Κυριακή, 22 Δεκεμβρίου, 2024

Κεντρική Ελλάδα

ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ ΕΓΚΥΡΗ ΚΑΙ ΕΓΚΑΙΡΗ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ

ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

Τραγωδία στα Τέμπη: Τα μοιραία λάθη και το νέο αποκαλυπτικό στοιχείο «κλειδί» – Νέα παραγγελία Ντογιάκου

Αντιμέτωπος με βαρύτατες κατηγορίες είναι ο σταθμάρχης της Λάρισας, που οδηγήθηκε στον εισαγγελέα και πήρε προθεσμία να απολογηθεί το Σάββατο, μετά την τραγωδιά με το σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη, που έχει συγκλονίσει την κοινή γνώμη.

«Ανέλαβε την ευθύνη που του αναλογεί», είπε ο δικηγόρος του Στέφανος Παντζαρίδης, κάτι που δεν είχε γίνει -σύμφωνα με πληροφορίες- τις πρώτες ώρες που βρέθηκε ενώπιον των αστυνομικών. «Ανέλαβε την ευθύνη μέσα στα πλαίσια που του αναλογεί, αυτό το οποίο μετράει είναι “να ψάξουμε ότι το δέντρο αλλά το δάσος”» σημειώνει.

Πολλά, ωστόσο, παραμένουν τα ερωτήματα για τις διαχρονικές ελλείψεις αλλά και τα λάθη που έγιναν το μοιραίο βράδυ.

Το νέο αποκαλυπτικό στοιχείο

Ένα αποκαλυπτικό στοιχείο που θα διερευνηθεί σε βάθος από τη Δικαιοσύνη ως προς το ανθρώπινο λάθος, αποτελεί το γεγονός ότι το σύστημα σηματοδότησης που υπάρχει και λειτουργεί στον σταθμό της Λάρισας, παρακολουθούσε επί 5,5 χιλιόμετρα το Intecity 62 να κινείται στην αντίθετη γραμμή. Εκτιμάται ως μια απόσταση και ένας χρόνος αρκετά ώστε να διαπιστωθεί ότι το τρένο είχε μπει σε λάθος γραμμή και, ενδεχομένως, να είχε αποφευχθεί η σύγκρουση.

«Ο σταθμός Λαρίσης έχει σύστημα σηματοδότησης το οποίο τελειώνει 5,5 χλμ. βόρεια της Λάρισας, είχε βγει το τρένο από αυτό το σύστημα, από αυτόν τον έλεγχο και λίγα χιλιόμετρα παρακάτω συνέβη το μοιραίο (…) Το γιατί ο σταθμάρχης δεν το είδε και δεν μπόρεσε να διορθώσει το λάθος –αν είναι λάθος, ό,τι πει η ανάκριση-, εκείνη τη στιγμή, αυτό θα του δουν στην ανακριτική διαδικασία. Πάντως, το τρένο είχε παρακολούθηση 5,5 ακόμη χιλιόμετρα μετά. Υπήρχαν οι κανονισμοί» ανέφερε ο σύμβουλος του ΟΣΕ, Παναγιώτης Τερεζάκης.

«Από τη στιγμή που έφυγε το τρένο με μια απλή παρατήρηση θα μπορούσες να δεις ότι έφυγε στην ανάποδη γραμμή και να ειδοποιήσεις τον μηχανοδηγό να σταματήσει» σημειώνει ο πραγματογνώμονας Αναστάσιος Δέδες.

Πάντως, από το ηχητικό ντοκουμέντο με το διάλογο μεταξύ σταθμάρχη και κλειδούχου πριν το τρένο ξεκινήσει τη διαδρομή του θανάτου, προκύπτει ότι ο σταθμάρχης δίνει έγκριση στην επιβατική αμαξοστοιχία να μπει στην αντίθετη γραμμή  στην οποία όμως ήδη κινούταν η εμπορική αμαξοστοιχία.

Υπάλληλος σιδηροδρομικού σταθμού: Βασίλη, να γυρίσω;

-Σταθμάρχης: Όχι, όχι άστο όπως είναι γιατί ακολουθεί το 1564.

-Υπάλληλος σιδηροδρομικού σταθμού: Έγινε, καλώς, το αφήνω όπως είναι η διαγώνιος.

Ο σταθμάρχης, από το ηχητικό ντοκουμέντο, δεν φαίνεται να είχε αντιληφθεί το λάθος.

Τα ερωτήματα που ανακύπτουν είναι δύο:

Μπορούσε ο μηχανοδηγός να μην ακολουθήσει την εντολή του σταθμάρχη;

Άκουγε το διάλογο ο μηχανοδηγός του εμπορικού τρένου; 

«Ο σταθμάρχης είναι ο διαχειριστής της γραμμής και άρα εκείνος γνωρίζει που ακριβώς υπάρχει αμαξοστοιχία» απαντά ως προς το πρώτο, ο Γενικός Γραμματέας του ΟΣΕ, Νίκος Κιουτσούκης.

«Άκουγε, αλλά δεν είχε ειπωθεί κάτι στο διάλογο περί αντίθετης κατεύθυνσης» απαντά ο ίδιος, ως προς το δεύτερο ερώτημα.

«Με τον τρόπο που το είπε -χωρίς να του πει φεύγεις από τη γραμμή ανόδου- θεωρείται ότι φεύγει από τη γραμμή ανόδου, χωρίς να το πει όμως» επισημαίνει σχετικά ο πρ. δ/ντης Ασφαλείας και Κυκλοφορίας της ΤΡΑΙΝΟΣΕ.

Ο σταθμάρχης υπό άκρα μυστικότητα βρέθηκε το μεσημέρι της Πέμπτης ενώπιον του εισαγγελέα.

Πήρε προθεσμία να απολογηθεί το Σάββατο για τα αδικήματα που αντιμετωπίζει, ήτοι:

διατάραξη της ασφάλειας των συγκοινωνιών (κακούργημα)

ανθρωποκτονίες και σωματικές βλάβες κατά συρροή εξ αμελείας

Σύμφωνα με τους συναδέλφους του ο σταθμάρχης ήταν άπειρος. Είχε αναλάβει καθήκοντα μόλις τον περασμένο Ιανουάριο και δεν θα έπρεπε να είναι μόνος του σε μία μάλιστα δύσκολη βάρδια όπως είναι η βραδινή και σε ένα κομβικό σημείο όπως ο σταθμός της Λάρισας, είπε στην ΕΡΤ συνταξιούχος μηχανικός – εκπαιδευτής μηχανοδηγών

«Όταν κάνουμε κυκλοφορία δεν βάζουμε έναν άπειρο άνθρωπο γιατί όλη η κυκλοφορία και η ευστροφία που έχει κάποιος άνθρωπος όταν κάνει την κυκλοφορία βασίζονται στην πείρα. Δεν μπορείς να βάλεις έναν άνθρωπο 30 ημερών, που (μόλις) έχει τελειώσει την εκπαίδευσή του και έχει αναλάβει. Δεν το διακινδυνεύεις αυτό» είπε σχετικά ο κ. Τσουρίδης.

«Δεν λέει πουθενά ο κανονισμός για εμπειρία σταθμαρχών. Μετά την εκπαίδευση αναλαμβάνει καθήκοντα», ανταπαντά σχετικά ο ΓΓ του ΟΣΕ, κ. Κιουτσούκης.

Το κομμάτι του ανθρώπινου λάθους, ως προς την εμπλοκή του σταθμάρχη Λάρισας, ερευνάται ήδη από τη δικαιοσύνη.

Η έρευνα ωστόσο για την πλήρη διερεύνηση της υπόθεσης αναμένεται να ανοίξει προς πάσα κατεύθυνση. 

Έρευνα προς κάθε κατεύθυνση ζητεί ο Εισαγγελέας του Αρείου Πάγου

Σε νέα παραγγελία προχώρησε ο εισαγγελέας του Αρείου Πάγου, Ισίδωρος Ντογιάκος για την σιδηροδρομική τραγωδία, ενώ τη διαδικασία αυτεπάγγελτης έρευνας ξεκίνησε και η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων.

Η εν λόγω παραγγελία περιλαμβάνει:

διερεύνηση σε βάθος και προς κάθε κατεύθυνση

άμεση συγκέντρωση αποδείξεων

ταχύτατη ολοκλήρωση ανακριτικού έργου

Στο μεταξύ, κατατέθηκε η πρώτη αγωγή, δήλωση υποστήριξης κατηγορίας από δικηγόρο ενός πολυτραυματία του τραγικού δυστυχήματος.

Ως προς την εισαγγελική έρευνα και για τις καταγγελίες περί ανεπαρκούς φωτεινής σηματοδότησης στον Προαστιακό προς αεροδρόμιο, επισημαίνεται ότι

Πηγή: ΕΡΤ | Ρεπορτάζ: Κάτια Νιάκαρη – Αλέξανδρος Καλαφάτης – Λία Χριστάρα – Ελπίδα Κουτσογιάννη – Ντίνα Τσουκαλά

Σχετικά Άρθρα:

Σύγκρουση τρένων Τέμπη: «Κλειδί» στις έρευνες το βίντεο – ντοκουμέντο της ΕΡΤ

Θεσσαλονίκη: Υπό βροχή η μεγάλη πορεία για το δυστύχημα στα Τέμπη

Το Ε.Κ.Θ. για την ανείπωτη τραγωδία στα Τέμπη: «Απαίτηση να αναζητηθούν οι ευθύνες»

Σύγκρουση τρένων στα Τέμπη: Συγκεντρώσεις και πορεία διαμαρτυρίας προς τον Σταθμό Λαρίσης

Νέα 24ωρη απεργία στην Hellenic Train την Παρασκευή 3 Μαρτίου

Ρετσινάς στην ΕΡΤ: Από τα τέλη του ’20 δεν υπάρχει δευτεροβάθμιος έλεγχος παρακολούθησης κυκλοφορίας των τρένων

Βασιλιάς Κάρολος για την τραγωδία στα Τέμπη: Τα συλλυπητήριά μας στις οικογένειες όσων τόσο τραγικά έχασαν τις ζωές τους

www.ertnews.gr

Διαβάστε περισσότερα… Read More