Κυριακή, 22 Δεκεμβρίου, 2024

Κεντρική Ελλάδα

ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ ΕΓΚΥΡΗ ΚΑΙ ΕΓΚΑΙΡΗ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ

ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

Το μέλλον των ταξιδιών: οι προτάσεις που μπορούν να αλλάξουν τον τρόπο με τον οποίο βιώνουμε τον κόσμο

Τα ταξίδια έχουν διανύσει πολύ δρόμο από την εποχή των καραβανιών του Δρόμου του Μεταξιού, των τρομακτικών θαλάσσιων ταξιδιών και των ατμομηχανών και θα συνεχίσουν να μεταμορφώνονται τα επόμενα χρόνια.

Έννοιες που μοιάζουν βγαλμένες από μυθιστορήματα και ταινίες επιστημονικής φαντασίας, εισέρχονται γρήγορα στα καθιερωμένα ταξίδια, διαμορφώνοντας κάθε βήμα του ταξιδιού.

Το τέλος των αεροπορικών γραμμών

Μεγάλες ουρές στα αεροδρόμια, μπλοκαρισμένα αεροπλάνα, υψηλότεροι ναύλοι και πιθανές καθυστερήσεις πτήσεων πρόκειται να ταλαιπωρήσουν την ερχόμενη καλοκαιρινή ταξιδιωτική περίοδο, καθώς όλο και περισσότεροι Αμερικανοί πετούν στο εσωτερικό και στο εξωτερικό.

Αν και αμφιλεγόμενη, η βιομετρική ταυτοποίηση (αυτόματη επαλήθευση της ταυτότητας μέσω δακτυλικών αποτυπωμάτων, αναγνώρισης προσώπου ή σάρωσης ίριδας) εξελίσσεται γρήγορα στην τεχνολογία επιλογής στα αεροδρόμια παγκοσμίως.

Θεωρείται ταχύτερος και ακριβέστερος τρόπος ελέγχου των επιβατών, τα βιομετρικά στοιχεία μπορούν να μειώσουν στο μισό το χρόνο επεξεργασίας για τις τυπικές διαδικασίες των αεροδρομίων. Σκεφτείτε τον έλεγχο αποσκευών, την πρόσβαση στις αίθουσες αναμονής, την επιβίβαση και τον έλεγχο της μετανάστευσης.

Για παράδειγμα, το 2018, το Διεθνές Αεροδρόμιο του Ντουμπάι εισήγαγε βιομετρικές σήραγγες λεγόμενες «Έξυπνες Πύλες», οι οποίες χρησιμοποιούν την αναγνώριση προσώπου για την επαλήθευση της ταυτότητας των ταξιδιωτών σε μόλις πέντε δευτερόλεπτα.

Είναι τόσο απλό όσο ακούγεται: μετά την απογείωση, οι ταξιδιώτες μπαίνουν σε μια σήραγγα, κοιτάζουν ένα πράσινο φως και στη συνέχεια συνεχίζουν για την παραλαβή αποσκευών χωρίς να περιμένουν στην ουρά ή να αλληλοεπιδρούν με έναν υπάλληλο αφίξεων.

Σε άλλα μέρη του κόσμου, η τεχνολογία αναγνώρισης προσώπου χρησιμοποιείται ήδη σε κάποιο βαθμό στο Διεθνές Αεροδρόμιο του Χονγκ Κονγκ, στο Τόκιο Ναρίτα, στο Τόκιο Χανέντα, στο Ιντίρα Γκάντι στο Δελχί, στο Χίθροου του Λονδίνου και στο Σαρλ ντε Γκολ του Παρισιού, μεταξύ άλλων αεροδρομίων.

Εν τω μεταξύ, η Ευρωπαϊκή Ένωση σχεδιάζει να θέσει σε εφαρμογή ένα αυτοματοποιημένο σύστημα εισόδου-εξόδου το 2024, το οποίο χρησιμοποιεί δακτυλικά αποτυπώματα και εικόνες προσώπου για την ταυτοποίηση των ξένων ταξιδιωτών και τον εξορθολογισμό των ελέγχων στα σύνορα.

Οι αεροπορικές εταιρείες υιοθετούν επίσης τη βιομετρική ταυτοποίηση.

Η αεροπορική εταιρεία Emirates δημιούργησε μια «βιομετρική διαδρομή» στο Διεθνές Αεροδρόμιο του Ντουμπάι, η οποία επιτρέπει στους επιβάτες να περνούν από τη διαδικασία αποβίβασης και επιβίβασης χωρίς να επιδεικνύουν τα έγγραφά τους.

Και στις ΗΠΑ, μεγάλες αεροπορικές εταιρείες όπως η American Airlines, η United και η Delta πειραματίζονται με βιομετρικό check-in, παράδοση αποσκευών και πύλες επιβίβασης σε επιλεγμένα αεροδρόμια τα τελευταία δύο χρόνια.

Λιγότερες χαμένες αποσκευές

Δεδομένων των εκατομμυρίων λανθασμένων χειρισμών στις παραδοτέες αποσκευές κάθε χρόνο, δεν είναι περίεργο που οι άνθρωποι αναζητούν τεχνολογικά έξυπνες λύσεις για αυτόν τον κοινό ταξιδιωτικό πονοκέφαλο.

Ορισμένοι στρέφονται σε συσκευές όπως τα SmartTags, Tile Pros και AirTags για να παρακολουθούν τα πράγματά τους. Άλλοι επιλέγουν εξελιγμένες βαλίτσες όπως η Tag Smart της Samsara, η οποία περιλαμβάνει ένα ενσωματωμένο AirTag που συγχρονίζεται με την εφαρμογή Find My της Apple και χρησιμοποιεί Bluetooth για να εντοπίζει πού βρίσκεται η βαλίτσα.

Η Alaska Airlines, η Lufthansa και η Qatar Airways, μεταξύ άλλων, βρίσκονται μπροστά από το παιχνίδι, έχοντας συνεργαστεί με την ολλανδική πρωτοπόρο εταιρεία ψηφιακών ετικετών αποσκευών BAGTAG. Τέτοια προϊόντα επιτρέπουν στους ταξιδιώτες να καταχωρούν και να ενεργοποιούν την ετικέτα αποσκευών τους στο σπίτι, στη συνέχεια να παραδίδουν τις αποσκευές τους σε ένα περίπτερο αυτοεξυπηρέτησης και να τις παρακολουθούν μέσω μιας εφαρμογής.

Δεδομένου ότι τα σφάλματα σήμανσης είναι μόνο ένας λόγος για την καθυστέρηση ή την απώλεια αποσκευών, οι αεροπορικές εταιρείες και τα αεροδρόμια αναζητούν επίσης λύσεις σε κοινά ζητήματα όπως ο κακός χειρισμός της μεταφοράς, η αποτυχία φόρτωσης, τα σφάλματα έκδοσης εισιτηρίων και οι καιρικές καθυστερήσεις.

Στο μέλλον, μην εκπλαγείτε αν θα δείτε αυτοματοποιημένο χειρισμό αποσκευών, προγράμματα αναγνώρισης αποσκευών με τεχνητή νοημοσύνη, σάρωση ασφαλείας με τεχνητή νοημοσύνη και ίσως ακόμη και μια παγκόσμια βάση δεδομένων με τεχνητή νοημοσύνη που θα συνδέει τους ταξιδιώτες με τις αποσκευές τους. Όλες αυτές οι λύσεις θα μπορούσαν να οδηγήσουν μακροπρόθεσμα σε λιγότερες χαμένες αποσκευές.

Η εμφάνιση των ιπτάμενων ταξί

Η εταιρεία Kelekona με έδρα τη Νέα Υόρκη σχεδιάζει να προσφέρει πτήσεις με το μη επανδρωμένο αερολεωφορείο 40 επιβατών που κινείται με μπαταρίες, ως μια φιλική προς το περιβάλλον εναλλακτική λύση στις μαζικές μεταφορές.
Photo: Kelekona

Πιθανότατα έχετε δει βίντεο με επιβατικά αεροσκάφη και αεροσκάφη τύπου eVTOL – ηλεκτρικά αεροσκάφη κάθετης απογείωσης και προσγείωσης που δεν χρειάζονται διάδρομο να κατακλύζουν το διαδίκτυο.

Αυτά τα φουτουριστικά αεροσκάφη τείνουν να είναι ηλεκτρικά, υπερελαφρά και εξοπλισμένα με λογισμικό αυτόματου πιλότου που επιτρέπει σε καθημερινούς ανθρώπους να μπουν στη θέση του πιλότου, μετά από μια συνεδρία προσανατολισμού και προσομοίωση πτήσης VR, φυσικά.

Αυτή είναι η στρατηγική της εταιρίας LIFT Aircraft, η οποία λέει ότι ο καθένας μπορεί να πετάξει το αμφίβιο αεροσκάφος της HEXA στις ΗΠΑ χωρίς άδεια πιλότου, αφού σύμφωνα με τους ομοσπονδιακούς κανονισμούς χαρακτηρίζεται ως «εξαιρετικά ελαφρύ» όχημα. (Σε σχέση με αυτό, η Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας πρότεινε πρόσφατα έναν ολοκληρωμένο κανόνα για την εκπαίδευση και την πιστοποίηση των πιλότων των μηχανοκίνητων αεροσκαφών).

Το αεροσκάφος προσφέρει πολλές αυτοματοποιημένες προφυλάξεις ασφαλείας, όπως ένα σύστημα αποφυγής συγκρούσεων, έναν τριπλά πλεονάζοντα υπολογιστή πτήσης και ένα βαλλιστικό αλεξίπτωτο για ολόκληρο το αεροσκάφος.

Σε τροχιά έναρξης εμπορικών πτήσεων το 2023, η εταιρεία σχεδιάζει να αφήσει τους ταξιδιώτες να πετάξουν με το αεροσκάφος σε σύντομες, γραφικές διαδρομές – περίπου 8-15 λεπτά κάθε φορά – κατά τη διάρκεια μιας περιοδείας σε 25 πόλεις στις ΗΠΑ.

Οι καθαρές οικολογικές πτήσεις στον ορίζοντα

Το αμιγώς ηλεκτρικό αεροπλάνο “Alice” της Eviation Aircraft.
Photo: Eviation

Το μέλλον των ταξιδιών είναι άρρηκτα συνδεδεμένο με την κλιματική αλλαγή – μια πραγματικότητα που οδήγησε τον Διεθνή Οργανισμό Πολιτικής Αεροπορίας να ανακοινώσει μακροπρόθεσμο στόχο για την επίτευξη μηδενικών εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα έως το 2050.

Χάρη σε ένα μείγμα αναδυόμενων τεχνολογιών που κυμαίνονται από βιώσιμα αεροπορικά καύσιμα, κινητήρες που λειτουργούν με υδρογόνο και αμιγώς ηλεκτρικά αεροπλάνα, αυτό είναι σίγουρα εφικτό, αν και οι επικριτές έχουν εκφράσει σημαντικές αμφιβολίες.

Η εταιρεία Eviation Aircraft από τις ΗΠΑ πρωτοπορεί, παρέχοντας μια ματιά στο μέλλον με το κομψό, αμιγώς ηλεκτρικό αεροπλάνο “Alice”.

Το εννεαθέσιο επιβατικό αεροπλάνο, που πρόκειται να τεθεί σε λειτουργία το 2027, στοχεύει στη μείωση των περιβαλλοντικών επιπτώσεων των περιφερειακών πτήσεων. Μέχρι στιγμής, πάνω από 300 αεροσκάφη Alice έχουν παραγγελθεί από εταιρείες όπως η αεροπορική εταιρεία Aerus στο Μεξικό, η DHL, η Air New Zealand και άλλες.

Ενδέχεται επίσης να δούμε μια υπερηχητική επιστροφή μέσα στην επόμενη δεκαετία. Η εταιρεία Boom με έδρα το Ντένβερ εργάζεται πάνω σε μια ανανεωμένη έκδοση του Concorde που έχει ως στόχο να κάνει τα υπερηχητικά ταξίδια πολύ πιο αθόρυβα, πιο πράσινα και πιο προσιτά.

Σύμφωνα με την εταιρεία, το αεροσκάφος “Overture” της Boom μπορεί να μεταφέρει έως και 80 άτομα σε ταχύτητες Μάχ 1,7 (ή περίπου δύο φορές πιο γρήγορα από τις παραδοσιακές αεροπορικές εταιρείες), ενώ εκπέμπει μηδενικές εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα.

Αυτό σημαίνει ότι μια πτήση από τη Νέα Υόρκη στη Φρανκφούρτη θα μπορούσε να διαρκέσει τέσσερις ώρες αντί για οκτώ, ή θα μπορούσατε να πάτε από το Λος Άντζελες στο Σίδνεϊ σε οκτώ ώρες αντί για 14.

Ο διαστημικός αγώνας με πυραύλους πάει μπροστά

Το αερόστατο Spaceship Neptune της Space Perspective βρίσκεται υπό ανάπτυξη. Η εταιρεία ελπίζει να ξεκινήσει εμπορικές πτήσεις το 2024. Photo: Space Perspective and SpaceVIP

Βρισκόμαστε σε καλό δρόμο για την εξερεύνηση των τελευταίων συνόρων με μια πληθώρα πρωτοβουλιών διαστημικού τουρισμού που είναι διαθέσιμες τώρα ή πολύ σύντομα στους πιο εύπορους εξερευνητές.

Σύμφωνα με το SpaceVIP, το οποίο αυτοχαρακτηρίζεται ως ο μοναδικός συγκεντρωτής εμπειριών που σχετίζονται με το διάστημα, περίπου δώδεκα τύποι αποστολών είναι διαθέσιμοι το 2023, ενώ θα ακολουθήσουν πολλοί ακόμη.

Για αρχή, η Blue Origin προσφέρει εκδρομές πέρα από τη Γραμμή Kármán – ένα όριο 62 μίλια πάνω από την επιφάνεια της θάλασσας που σηματοδοτεί την αρχή του διαστήματος.

Εν τω μεταξύ, η SpaceX έχει εκτοξεύσει με επιτυχία εμπορικές τροχιές γύρω από τη Γη, αποστολές στον Διεθνή Διαστημικό Σταθμό (ISS) και σχεδιάζει να μεταφέρει τον Ιάπωνα επιχειρηματία Γιουσάκου Μαεζάβα και ένα διεθνές πλήρωμα καλλιτεχνών, ηθοποιών, μουσικών και αθλητών στην πρώτη πολιτική αποστολή γύρω από τη Σελήνη το 2023.

Όσοι αναζητούν μια χαλαρή και πολυτελή εμπειρία μπορούν σύντομα να ταξιδέψουν στην άκρη του διαστήματος σε μια κάψουλα Spaceship Neptune υπό πίεση, που κινείται με ένα SpaceBalloon (το ίδιο που χρησιμοποιεί η NASA), με το Space Perspective.

Κατά τη διάρκεια του εξάωρου ταξιδιού, που αναμένεται να ξεκινήσει το 2024, οι ταξιδιώτες θα απολαμβάνουν πανοραμική θέα της Γης, ένα γκουρμέ γεύμα και κοκτέιλ πριν από μια αργή κάθοδο και προσγείωση στο νερό.

Η Virgin Galactic, εν τω μεταξύ, σχεδιάζει να ξεκινήσει αυτό το καλοκαίρι 90λεπτες βόλτες στην ανώτερη ατμόσφαιρα.

Αν προχωρήσει, η υποτροχιακή πτήση αξίας 450.000 δολαρίων θα φτάσει περίπου 50 μίλια πάνω από τον πλανήτη, όπου οι επιβάτες θα έχουν περίπου ένα λεπτό για να απολαύσουν εκπληκτική θέα και να βιώσουν την εμπειρία της μηδενικής βαρύτητας.

Εν τω μεταξύ, αρκετές εταιρείες, όπως η Hi-Seas, η Space Training Academy, το Nastar Center και η Air Zero G, παρέχουν προγράμματα εκπαίδευσης στη Γη, ώστε να μπορείτε να βιώσετε διάφορα επίπεδα βαρύτητας, να μάθετε ελιγμούς αστροναυτών και να απολαύσετε εμπειρίες προσομοιωτή, όπως μια εκτόξευση στο φεγγάρι ή μια πρόσδεση στον ISS.

Το σύστημα Hyperloop έρχεται στον αγωγό

Ο Αμερικανός επιχειρηματίας Έλον Μασκ μιλάει εδώ και χρόνια για την τεχνολογία hyperloop – ένα σύστημα μεταφοράς υπερυψηλών ταχυτήτων σε σωλήνα κενού χαμηλής πίεσης.

Όπως λέει, με τα δίκτυα hyperloop, θα μπορούσαμε να ταξιδεύουμε με κάψουλες με ταχύτητα έως 760 χλμ/ώρα από το Λος Άντζελες στο Σαν Φρανσίσκο σε 30 λεπτά, από το Πεκίνο στη Σαγκάη σε 60 και από το Παρίσι στο Άμστερνταμ σε 90.

Εκτός από την εξοικονόμηση χρόνου, οι υποστηρικτές ισχυρίζονται ότι το hyperloop έχει επίσης τη δυνατότητα να προσφέρει μια φθηνότερη, ταχύτερη, ασφαλέστερη και πιο βιώσιμη εναλλακτική λύση στα συμβατικά μέσα μαζικής μεταφοράς.

Κατά την τελευταία δεκαετία, οι πρώτοι φορείς όπως η The Boring Company του Μασκ, η Virgin Hyperloop (τώρα Hyperloop One) και η Hyperloop Transportation Technologies (HyperloopTT) σημείωσαν εντυπωσιακή πρόοδο, αλλά αντιμετώπισαν ρυθμιστικές, χρηματοδοτικές και δυσκολίες υποδομής .

Παρά την αποτυχημένη απόπειρα IPO νωρίτερα φέτος, η HyperloopTT φέρεται να εργάζεται πάνω σε πιθανά έργα, συμπεριλαμβανομένης μιας σύνδεσης των «Μεγάλων Λιμνών» μεταξύ Σικάγο, Κλίβελαντ και Πίτσμπουργκ, σύμφωνα με το Bloomberg.

Ενώ τα πλήρως δοκιμασμένα δίκτυα διέλευσης hyperloop μπορεί να απέχουν ακόμη μια δεκαετία, αν όχι δεκαετίες, πολλές καινοτόμες εταιρείες προωθούν την τεχνολογία.

Σύμφωνα με την εφημερίδα South China Morning Post, η China Aerospace Science και Industry Corporation ολοκλήρωσε μερικές επιτυχημένες δοκιμαστικές διαδρομές hyperloop στην επαρχία Σανξί τον Ιανουάριο του 2023.

Επιπλέον, η Hardt Hyperloop στην Ολλανδία επέδειξε την τεχνολογία της σε χαμηλές ταχύτητες και τώρα κατασκευάζει το Ευρωπαϊκό Κέντρο Hyperloop για επιδείξεις και δοκιμές υψηλών ταχυτήτων.

Εν τω μεταξύ, η TransPod με έδρα το Τορόντο ελπίζει να φέρει την τεχνολογία hyperloop στον Καναδά με το ομώνυμο σύστημα μεταφορών που βασίζεται σε σωλήνες και τροφοδοτείται από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας.

Μέχρι το 2025, η εταιρεία σχεδιάζει να κατασκευάσει μια σύνδεση TransPod με ταχύτητα 997 χιλιομέτρων ανά ώρα μεταξύ του Κάλγκαρι και του Έντμοντον, συνδέοντας τις δύο πόλεις σε 45 λεπτά.

Ίσως είναι ένα όνειρο ή ίσως θα μεταμορφώσει τα ταξίδια όπως τα ξέρουμε.

Πηγή: CNN

www.ertnews.gr

Διαβάστε περισσότερα… Read More