Οι συνθήκες που «οδήγησαν» στην τραγωδία
Μια αλληλουχία λαθών και παραλείψεων, με μονοδρομήσεις και καθυστερήσεις δρομολογίων, συνθέτουν τις συνθήκες που επικρατούσαν λίγες ώρες πριν το δυστύχημα στα Τέμπη. Στο μικροσκόπιο των ερευνών έχουν μπει οι τηλεφωνικές συνομιλίες των εμπλεκομένων και κρίσιμα έγγραφα, ενώ το βαρδιόχαρτο στο οποίο υπάρχει παρέμβαση με μπλάνκο, εστάλη στα εγκληματολογικά εργαστήρια της Αστυνομίας. Την Παρασκευή θα απολογηθούν στον Εφέτη ανακριτή οι δυο σταθμάρχες που έφυγαν νωρίτερα από τη βάρδια τους και ο επιθεωρητής τους.
Μία αλληλουχία βλαβών, καθυστερήσεων στα δρομολόγια και προβλημάτων στη φωτοσήμανση προμήνυε ότι οι πιθανότητες λάθους από έναν άπειρο σταθμάρχη είναι εξαιρετικά αυξημένες.
Στις οχτώ παρά δέκα, τρένο που έχει φύγει από τη Λάρισα παθαίνει βλάβη, στο ύψος του εργοστασίου Ζαχάρεως, με αποτέλεσμα να ακινητοποιηθεί για δύο ώρες και να γυρίσει πίσω. Για να γίνει αυτό η διαδρομή μονοδρομήθηκε.
19:50 ==> Βλάβη σε τρένο με προορισμό τη Θεσσαλονίκη
Το Intercity 62 αναχώρησε καθυστερημένα από τον Παλαιοφάρσαλο για Λάρισα στις 22.40 καθώς είχε προηγηθεί βλάβη στο σιδηροδρομικό δίκτυο λόγω κοπής καλωδίου ηλεκτροκίνησης.
22:40 ==> Καθυστερημένη αναχώρηση Intercity από Παλαιοφάρσαλο λόγω βλάβης
Μόλις τρεις εβδομάδες πριν το δυστύχημα, στις 3 Φεβρουαρίου 2023, είχε σταλεί από κεντρική διεύθυνση του ΟΣΕ στην Αθήνα στο σταθμό της Λάρισας έγγραφο με το οποίο ζητείτο η καταγραφή βλαβών και ανωμαλιών συστημάτων σηματοδότησης.
Συγκεκριμένα στο έγγραφο στις 3/2/2023 επισημαίνεται:
Να γίνεται έγκαιρη διαπίστωση τυχόν βλαβών και στη συνέχεια αποκατάστασή τους.
Να γίνεται συστηματική καταγραφή των τυχόν ανωμαλιών και στη συνέχεια πλήρης αξιολόγηση για να διαπιστώνονται οι αιτίες που τα προκαλούν.
«Στην περιοχή δε λειτουργούσαν τα συστήματα που θα απέτρεπαν το σιδηροδρομικό δυστύχημα το πρώτο και βασικό συμπέρασμα και το δεύτερο συμπέρασμα είναι ότι υπάρχει μία σημαντική διαρροή συνομιλιών» επισημαίνει ο Κώστας Γενηδούνιας, Πρόεδρος Σωματείου Μηχανοδηγών .
Στο ίδιο έγγραφο της 3ης Φεβρουαρίου ζητείται η καταγραφή του αριθμού των εντολών για παραβίαση ερυθρού σηματοδότη λόγω βλάβης στο φανάρι. Μία τέτοια εντολή έδωσε τη μοιραία ημέρα στον μηχανοδηγό του Intercity ο σταθμάρχης της Λάρισας.
Στο έγγραφο στις 3/2/2023, αναγράφεται ακόμη
Οι σταθμοί Λάρισας και Παλαιοφαρσάλου οφείλουν να καταγράφουν για ένα μήνα, από 6 Φεβρουαρίου έως 5 Μαρτίου, σε από φύλλο χαρτιού τα υποδείγματα 1001 που επέδωσαν στις αμαξοστοιχίες για υπέρβαση ερυθρού φωτοσήματος.
Κατά την αναχώρηση των τρένων από τους σταθμούς των Παλαιοφαρσάλου και της Λάρισας οι σταθμάρχες θα υπενθυμίζουν προφορικά στους μηχανοδηγούς την υποχρέωση να ανακοινώνουν τυχόν ασυνήθιστες ενδείξεις.
Ερωτήματα γεννώνται για το κατά πόσο ο 59χρονος σταθμάρχης γνώριζε να χειριστεί σωστά τον πίνακα του σταθμαρχείου και να κάνει ηλεκτρονική χάραξη.
«Βασικό μη σωστής λειτουργίας του πίνακα ήταν δύο κυκλώματα κόκκινα από παλιά που εργαζόμουν εγώ, όταν τα κυκλώματα αυτά είναι κόκκινα δεν μπορεί να γίνει χάραξη δρομολογίου, η χάραξη επιτρέπει στον σταθμάρχη, στον μηχανοδηγό να έχει είσοδο και έξοδο με πράσινο φωτόσημο εξόδου» επισημαίνει ο Παναγιώτης Παπαθανασίου, πρώην κεντρικός σταθμάρχης και επιθεωρητής.
Την Παρασκευή κλήθηκαν να απολογηθούν στον Ειδικό Εφέτη Ανακριτή οι δύο απογευματινοί σταθμάρχες και ο επιθεωρητής κυκλοφορίας που ήταν υπεύθυνος για τις βάρδιες που ήδη διώκονται ποινικά για την τραγωδία. Αναμένεται να πάρουν προθεσμία για να απολογηθούν»
Στα εγκληματολογικά εργαστήρια της Αστυνομίας μεταφέρθηκε το χαρτί με τις βάρδιες που άλλαξαν με μπλάνκο για να διαπιστωθεί εάν κάποιος σταθμάρχης τις παραποίησε για να αποποιηθεί των ευθυνών του.
Ρεπορτάζ: Αλέξανδρος Καλαφάτης, Ελπίδα Κουτσογιάννη
www.ertnews.gr
Διαβάστε περισσότερα… Read More