Συνεργασία Ελλάδας με Βουλγαρία και Ρουμανία για τον Κάθετο Διάδρομο Αιγαίου – Μαύρης Θάλασσας

Στις Βρυξέλλες υπεγράφη η νέα διακρατική συμφωνία Ελλάδας, Βουλγαρίας και Ρουμανίας για τον Κάθετο Διάδρομο Αιγαίου – Μαύρης Θάλασσας, τον οδικό και σιδηροδρομικό άξονα που θα ενισχύσει τη συνδεσιμότητα των τριών χωρών μέσω Αλεξανδρούπολης. Τη συμφωνία συνυπέγραψαν ο Επίτροπος για τις Βιώσιμες Μεταφορές και τον Τουρισμό, Απόστολος Τζιτζικώστας, ο αναπληρωτής υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κωνσταντίνος Κυρανάκης, ο Βούλγαρος αναπληρωτής Πρωθυπουργός και υπουργός Μεταφορών Γκρόζνταν Καρατζόφ και ο Ρουμάνος υφυπουργός Μεταφορών Ιονουτ Κριστιάν Σεβόιου. Η πρωτοβουλία στοχεύει στην ενίσχυση της περιφερειακής συνεργασίας, την προώθηση των εμπορικών ροών και την αναβάθμιση της ασφάλειας και της κινητικότητας στη νοτιοανατολική Ευρώπη.
Ο Επίτροπος για τις Βιώσιμες Μεταφορές και τον Τουρισμό, Απόστολος Τζιτζικώστας, τόνισε ότι το Μνημόνιο μετατρέπει τη γεωγραφική θέση σε στρατηγικό πλεονέκτημα και υπογράμμισε τον ρόλο του Κάθετου Διαδρόμου Αιγαίου – Μαύρης Θάλασσας στο ευρωπαϊκό δίκτυο μεταφορών. Κεντρικός άξονας είναι η σύνδεση Θεσσαλονίκης – Αλεξανδρούπολης – Βουκουρέστι, κρίσιμη για τη συνδεσιμότητα, τη στρατιωτική κινητικότητα και την ασφάλεια της ΕΕ και του ΝΑΤΟ. Μέχρι το 2026, όπως τόνισε ο κ. Τζιτζικώστας, προβλέπεται η διαμόρφωση πλήρους κοινού σχεδίου έργων και χρηματοδότησης με τη συμμετοχή της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, της CINEA και της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων.
Ο αναπληρωτής υπουργός Υποδομών, Κωνσταντίνος Κυρανάκης, από την πλευρά του, επισήμανε ότι ο διάδρομος ενισχύει τον άξονα Βορρά–Νότου για εμπόριο, στρατηγική ασφάλεια και συνοχή της αγοράς της ΕΕ, επανασυνδέοντας ιστορικά κέντρα και τα λιμάνια της (Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Σόφια, Ρούσε, Κωνστάντζα, Βουκουρέστι) με σύγχρονα ευρωπαϊκά πρότυπα. «Με εθνικούς πόρους και ευρωπαϊκή χρηματοδότηση, συμπεριλαμβανομένων κονδυλίων Συνοχής και CEF (Connecting Europe Facility), προωθούμε έργα αξίας άνω του 1,3 δισεκατομμυρίου ευρώ έως το 2030 για την ολοκλήρωση των ελληνικών τμημάτων του διαδρόμου BBA (Baltic-Black Sea-Aegean Corridor), συνολικής αξίας 2,6 δισεκατομμυρίων ευρώ. Επιπλέον, απαιτείται χρηματοδότηση ύψους 700 εκατομμυρίων ευρώ για συμπληρωματικές υποδομές», όπως τόνισε.
Οι υπουργοί Μεταφορών Βουλγαρίας και Ρουμανίας κατά την υπογραφή του Μνημονίου συνεργασίας, τόνισαν τη σημασία του έργου στην αποτελεσματική διέλευση συνόρων και την στρατιωτική κινητικότητα. Τέλος, ο Μάρεκ Μόρα, Αντιπρόεδρος της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας, μίλησε για τη χρηματοδότηση, την καλή συνεργασία όλων των πλευρών, αλλά και την στρατηγική σημασία του διαδρόμου για τη στρατιωτική κινητικότητα στην ανατολική ΕΕ.
Ανταπόκριση από τις Βρυξέλλες: Έλενα Αποστολίδου
«Το Μνημόνιο έρχεται να μετατρέψει τη γεωγραφική θέση σε ουσιαστικό στρατηγικό πλεονέκτημα και να εναρμονίσει σχεδιασμό, χρονοδιαγράμματα και χρηματοδότηση», δήλωσε ο Επίτροπος για τις Βιώσιμες Μεταφορές και τον Τουρισμό, Απόστολος Τζιτζικώστας, υπογραμμίζοντας κατά την ομιλία του τον καθοριστικό ρόλο του Κάθετου Διαδρόμου Αιγαίου – Μαύρης Θάλασσας, στο ευρωπαϊκό δίκτυο μεταφορών. Όπως είπε ο κ. Τζιτζικώστας, κεντρικό ρόλο στο νέο αυτό πλαίσιο διαδραματίζει ο άξονας Θεσσαλονίκη – Αλεξανδρούπολη – Βουκουρέστι, ο οποίος «θα αποτελέσει μία από τις σημαντικότερες στρατηγικές αρτηρίες της Ευρώπης», με κρίσιμη σημασία τόσο για τη συνδεσιμότητα όσο και για τη στρατιωτική κινητικότητα της ΕΕ και του ΝΑΤΟ.
Ο Επίτροπος υπογράμμισε ότι με την ενεργή συμμετοχή της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, της CINEA και της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων, προβλέπεται έως το τέλος του 2026 να έχει διαμορφωθεί πλήρες κοινό σχέδιο για έργα, άξονες και χρηματοδότηση. Παράλληλα, τόνισε πως η νέα αυτή συνεργασία θέτει τα θεμέλια για τον πιο στρατηγικό άξονα μεταφορών στη Νοτιοανατολική Ευρώπη, «μια πρώτη γραμμή άμυνας για την ασφάλεια, την οικονομία και την ανθεκτικότητα της Ευρωπαϊκής Ένωσης».
Ο αναπληρωτής υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κωνσταντίνος Κυρανάκης, από την πλευρά του, επισήμανε ότι ο διάδρομος ενισχύει τον άξονα Βορρά–Νότου για εμπόριο, στρατηγική ασφάλεια και συνοχή της αγοράς της ΕΕ, επανασυνδέοντας ιστορικά κέντρα και τα λιμάνια της (Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Σόφια, Ρούσε, Κωνστάντζα, Βουκουρέστι) με σύγχρονα ευρωπαϊκά πρότυπα. «Με εθνικούς πόρους και ευρωπαϊκή χρηματοδότηση, συμπεριλαμβανομένων κονδυλίων Συνοχής και CEF (Connecting Europe Facility), προωθούμε έργα αξίας άνω του 1,3 δισεκατομμυρίου ευρώ έως το 2030 για την ολοκλήρωση των ελληνικών τμημάτων του διαδρόμου BBA (Baltic-Black Sea-Aegean Corridor), συνολικής αξίας 2,6 δισεκατομμυρίων ευρώ. Επιπλέον, απαιτείται χρηματοδότηση ύψους 700 εκατομμυρίων ευρώ για συμπληρωματικές υποδομές», όπως τόνισε.
Οι υπουργοί Μεταφορών Βουλγαρίας και Ρουμανίας κατά την υπογραφή του Μνημονίου συνεργασίας, τόνισαν τη σημασία του έργου στην αποτελεσματική διέλευση συνόρων και την στρατιωτική κινητικότητα. Τέλος, ο Μάρεκ Μόρα, Αντιπρόεδρος της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας, μίλησε για τη χρηματοδότηση, την καλή συνεργασία όλων των πλευρών, αλλά και την στρατηγική σημασία του διαδρόμου για τη στρατιωτική κινητικότητα στην ανατολική ΕΕ.
www.ertnews.gr
Διαβάστε περισσότερα… Read More