Στην «γκρίζα ζώνη» ο τουρισμός στον Τιτανικό
Μόνο λίγοι άνθρωποι έχουν δει από κοντά τα συντρίμμια του Τιτανικού, επειδή ελάχιστοι έχουν αυτό που χρειάζεται για να το επισκεφθούν: τους οικονομικούς πόρους, την πρόσβαση σε εμπειρογνώμονες και την προθυμία να αποδεχτούν το σημαντικό ρίσκο ασφαλείας.
Όμως, για όσους είναι πρόθυμοι να πληρώσουν, η εταιρεία τουρισμού και έρευνας OceanGate Expeditions προσέφερε οκταήμερες αποστολές που επιτρέπουν στους πελάτες να εξερευνήσουν τον Τιτανικό σε βάθος άνω των τεσσάρων χιλιομέτρων κάτω από την επιφάνεια του ωκεανού χρησιμοποιώντας πενταθέσια υποβρύχια σκάφη από ανθρακικά νήματα και τιτάνιο. Η μοναδική εμπειρία κοστίζει 250.000 δολάρια ανά άτομο, σύμφωνα με την ιστοσελίδα της εταιρείας.
Ο ακραίος τουρισμός έχει γίνει μια αυξανόμενη τάση μεταξύ των ατόμων που αναζητούν την αδρεναλίνη, ξεπερνώντας τα όρια των συνηθισμένων ταξιδιών και, μερικές φορές, των ασφαλών ταξιδιών. Η OceanGate Expeditions, για παράδειγμα, είναι μία από τις πολλές εταιρείες που καλύπτουν τη ζήτηση από ιδιώτες που θέλουν να εξερευνήσουν τις θάλασσες, ακόμη και τα φαινομενικά απρόσιτα βάθη των ωκεανών του κόσμου.
«Αυτό που έχω δει με τους πάμπλουτους, τα χρήματα δεν αποτελούν αντικείμενο όταν πρόκειται για εμπειρίες. Θέλουν κάτι που θα τους μείνει αξέχαστο», δήλωσε ο Νικ Ντ’ Αννούντσιο, ιδιοκτήτης της TARA, Ink. μιας εταιρείας δημοσίων σχέσεων που ειδικεύεται σε ειδικές εκδηλώσεις.
Η OceanGate ξεκίνησε επιτυχημένες αποστολές στα συντρίμμια του Τιτανικού το 2021 και το 2022. Τη Δευτέρα, η ακτοφυλακή των ΗΠΑ ξεκίνησε επιχείρηση έρευνας και διάσωσης για ένα σκάφος που ανήκει στην OceanGate και έχασε την επαφή κατά τη διάρκεια μιας ιδιωτικής ξενάγησης στον Τιτανικό. Η εταιρεία δήλωσε ότι «διερευνά και κινητοποιεί όλες τις επιλογές για να φέρει το πλήρωμα πίσω με ασφάλεια».
Η OceanGate Expeditions, με έδρα το Έβερετ της Ουάσινγκτον, ιδρύθηκε το 2009 από τον αεροδιαστημικό μηχανικό Στόκτον Ρας, ο οποίος βρίσκεται επίσης στο υποβρύχιο, σύμφωνα με μια πηγή που έχει γνώση του σχεδίου της αποστολής.
Σύμφωνα με την ιστοσελίδα της εταιρείας, η OceanGate ανέπτυξε υποβρύχια με πλήρωμα βάθους 4.000 και 6.000 μέτρων, για ναύλωση και επιστημονική έρευνα.
Ο Ρας είναι επίσης μέλος του διοικητικού συμβουλίου του Ιδρύματος OceanGate, ενός μη κερδοσκοπικού οργανισμού που επικεντρώνεται στην ανάπτυξη της θαλάσσιας τεχνολογίας για την προώθηση της θαλάσσιας επιστήμης, της ιστορίας και της αρχαιολογίας. Μεταξύ των αποστολών που έχει προσφέρει το OceanGate είναι ναυάγια, υδροθερμικές πηγές και φαράγγια βαθιάς θάλασσας.
Κίνδυνοι
Ωστόσο, ορισμένες υπερπολυτελείς εκδρομές είναι ακριβές επειδή ενέχουν υψηλό κίνδυνο, πράγμα που σημαίνει πολλές ακριβές, προσεκτικές προετοιμασίες.
Ορισμένες είναι τόσο μοναδικές που αποτελούν ρυθμιστική πρόκληση. Για παράδειγμα, το υποβρύχιο Titan που αγνοείται δεν υπόκειται σε κυβερνητικούς κανονισμούς από ανεξάρτητες ομάδες που θέτουν πρότυπα ασφαλείας, επειδή η τεχνολογία είναι τόσο νέα και δεν έχει ακόμη επανεξεταστεί, ισχυρίζεται ο ταξιδιωτικός πράκτορας.
«Εξ ορισμού, η καινοτομία βρίσκεται εκτός ενός ήδη αποδεκτού συστήματος», ανέφερε η εταιρεία σε ανάρτηση του 2019 στον ιστότοπό της. «Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι η OceanGate δεν πληροί τα πρότυπα όπου αυτά ισχύουν, αλλά σημαίνει ότι η καινοτομία συχνά βρίσκεται εκτός του υφιστάμενου παραδείγματος έγκρησης τύπου της βιομηχανίας».
Ο Σαλ Μερκολιάνο, καθηγητής στο Πανεπιστήμιο Κάμπελ στη Βόρεια Καρολίνα και ιστορικός της ναυτιλίας, επιβεβαίωσε ότι το υποβρύχιο Titan δεν χρειάζεται να συμμορφώνεται με τους κανονισμούς ασφαλείας, καθώς λειτουργεί σε διεθνή ύδατα.
«Πρόκειται για μια γκρίζα ζώνη που εκτίθεται στο φως της ημέρας», δήλωσε.
Ο διευθύνων σύμβουλος της OceanGate, Στόκτον Ρας, έχει επίσης επανειλημμένα υποστηρίξει ότι οι υφιστάμενοι κανονισμοί για τα υποβρύχια δίνουν άσκοπα προτεραιότητα στην ασφάλεια των επιβατών έναντι της εμπορικής καινοτομίας.
«Δεν υπήρξε κανένας τραυματισμός στον κλάδο των εμπορικών υποβρυχίων για πάνω από 35 χρόνια. Είναι εξωφρενικά ασφαλής, επειδή έχουν όλους αυτούς τους κανονισμούς. Όμως δεν έχει επίσης καινοτομήσει ή αναπτυχθεί επειδή έχουν όλους αυτούς τους κανονισμούς», δήλωσε ο Ρας σε συνέντευξή του που δημοσιεύθηκε στο τεύχος Ιουνίου 2019 του περιοδικού Smithsonian Magazine.
Και στο podcast “Unsung Science” του Νοεμβρίου 2022, το οποίο φιλοξένησε ο ανταποκριτής του CBS Ντέιβιντ Πογκ, ο Ρας είπε ότι η εξερεύνηση συνοδεύεται από εγγενή κίνδυνο.
«Σε κάποιο σημείο, η ασφάλεια είναι απλά καθαρή σπατάλη. Θέλω να πω, αν θέλεις να είσαι ασφαλής, μην σηκώνεσαι από το κρεβάτι», είπε. «Μην μπαίνεις στο αυτοκίνητό σου. Μην κάνεις τίποτα. Κάποια στιγμή, θα πρέπει να πάρεις κάποιο ρίσκο, και είναι πραγματικά ένα ερώτημα κινδύνου/απόδοσης. Νομίζω ότι μπορώ να το κάνω εξίσου ασφαλώς παραβιάζοντας τους κανόνες».
Ωστόσο, δεν είναι μόνο η εξερεύνηση σε μεγάλα βάθη της θάλασσας που ενέχει κινδύνους. Το αμερικανικό Κογκρέσο έχει επιβάλει μορατόριουμ κανονισμών για τις εμπορικές επανδρωμένες διαστημικές πτήσεις, σύμφωνα με την Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας, πράγμα που σημαίνει ότι οι κυβερνητικοί κανονισμοί ασφαλείας δεν ισχύουν για τα διαστημόπλοια που έχουν σχεδιαστεί από την Virgin Galactic, την Blue Origin ή τη SpaceX. Επί του παρόντος, οι πελάτες που πληρώνουν και ταξιδεύουν στο διάστημα πρέπει να υπογράφουν έντυπα «ενημερωμένης συναίνεσης» για να αποδέχονται κάθε κίνδυνο που μπορεί να συμβεί κατά τη διάρκεια της αποστολής.
Πηγή: CNN
www.ertnews.gr
Διαβάστε περισσότερα… Read More