Φόροι, πρόστιμα, προσαυξήσεις: Η Διεύθυνση Επίλυσης Διαφορών «κόβει» το 70% των προσφυγών
Απογοητευτικά είναι τα αποτελέσματα για τη συντριπτική πλειονότητα των φορολογουμένων που προσφεύγουν στη Διεύθυνση Επίλυσης Διαφορών (ΔΕΔ) του υπουργείου Οικονομικών για να πετύχουν διαγραφή φόρων, προστίμων και προσαυξήσεων, καθώς μόλις 3 στους 10 δικαιώνονται.
Αποκαλυπτικά για την …τύχη που έχουν οι προσφυγές είναι τα στοιχεία της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ) για το πρώτο τετράμηνο του 2023. Το 70% «κόπηκε» από την Επιτροπή με αποτέλεσμα να μην αλλάξει στο παραμικρό ο «λογαριασμός» με τις φορολογικές παραβάσεις.
Ειδικότερα, επί συνόλου 3.553 προσφυγών που υποβλήθηκαν μέχρι τον Απρίλιο:
Εκδικάστηκαν 2.325 υποθέσεις
Απορρίφθηκαν 1.557 ή ποσοστό 70%
Απορρίφθηκαν σιωπηρώς 51, επειδή εξέπνευσε το περιθώριο των 120 ημερών για την εξέταση των προσφυγών
Δικαιώθηκαν 703 ή ποσοστό 30,24%, ενώ:
Στο αρχείο μπήκαν 14 λόγω παραίτησης των προσφυγόντων.
Οι περισσότεροι από τους φορολογούμενους και τις επιχειρήσεις που είδαν τις υποθέσεις τους να απορρίπτονται από την ΔΕΔ προσέφυγαν και στα Διοικητικά Δικαστήρια.
Αξίζει να σημειωθεί ότι πριν οι φορολογικές υποθέσεις φθάσουν στα Δικαστήρια είναι υποχρεωτικό να ελεγχθούν πρώτα από τη Διεύθυνση Επίλυσης Διαφορών.
Από τους φορολογούμενους που δεν δικαιώθηκαν, 1.373 αποφάσισαν να προσφύγουν στα δικαστήρια προκειμένου να βρουν το δίκιο τους.
Συνολικά, από το 2013, που ξεκίνησε να λειτουργεί η ΔΕΔ, έχουν υποβληθεί 84.889 ενδικοφανείς προσφυγές, από τις οποίες εκδικάστηκαν οι 80.217 υποθέσεις.
Σε 19.310 υποθέσεις (ποσοστό 24%) η ΔΕΔ διαπίστωσε λάθη στις αποφάσεις του φοροελεγκτικού μηχανισμού και δικαίωσε τους φορολογούμενους.
Σύμφωνα με το νομοθετικό καθεστώς η απόφαση επί της ενδικοφανούς προσφυγής εκδίδεται εντός αποκλειστικής προθεσμίας 120 ημερών από την ημερομηνία υποβολής της προσφυγής στην αρμόδια φορολογική αρχή.
Αν δεν εκδοθεί απόφαση και δεν ενημερωθεί σχετικά ο υπόχρεος ή δεν επιδοθεί η απόφαση, τότε θεωρείται ότι η ενδικοφανής προσφυγή έχει απορριφθεί από τη Διεύθυνση Επίλυσης Διαφορών και ο υπόχρεος έχει λάβει γνώση αυτής της απόρριψης κατά την εκπνοή της προαναφερθείσας προθεσμίας.
Σημειώνεται ότι κάθε φορολογούμενος, εφόσον αμφισβητεί πράξεις, ρητές ή σιωπηρές, που εκδίδονται ή συντελούνται σε βάρος του από τη Φορολογική Αρχή, οφείλει, πριν από την προσφυγή του στη Διοικητική Δικαιοσύνη, να ασκήσει ενδικοφανή προσφυγή ενώπιον της Διεύθυνσης Επίλυσης Διαφορών της ΑΑΔΕ με αίτημα επανεξέτασης στο πλαίσιο διοικητικής διαδικασίας.
Η ενδικοφανής προσφυγή κατατίθεται στην αρμόδια φορολογική αρχή που εξέδωσε την προσβαλλόμενη πράξη. Σημειώνεται ότι για την άσκηση της ενδικοφανούς προσφυγής ενώπιον της Διεύθυνσης Επίλυσης Διαφορών δεν απαιτείται παράβολο.
Από την 1η Φεβρουαρίου 2023 η ενδικοφανής προσφυγή υποβάλλεται υποχρεωτικά ηλεκτρονικά.
Η υποχρέωση υποβολής αποκλειστικά, μέσω διαδικτύου, της ενδικοφανούς προσφυγής δεν ισχύει για τους φορολογούμενους κατοίκους εξωτερικού, στους οποίους παρέχεται εναλλακτικά η δυνατότητα χειρόγραφης υποβολής. Σε περίπτωση που υφίσταται αποδεδειγμένη αδυναμία ψηφιακής υποβολής, είναι δυνατή η χειρόγραφη υποβολή στην αρμόδια φορολογική αρχή.
Ρεπορτάζ: Κώστας Τσάβαλος
www.ertnews.gr
Διαβάστε περισσότερα… Read More