«Αξιοποίησε την ψήφο σου»: Θέλουμε να ενώσουμε τους Ευρωπαίους για τη δημοκρατία δηλώνει ο δημιουργός της καμπάνιας του Ευρωκοινοβουλίου
Περισσότερες από 190 εκατομμύρια προβολές σε όλες τις πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης και τις ιστοσελίδες streaming, αλλά και στις «έξυπνες» τηλεοράσεις και τις οθόνες των κινητών τηλεφώνων μετράει από τις 29 Απριλίου που έκανε πρεμιέρα το ντοκιμαντέρ μικρού μήκους του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου που μας καλεί να ψηφίσουμε στις ευρωεκλογές της 9ης Ιουνίου.
Σύμφωνα με δελτίο Τύπου του Γραφείου του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου στην Αθήνα, εκτός από τις προβολές αυτές που καταμετρήθηκαν μέχρι τις 12 Μαΐου, το προεκλογικό βίντεο έχει μεταδοθεί από 63 τηλεοπτικά δίκτυα σε 21 χώρες και θα συνεχίσει να προβάλλεται τις επόμενες εβδομάδες μέχρι να ανοίξουν οι κάλπες.
Παρά τη μικρή διάρκεια των τεσσάρων μόλις λεπτών, το ντοκιμαντέρ αυτό έχει κατορθώσει να ξυπνήσει τις ιστορικές μνήμες των Ευρωπαίων πολιτών ενώ έχει προκαλέσει μεγάλη συγκίνηση, όπως άλλωστε φαίνεται από τα τόσα σχόλια που έχει αποσπάσει στα social media.
Με το σλόγκαν «Αξιοποίησε την ψήφο σου. Για να μην αποφασίσουν άλλοι για εσένα» η δεύτερη φάση της προεκλογικής εκστρατείας του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου αναδεικνύει τη σημασία της ψήφου και του δημοκρατικού πολιτεύματος. Πιο συγκεκριμένα, το κεντρικό βίντεο της εκστρατείας διερευνά περαιτέρω την ιστορία πολλών ευρωπαϊκών χωρών και τη σημασία της προστασίας των δημοκρατικών αξιών και αρχών.
Περισσότερες πληροφορίες για την επικοινωνιακή καμπάνια μπορείτε να βρείτε εδώ
Σε ένα podcast που δημιουργήθηκε για το Πρώτο Πρόγραμμα της Ελληνικής Ραδιοφωνίας 91,6 και 105,8, ο Μάριος Αγαπητός συνομίλησε με τον διευθυντή του δημιουργικού τμήματος της δανικής διαφημιστικής εταιρείας &Co./ΝοΑ, Γιόχαν Κέλερ, ο οποίος ήταν υπεύθυνος για το project του γυρίσματος της ταινίας αυτής του Ευρωκοινοβουλίου. Πρόκειται για την ίδια εταιρεία που είχε αναλάβει και το αντίστοιχο project της καμπάνιας των ευρωεκλογών του 2019, με μια άλλου είδους ταινία, η οποία είχε ως θεματική την ελπίδα που συμβολίζει η γέννηση των βρεφών και την ευθύνη των ενηλίκων απέναντι στις νέες γενιές της Ευρώπης.
Η διαγενεακή σχέση παραμένει ως θεματική και στην τρέχουσα καμπάνια, ωστόσο η έμφαση αυτή τη φορά δίνεται στην ιστορική μνήμη και στη συνειδητοποίηση της υπεράσπισης των κοινών αξιών, της ελευθερίας και της δημοκρατίας, μέσα από την άσκηση του εκλογικού μας δικαιώματος ως Ευρωπαίοι πολίτες.
Για τη δημιουργία της ταινίας πραγματοποιήθηκαν 27 συνεντεύξεις με Ευρωπαίους που έζησαν ιστορικές στιγμές από το δεύτερο μισό του 20ου αιώνα και μετά και άλλες 27 συνεντεύξεις από τα εγγόνια τους.
ΤΑΙΝΙΑ ΣΤΟ YOUTUBE:
KEIMENO ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗΣ
Γεια σας. Είμαι ο Μάριος Αγαπητός και ακούτε ένα podcast του Πρώτου Προγράμματος ενόψει των ευρωεκλογών της 9ης Ιουνίου. Καλεσμένος μας είναι ο επικεφαλής της δημιουργικής ομάδας της δανικής διαφημιστικής εταιρείας AndCo, Γιόχαν Κέλερ.
Η εταιρεία AndCo και ο Γιόχαν δημιούργησαν το νέο ντοκιμαντέρ της καμπάνιας του ευρωπαϊκού κοινοβουλίου με γενικό τίτλο και σύνθημα «Αξιοποίησε την Ψήφο σου για να μην αποφασίσουν άλλοι για εσένα». Στο ντοκιμαντέρ των τεσσάρων λεπτών πρωταγωνιστούν οι παππούδες και οι γιαγιάδες μερικών νέων Ευρωπαίων που τους διηγούνται τις μνήμες τους από τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο, το Ολοκαύτωμα των Εβραίων, την αποκατάσταση της ανεξαρτησίας της Λετονίας και την πτώση του τείχους του Βερολίνου. Η ταινία κλείνει με ένα μήνυμα στους ψηφοφόρους της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τη σημασία της ψήφου και την προστασία του δημοκρατικού πολιτεύματος. Πριν να περάσουμε στη συζήτησή μας με τον Γιόχαν Κέλερ, ας ακούσουμε ένα μικρό απόσπασμα από την αφήγηση της ταινίας στα ελληνικά, την οποία επιμελήθηκαν οι υπηρεσίες του Ευρωκοινοβουλίου…
ΕΡΩΤΗΣΗ
Γιόχαν Κέλερ. Έχουν περάσει λίγες μέρες από την πρεμιέρα του μίνι ντοκιμαντέρ που επιμελήθηκε η δανική διαφημιστική εταιρία AndCo για την προεκλογική εκστρατεία του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου. Θα ήθελες να μοιραστείς μαζί μας τις σημαντικότερες στιγμές αυτής της δημιουργικής εργασίας; Πώς έγινε το ξεκίνημα από την αρχική ιδέα και πώς η προσέγγιση του εγχειρήματος να πείσετε τόσους πολίτες με διαφορετική γλώσσα και πολιτισμό να ψηφίσουν στις επερχόμενες εκλογές;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ
Σε ευχαριστώ για την ερώτηση. Πώς προσεγγίζουμε το εγχείρημα αυτό; Νομίζω ότι οι προεκλογικές καμπάνιες είναι λίγο περίπλοκες, γιατί ο στόχος τους είναι να μας κάνουν να αναλογιστούμε τη σημασία της ψήφου και τη φύση της εκλογικής διαδικασίας. Το να μιλάμε ανοιχτά για όσα μας χωρίζουν και μας κάνουν να διαφωνούμε. Ωστόσο πρέπει να βρούμε ένα κοινό παρονομαστή. Πρόκειται για μια καμπάνια που πρέπει να πείσει τους Ευρωπαίους ψηφίσουν. Άρα ο στόχος της είναι να ευαισθητοποιήσει τους Ευρωπαίους ψηφοφόρους σχετικά με τις κοινές μας αξίες, τα κοινά συναισθήματα και τις κοινές μας υποχρεώσεις. Στο πλαίσιο αυτό προσπαθήσαμε να δημιουργήσουμε κάτι που θα μπορούσε να ενώσει όλα τα έθνη και τις διαφορετικές γενιές – να μας ενώσει στη δημοκρατία.
ΕΡΩΤΗΣΗ
Στις ευρωεκλογές του 2019 η διαφημιστική καμπάνια που είχε τρέξει και πάλι η εταιρεία σας πέτυχε αξιοσημείωτα αποτελέσματα. Θα ήθελες να μας εξηγήσεις τί πήγε τόσο καλά τότε και πώς επηρέασε τη φετινή καμπάνια για τις ευρωεκλογές;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ
Αυτό που λειτούργησε πολύ καλά την προηγούμενη φορά ήταν ότι επιλέξαμε μια αληθινή, ανθρώπινη οπτική. Ταξιδέψαμε στην Ευρώπη και γυρίσαμε ένα φιλμ για τις γεννήσεις, με γυναίκες να φέρνουν στον κόσμο τα βρέφη τους σε διάφορα μέρη της Ευρώπης, λίγο πριν από τις ευρωεκλογές. Έτσι ώστε να μπορέσουμε να καταλάβουμε απέναντι σε ποιους έχουμε ευθύνη όταν πηγαίνουμε να ψηφίσουμε, όπως ακριβώς ένας γονιός νιώθει αμέσως την τεράστια ευθύνη όταν βλέπει να γεννιέται το παιδί του.
Παρά το ότι η τελευταία καμπάνια ήταν πολύ διαφορετική στην εκτέλεσή της και ως προς την οπτική της και ίσως και στην αισθητική της, αφορά τα ίδια συναισθήματα που προσπαθούμε να τονίσουμε για την ευθύνη μας, τις αξίες μας και τον τρόπο ζωής που έχουμε επιλέξει και αγαπάμε. Και αυτό είναι που προσπαθούμε να αναδείξουμε με την οικειότητα που αναπτύσσεται στη σχέση των παππούδων και των γιαγιάδων με τα εγγόνια τους.
[ΗΧΗΤΙΚΟ: You should never take democracy for granted. You should always support it and protect it.
ΕΡΩΤΗΣΗ: “Δεν πρέπει ποτέ να θεωρούμε τη δημοκρατία δεδομένη. Πρέπει πάντοτε να την υποστηρίζουμε και να την προστατεύουμε”]
Πραγματικά ένα πολύ δυνατό μήνυμα στους Ευρωπαίους πολίτες! Ποιοι είναι αυτοί οι άνθρωποι που στέλνουν το μήνυμα στο ντοκιμαντέρ; Πώς τους εντοπίσατε;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ:
Είχαμε μια καταπληκτική υπεύθυνη για το κάστινγκ της ταινίας. Έχω εντυπωσιαστεί από τη δουλειά της και ελπίζω το ίδιο να εντυπωσιαστεί και το κοινό. Εντόπισε τους ανθρώπους αυτούς σε κάθε γωνιά της Ευρώπης. Δεν τους είχα δει παρά μόνον όταν κατέληξε σε μια μικρή λίστα εκείνων που θα έπαιρναν τελικά μέρος στην ταινία. Όλοι τους πήραν μια πτήση και κατέληξαν στο ίδιο μέρος όπου θα κάναμε το γύρισμα. Τους είδα πρώτη φορά το προηγούμενο βράδυ που συναντήθηκαν στο ξενοδοχείο και τους γνώρισα την επομένη στο πλατό που είχε γεμίσει από ενθουσιασμό. Εκείνη τη στιγμή κατάλαβα ότι είχαμε πετύχει κάτι. Ότι βιώνουμε κιόλας μια συλλογική εμπειρία και αυτό με έκανε να ηρεμήσω και να νιώσω ότι έχουμε κατορθώσει κάτι μεγαλειώδες, επειδή αυτοί οι άνθρωποι εξέπεμπαν μια πολύ θετική ενέργεια.
ΕΡΩΤΗΣΗ
Εδώ στην Ελλάδα παρακολουθήσαμε τις πρώτες μέρες τη μεγάλη βερσιόν του ντοκιμαντέρ και δεν ακούσαμε ακόμη τα εγγόνια. Τί σας είπαν μετά τα γυρίσματα της ταινίας; Ήταν υπερήφανοι για τους παππούδες και τις γιαγιάδες τους; Πίστεψαν στις εκλογές; Θα ψηφίσουν τελικά;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ
———
Νομίζω ότι όλα τα εγγόνια ένιωσαν τεράστια υπερηφάνεια για τους παππούδες και τις γιαγιάδες τους και μπορούσες να το καταλάβεις αυτό μετά το τέλος των γυρισμάτων. Μπορούσες ακόμη να νιώσεις κάτι απολύτως φυσιολογικό, ότι και οι παππούδες και οι γιαγιάδες ήταν περήφανοι για τα εγγόνια τους. Ήταν ένα πρότζεκτ, στο οποίο πίστεψαν το ίδιο και οι δύο γενιές.
ΕΡΩΤΗΣΗ
Είμαι βέβαιος ότι πολλοί άνθρωποι που παρακολούθησαν το ντοκιμαντέρ στην Ευρώπη και σε άλλα μέρη του κόσμου ένιωσαν έντονη συγκίνηση. Ήταν αυτό το συναίσθημα που έπρεπε να περάσει;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ
Είναι σίγουρα συγκινητικό, είναι αυτός ο χώρος ο προσωπικός, ο οικείος ανάμεσα στους παππούδες και τις γιαγιάδες με τα εγγόνια τους. Ως θεατές, όταν βλέπουμε την ταινία είμαστε ένα δευτερεύον κοινό γιατί μας προσκαλούν μέσα στη σχέση τους τη συναισθηματική. Και αυτό νομίζω μας κάνει να κοιτάξουμε μέσα μας. Με έκανε και εμένα να σκεφτώ πολύ όχι μόνο για τη δημοκρατία, αλλά και για τις ευθύνες που έχουμε ο ένας απέναντι στον άλλο.
ΕΡΩΤΗΣΗ
Στο ντοκιμαντέρ έχουν χρησιμοποιηθεί ένα πολύ συγκεκριμένο ιστορικό αρχειακό υλικό, μια συνέντευξη με τους παππούδες και τις γιαγιάδες και ένα γράμμα που διαβάζουν στα εγγόνια τους. Πώς καταφέρατε να διαμορφώσετε μια σύνθεση τόσο διαφορετικών προσεγγίσεων στην ταινία σας;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ
Αυτό που ξεχωρίζει στη συγκεκριμένη καμπάνια είναι ότι δεν βασίστηκε σε μια φόρμα γραπτού κειμένου που είχε προηγουμένως λάβει έγκριση. Δεν δημιουργήθηκε με focus group και κειμενογράφους. Η ιδέα για την καμπάνια ήταν το πλαίσιο που δόθηκε σε αυτούς τους ανθρώπους για να πουν τις ιστορίες τους. Όλα λοιπόν προέρχονται από εκείνους. Ο τρόπος που δουλέψαμε με τα διαφορετικά στοιχεία βασίστηκε στη γνώση ότι θα δημιουργηθεί μια ταινία με τρία κεφάλαια. Το πρώτο κεφάλαιο για το πώς είναι να ζεις χωρίς τη δημοκρατία ή το πώς είναι να χάνεις τη δημοκρατία. Το δεύτερο κεφάλαιο για το πώς κερδίζεις τη δημοκρατία και πώς μάχεσαι γι’ αυτήν. Και το τρίτο και σημαντικότερο κεφάλαιο με το γράμμα που αφορά όλα εκείνα τα πράγματα που θέλεις να περάσουν στις νεότερες γενιές, εκείνα που είναι πολύ σημαντικά για να τα αφήσεις να χαθούν.
ΕΡΩΤΗΣΗ
Ποια ήταν η μεγαλύτερη δυσκολία που συναντήσατε στη δουλειά σας;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ
Το κάστινγκ της ταινίας ήταν εξαιρετικά δύσκολη υπόθεση. Ευτυχώς που είχαμε μια πολύ ταλαντούχα υπεύθυνη για τη δουλειά αυτή. Το μοντάζ επίσης. Οταν τελειώσαμε το γύρισμα είχαμε υλικό 15 ωρών. Το μεγαλύτερο μέρος του ήταν σε διαφορετικές γλώσσες που δεν μιλούσαμε και έπρεπε να φτιαχτούν υπότιτλοι πριν να ξεκινήσουμε το μοντάζ. Η άλλη δυσκολία ήταν ότι είχαμε πολύ υλικό από πολλούς εκπληκτικούς ανθρώπους. Και όταν έχεις πολλούς ανθρώπους σε ένα φιλμ τότε δείχνει σαν να μην είναι επαγγελματική δουλειά. Οφείλεις να παρακολουθείς την πορεία της ζωής κάποιου συγκεκριμένου. Όταν όμως έχεις λίγους σε μια ταινία με αυτή την αφήγηση, τότε φαίνεται σαν να μην έχει σχέση με την ιστορία της Ευρώπης. Το να βρούμε μια ισορροπία με το υλικό αυτό ήταν πραγματικά πολύ δυσκολο.
ΕΡΩΤΗΣΗ
Άφησα για το τέλος μια προσωπική ερώτηση. Τι πιστεύεις ότι κέρδισες από την εμπειρία της εργασίας αυτής και ποιο είναι το μήνυμα που θα έστελνες στους νέους και τις νέες της Ευρώπης και ειδικά σε εκείνους που θα ψηφίσουν πρώτη φορά στις ευρωεκλογές;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ
Αυτό που μου έμεινε περισσότερο από την δουλειά στην καμπάνια αυτή είναι ότι με έκανε να θυμηθώ τη δική μου γιαγιά. Έφυγε από τη ζωή πριν από δέκα χρόνια και η μνήμη της επέστρεψε στο νου μου. Ήταν ένας άνθρωπος με περιέργεια, πάντα πρόθυμη μέχρι το τέλος της να αλλάξει γνώμη σε κάποιο θέμα. Της άρεσε να κάνει συζητήσεις με τα εγγόνια της και να ακούει τις απόψεις τους. Κάποιες φορές μάλιστα τις υιοθετούσε. Νομίζω ότι αυτός είναι ένας αξιοθαύμαστος τρόπος να ζεις και, ναι, η εμπειρία αυτής της ταινίας την έφερε για λίγο πίσω στο μυαλό μου.
—-
Μου άνοιξε τα μάτια γιατί με έκανε να σκεφτώ ότι είναι δύσκολο πολλές φορές να καταλάβεις τον αντίκτυπο της ατομικής ψήφου. Θεωρώ πως είναι πολύ σημαντικό να δουλέψεις πάνω στη συνειδητοποίηση ότι η δημοκρατία είναι μια συλλογική υπόθεση και ότι πρέπει να την υποστηρίζουμε ο ένας προς όφελος του άλλου. Αν ένας νέος άνθρωπος ή ακόμη ένας ηλικιωμένος πιστέψουν ότι αξίζει να μάχεσαι για τη δημοκρατία, τότε και οι υπόλοιποι θα θελήσουν να μοιραστούν αυτή την πεποίθηση. Αν πάλι δεν ψηφίζεις τότε θα τους απογοητεύσεις, γιατί όσο περισσότεροι ψηφίζουν, τόσο πιο δυνατή γίνεται η δημοκρατία. Και αυτό είναι το μήνυμα που θα ήθελα να στείλω.
ΕΡΩΤΗΣΗ
Σε ευχαριστώ πολύ Γιόχαν Κέλερ. Καλή σου μέρα…
ΑΠΑΝΤΗΣΗ
Σας ευχαριστώ.
www.ertnews.gr
Διαβάστε περισσότερα… Read More