 

Χένρι Πέρσελ (1659-1695): Φαντασία αρ.9 για 4 βιόλες ντα γκάμπα (μεταγραφή και επιμέλεια για ορχήστρα εγχόρδων: Δημοσθένης Φωτιάδης)  (Α’ εκτέλεση Κ.Ο.Θ.)

Ντμίτρι Σοστακόβιτς (1906-1975): Συμφωνία δωματίου σε ντο ελάσσονα, έργο 110α

Τιμές εισιτηρίων: Πλατεία: 15€, Θεωρεία/Εξώστης: 10€, Μειωμένο: 5€

www.ertnews.gr

Διαβάστε περισσότερα… Read More