Δευτέρα, 23 Δεκεμβρίου, 2024

Κεντρική Ελλάδα

ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ ΕΓΚΥΡΗ ΚΑΙ ΕΓΚΑΙΡΗ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ

ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

Ίδρυση μη κρατικών πανεπιστημίων: Οι ευκαιρίες, οι επιφυλάξεις και οι αντιδράσεις

Αναταραχή επικρατεί στα πανεπιστήμια, με φόντο το νομοσχέδιο για την ίδρυση μη κρατικών ανώτατων ιδρυμάτων, ενώ καλά κρατούν και οι διενέξεις σε πολιτικό επίπεδο. Οι φοιτητές συμπληρώνουν πέντε εβδομάδες κινητοποιήσεων και η κατάσταση μοιάζει να μην οδεύει προς εκτόνωση, την ώρα που διακόσιοι πανεπιστημιακοί υπογράφουν κατά των διαδικτυακών εξετάσεων.

Σύμφωνα με τον κ. Οδυσσέα Ζώρα, γενικό γραμματέα Ανώτατης Εκπαίδευσης του υπουργείου Παιδείας, υπάρχει λίστα πολύ σοβαρών πανεπιστημίων, αμερικάνικων και αγγλικών, τα οποία έχουν επεκταθεί σε χώρες της ανατολικής Ευρώπης και σε ασιατικές. Το Johns Hopkins για παράδειγμα έχει ήδη διεθνές τμήμα στην Ιταλία, το Columbia έχει ανοίξει ήδη παράρτημα στην Ελλάδα, σχολή του Harvard λειτουργεί στο Ναύπλιο, ενώ γενικά υπάρχει τεράστιο ενδιαφέρον για τη χώρα μας αλλά πρέπει πρώτα να εφαρμοστεί ο νόμος ώστε να προχωρήσουν οι συζητήσεις. Σε ό,τι αφορά την επιλογή των φοιτητών, ο κ. Ζώρας είπε ότι θα γίνει με τα κριτήρια που έχουν επιλέξει τα μητρικά πανεπιστήμια, ενώ φαίνεται ότι θα παίξει σημαντικό ρόλο και ένα σοβαρό απολυτήριο. ” Τα επαγγελματικά δικαιώματα πρέπει να διαχωριστούν από το δικαίωμα στην εκπαίδευση”, τόνισε, ενώ σε φωνές που υποστηρίζουν ότι τα μη κρατικά πανεπιστήμια θα εντείνουν τις κοινωνικές ανισότητες στηη ελληνική κοινωνία, απάντησε: Η τριτοβάθμια εκπαίδευση δεν είναι ο χώρος λείανσης των κοινωνικών ανισοτήτων αλλά η δευτεροβάθμια…Πρέπει να υπάρξει άνοιγμα στην Ευρώπη, είμαστε η μόνη χώρα που δεν έχει μη κρατικά πανεπιστήμια…Οι καταλήψεις είναι μία απόλυτα παράνομη πράξη είτε έχει ληφθεί ως απόφαση από την μειοψηφία είτε από την πλειοψηφία”, κατέληξε χαρακτηριστικά ο κ. Ζώρας.

Ο κ. Στυλιανός ΚατρανίδηςΠρύτανης Πανεπιστημίου Μακεδονίας, επισήμανε ότι η συζήτηση έμεινε επί της αρχής, αν πρέπει δηλαδή να υπάρχουν ή όχι μη κρατικά πανεπιστήμια, και ζήτησε ο διάλογος να γίνει πιο συγκεκριμένος. “Το θέμα δεν είναι ιδεολογικό αλλά αυτά που πρέπει να μας απασχολήσουν είναι τα ζητήματα εκλογής καθηγητών, το πώς θα διασφαλίζεται η ποιότητα των σπουδών, καθώς και τα κριτήρια επιλογής των φοιτητών… δεν μπορούμε να έχουμε ελάχιστη βάση εισαγωγής για το δημόσιο πανεπιστήμιο και καμία βάση για τα μη κρατικά…Η προσπάθεια για το εθνικό απολυτήριο θέλει πολλά χρόνια, χρειάζεται αναμόρφωση του όλου συστήματος της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης… Βάζουμε το κάρο μπροστά από το άλογο, πρώτα πρέπει να αλλάξουμε το σύστημα πρόσβασης στα πανεπιστήμια μέσα από το εθνικό απολυτήριο και μετά να μιλάμε για αυτό για το οποίο έχει ανοίξει η συζήτηση εδώ και λίγο καιρό”, ανέφερε.

Όπως τόνισε ο κ. Αθανάσιος Κατσής, Πρύτανης Πανεπιστημίου Πελοποννήσου, “το θέμα έχει αρκετές πτυχές, πράγματι στην Ευρώπη υπάρχει μεγάλη παρουσία ιδιωτικών πανεπιστημίων αλλά η μεγάλη πλειοψηφία, δηλαδή ένα ποσοστό 75-80% πηγαίνει στα δημόσια” και ζήτησε να γίνει παρέμβαση ώστε να δοθούν επαγγελματικά δικαιώματα στους καλούς φοιτητές των δημόσιων πανεπιστημίων. Τα δημόσια πανεπιστήμια είναι αυτά στα οποία προσβλέπει η ελληνική οικογένεια για κοινωνική άνοδο των παιδιών της στο μέλλον”, ενώ πρόσθεσε ότι με την ίδρυση των μη κρατικών πανεπιστημίων θα αλλάξει αναπόφευκτα και ο τρόπος εισαγωγής στην ανώτατη εκπαίδευση.

“Αναφέρομαι σε ιδιωτικά πανεπιστήμια, όχι κρατικά και μη κρατικά, τα ελληνικά πανεπιστήμια είναι νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου και οι καθηγητές τους είναι δημόσιοι λειτουργοί… για έμενα το ζήτημα είναι ξεκάθαρα ιδεολογικό, η ίδρυση μη κρατικών πανεπιστημίων θα ενισχύσει τις κοινωνικές ανισότητες στη χώρα μας” , είπε ο κ. Νίκος Κατσαράκης, Πρύτανης Ελληνικού Μεσογειακού Πανεπιστημίου και συνέχισε: “Από τους 40.000 φοιτητές στο εξωτερικό μόνο οι 2.000 φοιτούν σε προπτυχιακά προγράμματα σπουδών, οπότε με την ίδρυση των ιδιωτικών πανεπιστημίων δεν πρόκειται να αρθεί το πρόβλημα της φοιτητικής μετανάστευσης… Ένα παιδί με 9.000 μόρια στις πανελλήνιες δεν μπορεί να φοιτήσει σε αρκετά τμήματα των πανεπιστημίων, ενώ το άλλο που θα γλυτώσει από την βάσανο των πανελληνίων και οι γονείς του θα μπορούν να πληρώσουν τα δίδακτρα, θα μπορεί να φοιτήσει σε πανεπιστήμια που θα έχουν ακαδημαϊκή αντιστοίχιση, όχι μόνο επαγγελματική.”

www.ertnews.gr

Διαβάστε περισσότερα… Read More