Οφειλέτες του Δημοσίου: Φορολογική ενημερότητα με το αζημίωτο για την Εφορία – Τι ισχύει
Φορολογική ενημερότητα με το… αζημίωτο για τον κρατικό κορβανά θα χορηγεί στο εξής η Εφορία, στους έχοντες ληξιπρόθεσμα χρέη προς το Δημόσιο.
Φορολογούμενοι με ληξιπρόθεσμα χρέη (ρυθμισμένα ή μη) που θέλουν να μεταβιβάσουν κάποιο ακίνητο ή να εισπράξουν χρήματα από το Δημόσιο, δεν θα αντιμετωπίζουν πλέον εμπόδια με την έκδοση φορολογικής ενημερότητας, αρκεί να…ακουμπήσουν στην Εφορία μέρος του τιμήματος του μεταβιβαζόμενου ακινήτου ή του εισπραχθέντος ποσού.
Η… παρακράτηση μπορεί μάλιστα να φθάσει έως και το 100% της αξίας του μεταβιβαζόμενου ακινήτου, εάν το τίμημα υπολείπεται του ύψους των ληξιπρόθεσμων οφειλών του φορολογούμενου. Αν το τίμημα είναι υψηλότερο τότε η παρακράτηση μπορεί να φτάσει ακόμα και το 70% , απαλλάσσοντας τον φορολογούμενο από τα χρέη του, αφήνοντας τον όμως να καρπωθεί μόλις το 30% της αξίας του ακινήτου που μεταβιβάζει.
Εγκύκλιος της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ) επιχειρεί να «φωτίσει» το νέο καθεστώς έκδοσης φορολογικής ενημερότητας, το οποίο μάλιστα προσαρμόζεται στην ψηφιακή εποχή, βάζοντας τέλος στις επισκέψεις στην Εφορία.
Σύμφωνα με τις οδηγίες, οι οφειλέτες που θέλουν να εισπράξουν χρήματα από το Δημόσιο ή να μεταβιβάσουν ακίνητο, θα λαμβάνουν φορολογική ενημερότητα εξπρές, με παρακράτηση όμως μέρους των χρεών και με κριτήριο την συναλλακτική τους δραστηριότητα.
Για τη διευκόλυνση που θα τους παρέχει η ΑΑΔΕ, θα λαμβάνει ποσοστό 10%-70% από τα χρήματα που θα εισπράττουν ή από το τίμημα της μεταβίβασης ακινήτου, προκειμένου να «σβήσουν» ή να μειωθούν οι οφειλές τους.
Για να καθοριστεί το ποσοστό παρακράτησης, λαμβάνονται υπόψη τα εξής:
• Η πρόοδος στην αποπληρωμή της ρύθμισης, όπου υπολογίζεται σταθερό ποσοστό παρακράτησης 10% έως 70% επί του εισπραττόμενου ποσού και μέχρι του ύψους των ρυθμισμένων ληξιπρόθεσμων οφειλών.
• Τα παραπάνω ποσοστά παρακράτησης δύναται να προσαυξηθούν:
-κατά 10% ανάλογα με τη σχέση του υπολοίπου της οφειλής που δύναται να παρακρατηθεί προς το μέσο ετήσιο εισόδημα της τελευταίας τριετίας, το οποίο μπορεί να διατεθεί για την αποπληρωμή της ή,
-κατά 15% εφόσον από τον έλεγχο προκύπτει υποβολή μηδενικών δηλώσεων ΦΠΑ και Φόρου Εισοδήματος τα τελευταία δύο έτη.
• Το συνολικό ποσοστό παρακράτησης θα πρέπει να αντιστοιχεί στην κάλυψη δύο (2) έως τεσσάρων (4) δόσεων της τηρούμενης ρύθμισης/ ρυθμίσεων που έπονται της ημερομηνίας υποβολής του αιτήματος, ανάλογα με το πλήθος των δόσεων που απομένουν.
Η τελική παρακράτηση που θα εφαρμοστεί θα είναι η μεγαλύτερη εκ των δύο προαναφερθέντων υπολογισμών (ποσοστού ή ποσού κάλυψης δόσεων).
Ειδικότερα:
*Χορήγηση αποδεικτικού ενημερότητας για είσπραξη χρημάτων. Το ποσοστό παρακράτησης επί της είσπραξης μειώνεται ανάλογα με το ποσοστό εξόφλησης της ρύθμισης ή των ρυθμίσεων στις οποίες έχουν υπαχθεί οι οφειλές. Τα ποσοστά παρακράτησης επί του εισπραττόμενου ποσού ορίζονται ως εξής:
α. 10% όταν έχει καταβληθεί μέσω της ρύθμισης συνολικό ποσό άνω του 70% της ρυθμισμένης οφειλής,
β. 30% όταν έχει καταβληθεί συνολικό ποσό άνω του 50% έως και 70%,
γ. 50% όταν έχει καταβληθεί το 30% έως και 50% της ρυθμισμένης οφειλής, και:
δ. 70% όταν έχει καταβληθεί μέσω της ρύθμισης συνολικό ποσό έως και 30% της ρυθμισμένης οφειλής.
Τα ποσοστά παρακράτησης προσαυξάνονται έως και 10%, εάν πρόκειται για φυσικό ή νομικό πρόσωπο και 15%, εάν ο αιτούμενος την έκδοση ενημερότητας τα δύο τελευταία έτη πριν από την υποβολή της αίτησης υποβάλλει μηδενικές δηλώσεις εισοδήματος και ΦΠΑ.
Σε κάθε περίπτωση, τα ποσοστά παρακράτησης πρέπει να αντιστοιχούν στην κάλυψη τουλάχιστον δύο δόσεων της τηρούμενης ρύθμισης/ρυθμίσεων που έπονται της ημερομηνίας κατάθεσης του αιτήματος χορήγησης του αποδεικτικού, εφόσον οι εναπομένουσες δόσεις είναι έως και δώδεκα. Εάν, ωστόσο, οι εναπομένουσες δόσεις της τηρούμενης ρύθμισης/ρυθμίσεων είναι περισσότερες των δώδεκα το ποσοστό παρακράτησης πρέπει να αντιστοιχεί τουλάχιστον στην κάλυψη τεσσάρων δόσεων της τηρούμενης ρύθμισης/ρυθμίσεων που έπονται της ημερομηνίας κατάθεσης του αιτήματος χορήγησης του αποδεικτικού.
*Αποδεικτικό ενημερότητας για μεταβίβαση ακινήτου ή σύσταση εμπράγματου δικαιώματος επ’ αυτού από επαχθή αιτία (με τίμημα) με τον όρο της παρακράτησης.
Σε αυτή την περίπτωση εφόσον το τίμημα δεν υπολείπεται της αντικειμενικής αξίας, ορίζεται ως εξής:
α. Όταν ο αιτών το αποδεικτικό έχει ληξιπρόθεσμες ρυθμισμένες οφειλές, 70% επί του τιμήματος και έως το ύψος των ληξιπρόθεσμων ρυθμισμένων οφειλών. Οι βεβαιωμένες ληξιπρόθεσμες οφειλές σε καθεστώς αναστολής είσπραξης που έχουν υπαχθεί σε ρύθμιση δεν προσμετρώνται κατά τον υπολογισμό των ανωτέρω.
β. Όταν ο αιτών το αποδεικτικό έχει συνολικές ληξιπρόθεσμες βασικές οφειλές άνω των 50.000 ευρώ σε καθεστώς αναστολής είσπραξης, ανεξαρτήτως εάν έχουν υπαχθεί σε ρύθμιση τμηματικής καταβολής, 50% επί του τιμήματος και έως το ύψος των συνολικών ληξιπρόθεσμων οφειλών σε αναστολή είσπραξης συμπεριλαμβανομένων των επιβαρύνσεων αυτών, ήτοι των προσαυξήσεων/τόκων και του προστίμου εκπρόθεσμης καταβολής.
Αξίζει να σημειωθεί ότι ο Προϊστάμενος της Εφορίας μπορεί να χορηγεί αποδεικτικό ενημερότητας για μεταβίβαση περιουσιακών στοιχείων ή σύσταση εμπραγμάτων δικαιωμάτων επ’ αυτών, εφόσον συντρέχουν οι λοιπές προϋποθέσεις χορήγησης του αποδεικτικού ενημερότητας και η εναπομείνασα καθαρή αξία της ακίνητης περιουσίας του υπόχρεου υπερκαλύπτει το σύνολο της αμφισβητούμενης οφειλής. Άλλως δεν εκδίδεται αποδεικτικό ενημερότητας /βεβαίωση οφειλής.
Ρεπορτάζ: Κώστας Τσάβαλος
www.ertnews.gr
Διαβάστε περισσότερα… Read More