Οχήματα παντός εδάφους και… κινδύνου: Οι παγίδες στην οδήγηση και η αύξηση των ατυχημάτων (video)
Πηγαίνοντας το Καλοκαίρι διακοπές στα ελληνικά νησιά, θα έχετε παρατηρήσει πολλούς ντόπιους και τουρίστες να οδηγούν ATVs (All Terrain Vehicle), ή αλλιώς τις γνωστές «γουρούνες». Η ζήτηση για αυτά τα οχήματα είναι μεγάλη, καθώς πρόκειται για πολύ χρήσιμα εργαλεία που κάνουν τις μετακινήσεις στο νησί «παιχνιδάκι». Ωστόσο, οι παγίδες στην οδήγηση αυτών των τετράτροχων οχημάτων σε συνδυασμό με την αναρχική συμπεριφορά των αναβατών έχουν οδηγήσει στην αύξηση τέτοιου είδους ατυχημάτων.
Επιμέλεια: Χριστίνα Παναγιώτα Βελαλή
Με αφορμή το βίντεο που έχει κατακλύσει το διαδίκτυο, τις τελευταίες μέρες, με τις δύο νεαρές τουρίστριες να οδηγούν μια «γουρούνα» και να τρακάρουν πάνω σε σταθμευμένα αυτοκίνητα εξαιτίας της υψηλής ταχύτητας και του λανθασμένου τρόπου που πήγαν να στρίψουν το όχημα, χωρίς ευτυχώς να τραυματιστούν, ξεκίνησε μια συζήτηση γύρω από αυτό το θέμα που αποτελεί μάστιγα τον τελευταίο καιρό στα ελληνικά νησιά.
Μιλώντας, λοιπόν, στην εκπομπή «Συνδέσεις» ο οδηγός Αγώνων, Κωνσταντίνος Ιαβέρης και ο Εκπρόσωπος Εργαζομένων μοτοσικλετιστών, Σίμος Βογιατζής, οι οποίοι σχολιάζοντας αυτό το περιστατικό, ανέλυσαν διεξοδικά το πολυσύχναστο φαινόμενο της «λαίλαπας» των ATVs στα ελληνικά νησιά, τονίζοντας την επικινδυνότητα αυτών των τετράτροχων οχημάτων όταν δεν χρησιμοποιούνται λελογισμένα, καθώς και την σημαντικότητα της τήρησης όλων των κανόνων ασφαλείας.
Τα ATVs (Οχήματα Παντός Εδάφους), ή «γουρούνες» όπως συνηθίζουμε να τις αποκαλούμε στην Ελλάδα, αποτελούν ένα πραγματικό εργαλείο, καθώς μπορούν να κινηθούν με άνεση σε δύσβατα εδάφη απελευθερώνοντας τον οδηγό του. Τα ATVs ωστόσο, ως πραγματικά εργαλεία για εκτός δρόμου κίνηση, έχουν πολλές ιδιαιτερότητες στην οδήγηση τους, τις οποίες πρέπει να λάβουμε σοβαρά υπόψη μας για να παραμείνουμε ασφαλείς και να απολαύσουμε τις διακοπές.
Η συζήτηση σχετικά με την επικινδυνότητα της χρήσης της «γουρούνας» στους ελληνικούς δρόμους και κυρίως στα ελληνικά νησιά εντάθηκε μετά τα τελευταία δραματικά συμβάντα, όταν μέσα σε διάστημα περίπου ενός μήνα ένα ζευγάρι τουριστών στη Σαντορίνη και ένας Πολωνός στη Ζάκυνθο έχασαν τη ζωή τους, οδηγώντας τα συγκεκριμένα οχήματα. Στο δεύτερο νησί, μάλιστα, το φαινόμενο δεν είναι καινούργιο, καθώς από το 2017 έχουν καταγραφεί συνολικά έξι πολύ σοβαρά ατυχήματα οδηγών του ίδιου μέσου.
Σύμφωνα μάλιστα με τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σπίρτζη όλες οι τετράτροχες μοτοσικλέτες με κινητήρες έως 125 κυβικά δεν επιτρέπεται να κυκλοφορούν σε ασφαλτοστρωμένες οδούς, παρά μόνο να τις διασχίζουν κάθετα.
Βασικά αίτια ατυχημάτων με ATVs
Τα αίτια για αυτά τα δραματικά συμβάντα είναι σύμφωνα με τον κ. Ιαβέρη, «η συμπεριφορά του αναβάτη» καθώς όπως πρόσθεσε «ο αναβάτης που νοικιάζει ένα μηχανάκι θα πρέπει να έχει γνώσεις και για δίκυκλο και για γουρούνα γιατί το συγκεκριμένο όχημα έχει ένα διαφορετικό τρόπο συμπεριφοράς, επειδή έχει άξονα πίσω μονοκόμματο, γι’ αυτό θέλει ένα διαφορετικό τρόπο για να στρίψει».
Ωστόσο την ευθύνη δεν την έχουν αποκλειστικά και μόνο οι οδηγοί των τετράτροχων αυτών οχημάτων, αλλά και οι επιχειρήσεις που νοικιάζουν τα ATVs στα άτομα που δεν έχουν τις απαιτούμενες προδιαγραφές για να τα οδηγήσουν.
«Τα νοικιάζουν άνθρωποι οι οποίοι δεν γνωρίζουν, μπορεί να έχουν δίπλωμα και μπορεί και όχι, εκτός αν ισχύει πλέον να πάρει κάποιος μηχανάκι χωρίς δίπλωμα με κάποιο άλλο τρόπο» είπε χαρακτηριστικά ο οδηγός αγώνων.
Την ίδια άποψη έχει και ο κ. Βογιατζής, ο οποίος τόνισε πως η κύρια αιτία των ατυχημάτων είναι η «ταχύτητα γιατί αυτά τα οχήματα δεν είναι κατασκευασμένα για υψηλές ταχύτητες και επειδή πολύ νομίζουν ότι είναι πιο ασφαλή οχήματα, αρχίζουν και τρέχουνε πολύ και χάνουν τον έλεγχο με αποτέλεσμα να γίνονται ατυχήματα» είπε χαρακτηριστικά, δίνοντας έμφαση στην λανθασμένη οδηγική συμπεριφορά των ατόμων.
Για να νοικιάσει κάποιος ATVs χρειάζεται δίπλωμα αυτοκινήτου
«Διαφορετική είναι η συμπεριφορά του αυτοκινήτου και διαφορετική της γουρούνας, καθώς με 125 κυβικά μπορεί να πάρει κάποιος το όχημα αυτό με δίπλωμα αυτοκινήτου» είπε χαρακτηριστικά ο οδηγός αγώνων, Κωνσταντίνος Ιαβέρης, τονίζοντας πως ακόμη και δίπλωμα αυτοκινήτου να έχει κάποιος «δεν σημαίνει ότι γνωρίζει κιόλας πως να οδηγήσει σωστά μια μοτοσυκλέτα ή μια γουρούνα και να κρατήσει την ισορροπία που πρέπει».
«Η γουρούνα δεν είναι αυτοκίνητο, έχει ψηλό κέντρο βάρους, δεν είναι τόσο ευθυγραμμισμένο όχημα όσο είναι τα αυτοκίνητα» πρόσθεσε.
Γι’ αυτό τον λόγο, τόνισε πως «όσοι πρόκειται να νοικιάσουν ένα τέτοιο όχημα από τους εμπόρους να έχουν την ενσυναίσθηση, την ευαισθησία πριν οδηγήσουν καθώς ενδέχεται να τραυματιστούν και να αμαυρώσουν και το όνομα της επιχείρησης».
Επί του θέματος, απάντησε ο κ Βογιατζής, ο οποίος ανέφερε την διαδικασία που ακολουθούν πριν νοικιάσουν ένα τετράτροχο όχημα σε κάποιον πελάτη.
«Ελέγχουμε όχι μόνο το δίπλωμα αλλά και ποιος πρόκειται να οδηγήσει το όχημα και τις ικανότητες που έχει» είπε χαρακτηριστικά και πρόσθεσε πως φροντίζουν να ενημερώνουν πάντα τους πελάτες τους για τις απαραίτητες προδιαγραφές που απαιτούνται πριν την οδήγηση τέτοιων οχημάτων.
«Έχουμε δημοσιεύσει στην ιστοσελίδα μας πολλές αναρτήσεις που δείχνουν πως απαιτούμε από τους πελάτες να έχουν την ανάλογη εμπειρία στην οδήγηση» είπε χαρακτηριστικά ο Εκπρόσωπος Εργαζομένων μοτοσικλετιστών.
Μείωση της παραβατικής συμπεριφοράς και των ατυχημάτων
Προκειμένου να αντιμετωπιστεί αυτή η παραβατική συμπεριφορά τόσο των ντόπιων όσο και των τουριστών στους ελληνικούς δρόμους των νησιών, θα πρέπει να τηρούνται όλα τα μέτρα ασφαλείας και ο Κ.Ο.Κ (Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας).
«Οι περισσότεροι στα νησιά δεν φοράνε κράνος, δεν ντύνονται σωστά και φοράνε σαγιονάρες» είπε ο κ. Ιαβέρης τονίζοντας το πόσο σημαντικό είναι «να φοράει ο αναβάτης αυτού του τετράτροχου οχήματος τον κατάλληλο εξοπλισμό».
Τέλος, προκειμένου να αποφευχθούν αυτού του είδους τα ατυχήματα και να μειωθεί αυτή η αναρχική συμπεριφορά των ατόμων πολλές επιχειρήσεις έχουν φροντίσει να ενσωματώσουν σε κάθε ATVs και ένα σύστημα εντοπισμού της κίνησης των αναβατών.
«Έχουμε φτάσει στο σημείο σε όλες τις γουρούνες που νοικιάζουμε να έχουμε τοποθετήσει σύστημα GPS, από το οποίο λαμβάνουμε ειδοποιήσεις στο κινητό μόλις κάποιος υπερβεί τη ταχύτητα ή βγει εκτός δρόμου».
Δείτε επίσης: Ηλεκτρικά πατίνια: Πώς θα μπει τάξη στο «ροντέο» των πόλεων (video)
www.ertnews.gr
Διαβάστε περισσότερα… Read More