Κυριακή, 22 Δεκεμβρίου, 2024

Κεντρική Ελλάδα

ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ ΕΓΚΥΡΗ ΚΑΙ ΕΓΚΑΙΡΗ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ

ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

Χωρίς άριστη εκπαίδευση όλων των μετεχόντων στο σύστημα τίποτα δε δουλεύει σωστά – Ειδικοί μιλούν για τα συστήματα τηλεδιοίκησης στα τρένα

Για τα κακώς κείμενα στους ελληνικούς σιδηρόδρομους και τη λειτουργία ή μη του συστήματος τηλεδιοίκησης στον σταθμό της Λάρισας μίλησαν στην ΕΡΤ ο Χρήστος Ρετσινάς, πρώην διευθυντής Ασφάλειας και Κυκλοφορίας Αμαξοστοιχιών, ο Άγγελος Αμδίτης, διευθυντής Έρευνας στο ΕΜΠ και ο δημοσιογράφος Κώστας Ντελέζος που ερευνά τα αίτια του σιδηροδρομικού δυστυχήματος στα Τέμπη.

«Έχει ξεσπάσει ένας καυγάς για το τι υπάρχει στη Λάρισα. Ειπώθηκε ότι υπάρχει κέντρο τηλεδιοίκησης. Όταν θα λειτουργήσει το περιβόητο σύστημα ETCS θα έχει τρία μεγάλα κέντρα τηλεδιοίκησης όλη την Ελλάδα. Αυτό προβλέπει τουλάχιστον η σύμβαση: το ένα είναι στην Κόρινθο, το άλλο στο Σιδηροδρομικό Κέντρο Αχαρνών και το τρίτο στη Θεσσαλονίκη. Σε κάθε σταθμό θα υπάρχουν τα τοπικά κέντρα που θα ‘ρθουν και θα κουμπώσουν στην τελική μορφή του έργου στα συγκεκριμένα τρία μεγάλα κέντρα τηλεδιοίκησης» εξήγησε ο κ. Ντελέζος.

Αναφερόμενος στον σταθμό της Λάρισας και στις λανθασμένες ενέργειες του μοιραίου σταθμάρχη ο δημοσιογράφος της εφημερίδας «ΤΑ ΝΕΑ» υποστήριξε ότι σύμφωνα με το ρεπορτάζ του, «από το Νοέμβριο του 2022 λειτουργεί η σηματοδότηση στο τμήμα Παλαιοφάρσαλα – Λάρισα, η οποία μέσω του τοπικού πίνακα χειρισμού που βρίσκεται στο σταθμό της Λάρισας., έχει τη δυνατότητα χάραξης διαδρομής στο σταθμό της Λάρισας με κατεύθυνση τους Νέους Πόρους. Αυτό, παράλληλα, δίνει τη δυνατότητα παρακολούθησης των συρμών σε μια απόσταση περίπου 5,5 χιλιομέτρων μετά το σταθμό της Λάρισας και περίπου 3 χλμ. πριν το σταθμό της Λάρισας από τα Παλαιοφάρσαλα».

Μιλώντας για την σχετική τοποθέτηση του υπουργού Επικρατείας Γιώργου Γεραπετρίτη, σημείωσε ότι στη Λάρισα λειτουργεί η σηματοδότηση, μέσω της οποίας ο σταθμάρχης μπορεί να κάνει ηλεκτρονικά τη χάραξη της διαδρομής.

«Να μην παίζουμε με τις λέξεις. Υπήρχε κέντρο τηλεδιοίκησης, υπήρχε σύστημα σηματοδότησης, υπήρχε ο πίνακας ο οποίος επιτρέπει τη χάραξη και είναι ο ίδιος πίνακας που επιτρέπει την παρακολούθηση του τρένου όταν φεύγει από τη Λάρισα για διάστημα 5,5 χλμ. Αυτό σημαίνει ότι εάν ο σταθμάρχης ήταν στη θέση του, ήταν μέσα στο σταθμαρχείο και παρακολουθούσε την αναχώρηση του τρένου θα έβλεπε ότι φεύγει αντικανονικά από την κάθοδο», πρόσθεσε ο κ. Ντελέζος.

Οι εταιρείες φτιάχνουν το νομικό τους οπλοστάσιο

Σύμφωνα με τον δημοσιογράφο, όσο πλησιάζουμε προς τα πορίσματα, οι εταιρείες θα αρχίσουν να φτιάχνουν το νομικό τους οπλοστάσιο και η μία θα προσπαθεί να ρίξει όλη την ευθύνη στην άλλη γιατί από πίσω υπάρχουν οι αποζημιώσεις.

Όπως τόνισε ο εφέτης ανακριτής έχει στη διάθεσή τα μαύρα κουτιά των δύο τρένων, τις απομαγνητοφωνήσεις και όλα τα στοιχεία και κάλεσε τους εμπλεκόμενους να είναι προσεχτικοί με ότι δηλώνουν δημοσίως για το θέμα.

Και ο κ. Ρετσινάς, πρώην διευθυντής Ασφάλειας και Κυκλοφορίας Αμαξοστοιχιών, συμφώνησε με τις πληροφορίες του κ. Ντελέζου επισημαίνοντας ότι στη Λάρισα υπάρχει μια μικρή τηλεδιοίκηση. «Έχω αναφερθεί για τις ευθύνες του ΟΣΕ και της πρώην TΡΑΙΝΟΣΕ (Hellenic Trains)» είπε, για να προσθέσει στη συνέχεια, όσον αφορά την κυκλοφορία, ότι «υπάρχουν δύο λέξεις – κλειδιά οι οποίες δεν ακούγονται στα ηχητικά μεταξύ του ακατάλληλου σταθμάρχη και των μηχανοδηγών. Είναι “κανονικά και από την άνοδο ή αντίθετα και από την κάθοδο”. Δεν φεύγω αν δεν μου το διευκρινήσεις», επισήμανε ο κ. Ρετσινάς. Περιγράφοντας αναλυτικά τη διαδικασία άφιξης και αναχώρησης των αμαξοστοιχιών αναφέρθηκε και σε «τραγικές παραλείψεις» από τους μηχανοδηγούς το μοιραίο βράδυ της 28ης Φεβρουαρίου.

«Κάποιοι δεν θέλουν και με κατηγορούν ότι σπιλώνω τους νεκρούς» δήλωσε ο κ. Ρετσινάς ενώ έδωσε μεγάλη έμφαση και στις ασφαλιστικές δικλίδες ασφαλείας. «Εάν η Hellenic Trains δεν είχε αφαιρέσει τα καθήκοντα ασφαλείας από τον προϊστάμενο της αμαξοστοιχίας, δεν θα έφευγε το τρένο αν δεν διευκρίνιζαν από που και δεύτερον δεν το σταματούσαν οι μηχανοδηγοί, υπήρχε δικλείδα να πεδήσει (το τρένο) ο προϊστάμενος τραβώντας το χερούλι της πέδησης κινδύνου» επισήμανε.

Σύμφωνα με τον συνταξιούχο σιδηροδρομικό υπάλληλο, από το πρώτο τρίμηνο του 2019 η εταιρεία που έχει την ευθύνη για το προσωπικό αφαίρεσε τα καθήκοντα ασφαλείας από τον προϊστάμενο και ασχολείται μόνο με τους επιβάτες.

Μιλώντας για την επόμενη ημέρα και τα μέτρα που πρέπει να παρθούν για να ταξιδεύει ο κόσμος με ασφάλεια τόνισε ότι η υπεύθυνοι της εταιρείας που έχει τη διαχείριση των σιδηροδρόμων προτείνουν στον υπουργό να μπουν δύο μηχανοδηγοί και στον προαστιακό, διαφωνώντας με μια τέτοια εξέλιξη.

«Με ευθύνη της Hellenic Train δεν λειτουργεί το σύστημα επικοινωνίας στα τρένα»

Ο κ. Ρετσινάς αναφέρθηκε και στο σύστημα επικοινωνίας το οποίο αν και είναι τοποθετημένο στα ελληνικά τρένα, δεν λειτουργεί με ευθύνη της Hellenic Train.

«Αν υπήρχε αυτό το κόκκινο τηλέφωνο, θα μίλαγαν οι μηχανοδηγοί μεταξύ τους και με τους σταθμάρχες και θα είχε αποσοβηθεί… Τώρα γίνεται μια προσπάθεια στον πολιτικό καυγά, να τα ρίξουμε στο σύστημα, να αποκρυφτούν οι ευθύνες των μηχανοδηγών που είναι καίριας σημασίας, να αποκρυφτούν οι ευθύνες της Hellenic Train που αφαίρεσε τις δύο δικλείδες ασφαλείας, μία το πρώτο τρίμηνο του ’19 και και και μία στο τέλος του ’20 με το Κέντρο Παρακολούθησης Κυκλοφορίας που έπαψε η άμεση συνεργασία μεταξύ ΟΣΕ και ΤΡΑΙΝΟΣΕ» υποστήριξε ο κ. Ρετσινάς.

«Κάποιοι δεν θέλουν να λειτουργήσει άμεσα και με ασφάλεια το τρένο. Ακούω από τον πρόεδρο των μηχανοδηγών να λέει διάφορα», συμπλήρωσε.

Από την πλευρά του ο πρόεδρος του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Ευφυών Συστημάτων Μεταφορών Άγγελος Αμδίτης μίλησε στις «Συνδέσεις» για την τεχνολογία των σιδηροδρόμων και ειδικότερα στο σύστημα της τηλεδιοίκηση που περιλαμβάνει τη διαχείριση κυκλοφορίας, το σύστημα που κάνει τη χάραξη, το σύστημα που παρακολουθεί τους συρμούς που ενώνει όλα αυτά μεταξύ τους.

Mιλώντας για το σύστημα επικοινωνίας, το οποίο δεν είναι αφορά μόνο τους εργαζομένους στα τρένα αλλά και τα συστήματα επισήμανε ότι για να δουλέψει το σύστημα διαχείρισης κυκλοφορίας, πρέπει να είναι εξοπλισμένο -οι υποδομές και τα τρένα- με συμβατό εξοπλισμό.

«Το σύστημα ασφαλείας είναι αυτό το οποίο θα έρθει να μας αποτρέψει από καταστάσεις σαν κι αυτές όταν γίνονται λάθη. Η τεχνολογία εφαρμόζεται για μια σειρά από λόγους, ένας εκ των οποίων είναι η απόδοση, η ευελιξία, η βελτιστοποίηση αλλά και η ασφάλεια», σημείωσε ο κ. Αμδίτης.

Σύμφωνα με τον ειδικό, οι δικλείδες ασφαλείας είναι ακριβώς το σύστημα το οποίο εγκαθιστούμε στις υποδομές μας, στις γραμμές του τρένου, το οποίο είναι αισθητήρες στην πραγματικότητα, οι οποίοι παρακολουθούν τι ακριβώς περνάει πάνω από τη γραμμή.

Χωρίς άριστη εκπαίδευση όλων των μετεχόντων στο σύστημα τίποτα δεν δουλεύει σωστά

«Το ETCS είναι ένα κομμάτι όλης αυτής της διαδικασίας που είναι η διαχείριση κυκλοφορίας, δηλαδή η ψηφιακή σηματοδότηση, τα κέντρα διαχείρισης κυκλοφορίας, ο εξοπλισμός στους σταθμούς, ο εξοπλισμός στα τραίνα, τα οποία όλα αυτά επικοινωνώντας μεταξύ τους μάς λένε ακριβώς πού βρίσκεται το κάθε τρένο, με τι ταχύτητα, με τι κατεύθυνση, σε ποια γραμμή σε όλο το δίκτυο», εξήγησε.

Αντιπαραβάλλοντας το τι συνέβαινε στον ελληνικό σιδηρόδρομο με το τι γίνεται στο Αττικό Μετρό υποστήριξε ότι όλοι αυτοί θα έχουν μια κοινή εικόνα της κατάστασης λέγοντας ότι πολλαπλά συστήματα και πολλαπλοί άνθρωποι θα έχουν την ίδια εικόνα και θα μπορούν να επέμβουν εάν κάτι πάει στραβά.

«Όλα αυτά τα πράγματα μαζί είναι αυτά τα οποία θα εμποδίζουν στο μέλλον μια τέτοια τραγωδία να ξανασυμβεί. Αν οτιδήποτε από αυτά υπήρχε σε λειτουργία δεν θα είχαμε αυτή την κατάσταση», συμπλήρωσε ο κ. Αμδίτης.

Δεν παρέλειψε να πει ότι «η τεχνολογία είναι ένα πράγμα και βασική παράμετρος για να εμποδίζει αυτά τα πράγματα. Δεν είναι μόνο η τεχνολογία, οι διαδικασίες, η εκπαίδευση και η συντήρηση. Χωρίς άριστη εκπαίδευση όλων των μετεχόντων στο σύστημα, χωρίς παρακολούθηση του συστήματος, χωρίς συντήρηση του συστήματος, τίποτα από αυτά δεν μπορεί να δουλέψει σωστά».

Aπό την πλευρά του ο κ. Ρετσινάς ζήτησε από τον κ. Αμδίτη να γίνει μια προσημείωση της σύγκρουσης για να βγουν επιστημονικά συμπεράσματα για την τραγωδία με τους 57 νεκρούς στη σύγκρουση των δύο τρένων.

Πηγή: Συνδέσεις | ΕΡΤ

www.ertnews.gr

Διαβάστε περισσότερα… Read More