Κυριακή, 22 Δεκεμβρίου, 2024

Κεντρική Ελλάδα

ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ ΕΓΚΥΡΗ ΚΑΙ ΕΓΚΑΙΡΗ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ

ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

Το Netflix πετάει τα DVD στην ανακύκλωση

Πριν 25 χρόνια ακριβώς το Netflix άλλαξε τον τρόπο με τον οποίο μάθαμε να απολαμβάνουμε ταινίες στο σπίτι μας. Τα γνωστά βίντεο-κλαμπς που έγιναν DVD-clubs και Video-Game rentals έχασαν την παντοδυναμία τους καθώς το 1997, ο Αμερικανός -πλέον δισεκατομμυριούχος- επιχειρηματίας Ριντ Χέιστινγκς θύμωσε με την αλυσίδα ενοικιάσεων DVD όταν πλήρωσε 40 δολάρια κόστος καθυστέρησης μιας ταινίας, δηλαδή περίπου το τριπλάσιο της αξίας της αν ήταν sell-through. Τότε του ήρθε η επιχειρηματική ιδέα να αρχίσει να ενοικιάζει ταινίες μέσω ταχυδρομείου με κόστος συνδρομής και όχι καθυστέρησης.

Αυτό έδινε τη δυνατότητα σε όσους γράφονταν στο δικό του κλαμπ, να λαμβάνουν στο ταχυδρομείο τους μέχρι ένα συγκεκριμένο αριθμό ταινιών μηνιαίως που μόνο όταν το επέστρεφαν ταχυδρομικά (χωρίς χρέωση), να μπορούσαν να πάρουν και επόμενες ταινίες χωρίς χρέωση. Αυτή η πρωτοποριακή ιδέα ήταν η αρχή του τέλους για τις επιχειρήσεις ενοικιάσεων ταινιών σε όλο τον κόσμο, όχι γιατί υιοθέτησαν αυτό το μοντέλο αλλά εξαιτίας της επόμενης κίνησής του: των ψηφιακών πλατφορμών ενοικίασης. [Εν συνεχεία, ο ίδιος ο Ριντ αμφισβήτησε την παγιότητα των δηλώσεων του καθώς υπήρχαν αποδείξεις ότι αυτή η ιστορία βοήθησε αποκλειστικά στο μάρκετινγκ αυτής της νέας υπηρεσίας].

Ήδη ένα παραπλήσιο μοντέλο ψηφιακής εγγραφής τηλεοπτικών προγραμμάτων στην Αμερική (Ti-Vo) είχε προετοιμάσει το κοινό για την ομαλή μετάβαση καθώς το Αμερικανικό νοικοκυριό άρχισε να ξεχνάει τη φυσική μορφή (VHS-DVD) ως μέσο καταγραφής προγραμμάτων, άρα έφυγε και από τον ασυνείδητο νου ως το μέσο προβολής και θέασης εγγραφόμενου οπτικού υλικού. Το Netflix φρόντισε αρχικά να παρέχει δικαιώματα ταινιών που λάμβανε σε αρκετά χαμηλές τιμές αλλά όχι ότι νεότερο κυκλοφορούσε στην αγορά DVD. Επίσης τα στούντιο όταν είδαν ότι η ιδέα του είχε ήδη πλήξει και τις οικογενειακές επιχειρήσεις ενοικίασης DVD και τις μεγάλες αλυσίδες, προσπάθησαν να βάλουν φρένο μειώνοντας τον χρόνο διάθεσης των ταινιών τους μέσω της πλατφόρμας. Τότε εμφανίστηκε μια νέα ιδέα: Το Netflix θα έκανε δικές του παραγωγές που δεν θα διέθετε στην αγορά του DVD αλλά θα κυκλοφορούσαν μόνο από την πλατφόρμα του. Αγοράζοντας τα πλήρη και αποκλειστικά δικαιώματα σε ανεξάρτητες παραγωγές μυθοπλασίας και ντοκιμαντέρ, άρχισε δειλά να χτίζει το μεγαλεπίβολο σχέδιο για την ήδη ταραγμένη αγορά της οικιακής θέασης. Αρχικά αυτή η ιδέα «έβαζε μέσα» την εταιρία, κάποιες όμως φεστιβαλικές επιτυχίες καθώς και το συμβόλαιο με τον τότε mega star Άνταμ Σάντλερ, έδωσαν ροή στο σχέδιο. Επίσης η υπηρεσία ταχυδρομικής ενοικίασης παρέμενε ενεργή και με ικανοποιητικά αποτελέσματα ενισχύοντας με οικογενειακά πακέτα και την πλατφόρμα. Με το Lock down το φαινόμενο Netflix έβαλε ταφόπλακα στις επιχειρήσεις ενοικιάσεων DVD. Στην Ελλάδα εδώ και ένα χρόνο έχουν κλείσει επίσημα οι εταιρίες που τυπώνουν DVD με εξαίρεση τους στυλοβάτες, τη Weirdwave που έχει υπό το ιδιοκτησιακό καθεστώς της τα Videorama, αλλά και μια νεότερη εταιρία, τη Soul Entertainment που άνοιξε εν τω μέσω της κρίσης και διανέμει μεταγλωττισμένα Japanimation.

Σημειώνεται ότι η Weirdwave διαθέτει και ψηφιακή θέαση ταινιών μέσω του ηλεκτρονικού της καταστήματος.

Το Netflix γιγαντώθηκε με ταινίες που κέρδισαν Όσκαρ και θεωρείται σήμερα, όσο και αν έχει χτυπηθεί από τους ανταγωνιστές, ένα επιτυχημένο μοντέλο παρακολούθησης ταινιών που θα μας απασχολήσει και στο μέλλον. Σήμερα, με μια ανάρτηση στο tweeter λέει αντίο στην υπηρεσία ενοικίασης DVD μέσω ταχυδρομείου.

Η πρώτη ταινία που ενοικιάστηκε πριν 25 χρόνια μέσω της υπηρεσίας ήταν ο «Σκαθαροζούμης» του Τιμ Μπάρτον και η τελευταία, όπως μας ενημέρωσε, ήταν το «Αληθινό Θράσος» των Αδελφών Κοέν.

Χθες, στη γνωστή πινακίδα του, αναφέρθηκε στους κόκκινους φακέλους ταχυδρομείου που για 25 χρόνια έδιναν χαρά στα νοικοκυριά.

Τα τελευταία χρόνια με τη δημιουργία της Disney+, το Netflix δεν έχει σίγουρη την προεδρική θέση. Πρόσφατα αναγκάστηκε μάλιστα να απαγορέψει το διαμοιρασμό συνδρομής χάνοντας αρκετούς από τους πελάτες του, με αποτέλεσμα να ανεβάσει και άλλο το κόστος συνδρομής… και να χάσει ακόμα περισσότερους πελάτες. Σήμερα διατίθεται σε όλο τον κόσμο, με μέχρι πρόσφατες εξαιρέσεις την Κίνα, τη Βόρεια Κορέα, τη Συρία και τη Ρωσία.

www.ertnews.gr

Διαβάστε περισσότερα… Read More