Κ. Μητσοτάκης στο ΕΡΤNews: Το μέρισμα της ανάπτυξης θα επιστρέφεται στην ελληνική κοινωνία – Μετά τις 15/1 η απόφαση για ΠτΔ
«Σε λίγες μέρες από τώρα, στις 30 Δεκεμβρίου, θα παρουσιάσουμε το ολοκληρωμένο σχέδιο αντιμετώπισης ενός πραγματικού προβλήματος για το οποίο θέλω να σας θυμίσω ότι είχα μιλήσει στην παρέμβαση που έκανα στη Γενική Συνέλευση του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών» επισήμανε, με αφορμή τη σημερινή (17/12) σύσκεψη στο Μέγαρο Μαξίμου για την Εθνική Στρατηγική Προστασίας των Ανηλίκων από τον Εθισμό στο διαδίκτυο, ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης στη συνέντευξή που παραχώρησε στο αναλυτικό δελτίο ειδήσεων του ΕΡΤNews και τον Απόστολο Μαγγηριάδη.
Είπε σχετικά:
«Στις 30 του Δεκέμβρη θα παρουσιάσουμε ένα πολύ συγκροτημένο και καλά μελετημένο πλαίσιο για το πώς θα κινηθούμε από εδώ και στο εξής, και τα μέτρα που αφορούν τα παιδιά κάτω των 16 – 15 ετών».
Ενώ πρόσθεσε, ερωτηθείς για το κατά πόσο πρόκειται για ένα θέμα που η Ελλάδα μπορεί να αντιμετωπίσει μόνη της, και για το αν απαιτείται μια συντονισμένη Ευρωπαϊκή δράση::
«Πια υπάρχει μια μεγάλη ευαισθησία της κοινής γνώμης συνολικά για τα ζητήματα αυτά. Βλέπετε πόσο θετικά αποδεκτή έγινε η πρωτοβουλία μας για εφαρμογή της απαγόρευσης των κινητών στα σχολεία, κάτι το οποίο γίνεται στην πράξη.
Τα παιδιά παρακολουθούν πιο εύκολα το μάθημα, έχουν λιγότερη διάσπαση προσοχής, παίζουν περισσότερο στα διαλείμματα, αλλά είναι το πρώτο βήμα το οποίο κάναμε στα πλαίσια μιας συνολικής στρατηγικής, της οποίας θα ξεδιπλώσουμε σ’ αυτόν τον σκοπό πάλι, να διαμορφώσουμε και ευρωπαϊκές απαντήσεις πάνω σε ένα πρόβλημα το οποίο νομίζω ότι αφορά κάθε ελληνική οικογένεια».
Ακολούθησε η ερώτηση του Α. Μαγγηριάδη: «Στη συζήτηση για τον προϋπολογισμό, ανακοινώσατε μια σειρά μέτρων για τις τραπεζικές χρεώσεις που είχαν πολύ θετικό αντίκτυπο στην κοινή γνώμη διότι όλο το τελευταίο διάστημα υπήρξε έντονη δυσαρέσκεια. Ωστόσο υπάρχει ακόμη ένα πεδίο – αυτό της απόστασης μεταξύ των επιτοκίων χορηγήσεων και των επιτοκίων καταθέσεων – για το οποίο υπάρχει ακόμη δυσαρέσκεια. Έχει εργαλεία στα χέρια της η κυβέρνηση για να το αντιμετωπίσει ή θα το λύσει η αγορά;».
Για να απαντήσει ο πρωθυπουργός:
«Αυτό το οποίο επιχείρησα να κάνω στον προϋπολογισμό δεν είναι απλά να ανακοινώσω μια σειρά από μέτρα που αφορούν τις τράπεζες, τους χαμηλοσυνταξιούχους.
Ήταν κυρίως να εντάξω την Ελλάδα σε ένα συνολικό γεωπολιτικό και οικονομικό πλαίσιο και κυρίως να εκπέμψουμε αυτό το μήνυμα της Ελλάδος της σιγουριάς και της σταθερότητας σε έναν αβέβαιο κόσμο. Γεωπολιτικά αβέβαιο.
Βλέπετε τι γίνεται στην ευρύτερη γειτονιά μας – αλλά και οικονομικά αβέβαιο, σε μια εποχή όπου μεγάλες ευρωπαϊκές χώρες δεν μπορούν καν να ψηφίσουν προϋπολογισμό. Η Ελλάδα κάνει σταθερά βήματα προόδου, σταθερά βήματα σύγκλισης.
Δεν είμαστε ακόμα εκεί που θέλουμε να είμαστε, το έχουμε πει πολλές φορές, αλλά έχουμε βάλει τα θεμέλια τα οποία μας επιτρέπουν αυτό το μέρισμα της ανάπτυξης και της προόδου της οικονομίας σταδιακά και πάντα στα πλαίσια των κανόνων να το επιστρέφουμε στην ελληνική κοινωνία.
Δεν κάναμε τώρα τις πρώτες κινήσεις στο ζήτημα των τραπεζών. Θέλω να θυμίσω ότι είχαμε ήδη μειώσει κάποιες προμήθειες.
Εμείς ήμασταν αυτοί που ουσιαστικά σπρώξαμε το σύστημα πληρωμών IRIS, το οποίο χρησιμοποιούν εκατομμύρια συμπολίτες μας σήμερα και είμαι σίγουρος πολλοί τηλεθεατές για δωρεάν μεταφορές χρημάτων.
Αυξήσαμε και το όριο στα 1.000 ευρώ, αλλά τώρα που βλέπουμε ότι οι τράπεζες πια -και είναι σημαντικό αυτό- πατάνε καλά στα πόδια τους, αρχίζουν και εξυγιάνουν τους ισολογισμούς τους.
Τώρα πιστεύω ότι ήρθε η ώρα, όπως και το ανακοινώσαμε, να ξεδιπλώσουμε μια πιο τολμηρή παρέμβαση μηδενισμού σε προμήθειες πληρωμών αλλά και σημαντικού περιορισμού των προμηθειών, σε μεταβιβάσεις χρημάτων ως τα 5.000 ευρώ.
Και νομίζω ότι αυτή ήταν μια ενδεδειγμένη πολιτική παρέμβαση από πλευράς κυβέρνησης που ανακουφίζει πολίτες και επιχειρήσεις, αλλά λαμβάνει ταυτόχρονα υπόψη και τη συνολική κατάσταση του τραπεζικού συστήματος. Διότι ο φόρος τον οποίο εισηγήθηκε το ΠΑΣΟΚ θα ήταν δώρο άδωρον.
Διότι πρώτον, δεν μας αρέσει και θέλουμε να ξεφύγουμε από τη λογική των έκτακτων φόρων, αλλά δεύτερον, δεν θα μειώνονταν οι προμήθειες με το να βάλουμε έναν έκτακτο φόρο, οι τράπεζες να έχουν παραπάνω δάνεια».
Κληθείς να σχολιάσει τις αιτιάσεις της αξιωματικής αντιπολίτευσης, η οποία υποστηρίζει πως αυτή ήταν που έθεσε την ατζέντα και πως στην ουσία η κυβέρνηση ακολούθησε μια πρόταση που έκανε το ΠΑΣΟΚ, ανέφερε:
«Κατ’ αρχάς το ΠΑΣΟΚ για τις τράπεζες είπε τουλάχιστον τρία διαφορετικά πράγματα και νομίζω ότι η τροπολογία την οποία κατέθεσε ήταν -θα έλεγα- ένα παράδειγμα σύγχυσης και θα έλεγα έλλειψης και κατανόησης βασικών κανόνων λειτουργίας του τραπεζικού συστήματος.
Αλλά από εκεί και πέρα δεν νομίζω ότι έχει κανένα ιδιαίτερο νόημα. Αυτός ο εσωτερικός πολιτικός ανταγωνισμός.
Αυτό το οποίο μένει τελικά και αυτό το οποίο αξιολογούν οι πολίτες είναι ότι η κυβέρνηση πήρε μια απόφαση η οποία ανακουφίζει εκατομμύρια Έλληνες πελάτες των τραπεζών και διευκολύνει πολύ, ειδικά τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις που βαρύνονται δυσανάλογα από τέτοιου είδους προμήθειες.
Θέλω να θυμίσω αυτό το οποίο κάναμε εμείς είναι τελικά διαφορετικό αυτό το οποίο πρότεινε το ΠΑΣΟΚ στην τελευταία εκδοχή της τροπολογίας του ότι είχαν ακολουθήσει προφανώς και άλλες προτάσεις, αλλά εγώ δεν έχω καμία δυσκολία.
Αν υπάρχει μια σωστή πρόταση από την αντιπολίτευση και να την χαιρετήσω και να την υιοθετήσω, δεν θεωρώ ότι ντε και καλά δεν πρέπει να δίνουμε, να αποδίδουμε τα εύσημα όταν αυτό συμβαίνει. Αλλά κατά κανόνα δεν συμβαίνει, αυτό το οποίο δυστυχώς βλέπω και από το ΠΑΣΟΚ.
Είναι μια σοβαροφάνεια, θα έλεγα, μια προσπάθεια να αρθρώσει έναν διαφορετικό λόγο.
Όταν όμως σκαλίζουμε λίγο και μπαίνουμε στην λεπτομέρεια των προτάσεων, διαπιστώνουμε ότι συχνά είναι και ατεκμηρίωτες και κοστολογημένες».
Ακολούθησε η ερώτηση του Α. Μαγγηριάδη: «Άκουσα στη συζήτηση για τον προϋπολογισμό την αντιπολίτευση να σας κατηγορεί για την αναλογία άμεσης κι έμμεσης φορολογίας και σας ζητά αυτή η σχέση να ισορροπήσει. Είναι στις σκέψεις σας από το 2025 κι έπειτα παρεμβάσεις στην άμεση φορολογία; Γιατί ειδικά οι μισθωτοί και η μεσαία τάξη, πληρώνει πολύ υψηλούς φόρους».
Για να απαντήσει ο Κ. Μητσοτάκης:
«Οποιαδήποτε παρέμβαση στην φορολογική πολιτική θα πρέπει να συνοδεύεται και από ισοδύναμα μέτρα ή άλλους φόρους ή μείωση δαπανών, διότι αυτή είναι η ευρωπαϊκοί κανόνες και προφανώς δεν μπορούμε να έχουμε και την πίτα ολάκερη και τον σκύλο χορτάτο (…)
Έχουμε μειώσει συνολικά 72 φόρους. Το γεγονός ότι η οικονομία αναπτύσσεται και ότι αυτό φέρνει περισσότερα έσοδα είναι υγιές (…)
Δύο συμπληρωματικούς προϋπολογισμούς καταθέσαμε μέσα στο 2024. Τι σημαίνει αυτό στην πράξη; Να το πούμε με απλά λόγια: Περισσότερα χρήματα σε επενδύσεις στην υγεία, στην Παιδεία από ότι από τον περιορισμό της φοροδιαφυγής. Αυτά τα οποία παίρνουμε δηλαδή από τους λίγους, οι οποίοι ουσιαστικά κλέβουν το κράτος, να το πω πολύ απλά, τα επιστρέφουμε στους πολλούς με αυξημένες δαπάνες και με πρόσθετες μειώσεις φόρων. Και προφανώς όσο η πολιτική αυτή αποδίδει μόνιμες αυξήσεις φόρων, τόσο θα μπορούμε να συζητάμε και για μόνιμες μειώσεις φόρων.
Το πρόγραμμα για το 2025 είναι καθορισμένο και καλό. Πριν μιλήσουμε για το 2026 να δούμε τι κάνουμε για το 2025 που μειώνουμε τις εργοδοτικές εισφορές, καταργούμε το τέλος επιτηδεύματος. Όμως ο προϋπολογισμός το 2025 είναι το πρώτο βήμα από τρεις προϋπολογισμούς.
Έχω πει πολλές φορές ότι όσο τα διαρθρωτικά μέτρα για την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής αποδίδουν, τόσο η προσοχή μας θα στρέφεται ολοένα και περισσότερο στην άμεση φορολόγηση της μεσαίας τάξης».
Ακολούθησε η ερώτηση του Α. Μαγγηριάδη: «Την Πέμπτη θα είστε στις Βρυξέλλες στην επόμενη συνεδρίαση του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου. Αναφερθήκατε στην κρίση που περνάει ο γαλλογερμανικός άξονας και η Γαλλία και η Γερμανία. Αναρωτιέμαι, σας ανησυχεί πιθανή ύφεση στη Γερμανία, πιθανά προβλήματα οικονομικά – και πώς θα μπορούσαν να επηρεάσουν την ελληνική οικονομία το 2025;».
Για να απαντήσει ο πρωθυπουργός:
«Κοιτάξτε, προφανώς η ελληνική οικονομία είναι μια εξωστρεφής οικονομία και δεν μπορεί να μην επηρεάζεται καθόλου από τις ευρωπαϊκές εξελίξεις.
Και το να έχουμε ύφεση, ας το πούμε σε σημαντικές αγορές για την Ελλάδα, είτε αφορούν τον τουρισμό σε επίπεδο υπηρεσιών, είτε αφορούν τις εξαγωγές μας σε επίπεδο προϊόντων, δεν είναι κάτι το οποίο μας αφήνει αδιάφορους.
Όμως είμαι πολύ σίγουρος για τις αναπτυξιακές δυναμικές της ελληνικής οικονομίας. Τα δείγματα για τον τουρισμό μέχρι στιγμής είναι ενθαρρυντικά και για το 2025 και η Ελλάδα θα εξακολουθεί να αποκλίνει σημαντικά προς τα πάνω, να έχει πολύ καλύτερους ρυθμούς ανάπτυξης από το μέσο όρο της Ευρωζώνης.
Όμως αυτή η δυσθυμία, η οποία υπάρχει στην ευρωπαϊκή οικονομία, ίσως μας οδηγήσει και σε πιο τολμηρές αποφάσεις για μια πιο γρήγορη εφαρμογή προτάσεων από την έκθεση του κ. Ντράγκι, κάτι το οποίο θα βοηθήσει συνολικά την ευρωπαϊκή ανταγωνιστικότητα.
Προσωπικά, πιέζω σε αυτή την κατεύθυνση και νομίζω ότι όσο και οι μεγάλες οικονομίες αντιμετωπίζουν δυσκολίες, τόσο ενδεχομένως μπορούν να δουν πιο θετικά μια Ευρώπη η οποία θα ενηλικιωθεί και γεωπολιτικά και οικονομικά».
Για τις αμυντικές δαπάνες, σημείωσε:
«Είναι πάρα πολύ σημαντικό ότι η Ελλάδα από την πρώτη στιγμή βγήκε μπροστά σε αυτή τη συζήτηση. Προσερχόμαστε με αξιοπιστία γιατί δαπανούμε άνω του 3% του ΑΕΠ μας σε αμυντικές δαπάνες (…)
Στην Ευρώπη, αυτή η συζήτηση και είναι πραγματική και από χώρες οι οποίες θα έλεγα ότι κατατάσσονταν στην κατηγορία των ειδώλων, χώρες δηλαδή που είχαν μεγάλη δυσκολία ή δυστοκία να συζητήσουν για συνολική αύξηση του ευρωπαϊκού προϋπολογισμού.
Και αυτές οι χώρες πια προσέρχονται σε αυτή τη συζήτηση μετά από αυτά τα οποία γίνονται στην Ουκρανία αλλά και στη Μέση Ανατολή».
Σχετικά με το θέμα της επιλογής προσώπου για την ΠτΔ, ανέφερε ότι θα λάβει τις αποφάσεις του πιθανότατα το δεύτερο δεκαπενθήμερο του Ιανουαρίου.
www.ertnews.gr
Διαβάστε περισσότερα… Read More