ΙΕΛΚΑ: Φθηνότερο το μέσο καλάθι του σουπερμάρκετ στην Ελλάδα σε σχέση με άλλες ευρωπαϊκές χώρες
Οποιοδήποτε μέτρο δεν μπορεί να αναστρέψει την κατάσταση στο σύνολο του προβλήματος της ακρίβειας που έχουμε να αντιμετωπίσουμε, είπε στην ΕΡΤ ο γενικός διευθυντής του Iνστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) Λευτέρης Κιοσές.
Ως ΙΕΛΚΑ κάνουμε κάθε έξι μήνες μια αναλυτική σύγκριση τιμών σουπερμάρκετ ανάμεσα σε βασικές χώρες της Ευρώπης, όπως Γαλλία, Ιταλία, Ισπανία, Πορτογαλία, Ηνωμένο Βασίλειο.
Το βασικό συμπέρασμα από τη μελέτη αυτή είναι ότι συγκριτικά με τις μεγάλες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, έχουμε χαμηλότερο καλάθι σαν σουπερμάρκετ περίπου 11%.
Η Πορτογαλία, που βλέπετε και στην κάρτα, είναι λίγο φθηνότερη από την Ελλάδα σε ποσοστό 6%.
Αυτό που προκύπτει από την ανάλυση είναι ότι σίγουρα οι τιμές είναι χαμηλές. Από εκεί και πέρα οι τιμές σε σχέση με τους μισθούς σίγουρα έχουν μια χειρότερη σχέση στην Ελλάδα, αλλά αυτό έχει να κάνει κυρίως με τους χαμηλούς μισθούς και είναι πολύ πιο δύσκολο να μειώσουμε περαιτέρω τη διαφορά.
Με την Ευρώπη πάμε παράλληλα απλά έχουμε χειρότερη πορεία γιατί όπως είπαμε έχουμε το θέμα με την χαμηλή μισθολογική κατάσταση των ελληνικών νοικοκυριών.
Ένα πολύ μεγάλο πράγμα που μας επηρεάζει αρνητικά είναι ο ΦΠΑ. Ο ΦΠΑ στην Ελλάδα στα τρόφιμα, είναι στο 13%. Στις χώρες που είδαμε μόλις, στην Ισπανία είναι 4,5%, στη Γαλλία είναι 5,5%, στην Ιταλία είναι 5% και 4% σε κάποια προϊόντα και κάποια κοντά έχουν και 0%.
Πέρα από αυτό, δεν έχουμε τις οικονομίες κλίμακας που έχουν οι άλλες χώρες. Είμαστε μια πολύ μικρότερη αγορά και αυτό επηρεάζει τα πράγματα.
Επίσης, είμαστε μακριά από τα κέντρα της Ευρώπης, γιατί είναι πολύ διαφορετικό ένα φορτηγό να ξεκινάει από τη Γερμανία και να πηγαίνει στο Βέλγιο ή στη Γαλλία και διαφορετικό να πηγαίνει στην Ελλάδα.
Έχουμε μια δύσκολη γεωγραφία, έχουμε βουνά, έχουμε νησιά που θέλουμε σαν αγορά να εξυπηρετούνται όλοι οι πολίτες, όσο μακριά κι αν είναι από τα αστικά κέντρα, με εξίσου εφικτές τιμές.
Συγκριτικά με τις προηγούμενες δεκαετίες οι Έλληνες καταναλωτές έχουν πολύ καλύτερη αγοραστική συμπεριφορά, είναι πολύ πιο απαιτητικοί και συγκρίνουν περισσότερο τις τιμές.
Δηλαδή, αν θυμηθούμε πως λειτουργούσαμε σαν καταναλωτές τη δεκαετία του 2000, που πηγαίναμε με ένα τεράστιο καρότσι σουπερμάρκετ και το γεμίσαμε αδιάφορα, και το πώς λειτουργούμε σήμερα, σίγουρα οι Έλληνες καταναλωτές έχουν βελτιωθεί πάρα πολύ και αυτό το βλέπουμε με τον τρόπο που επιλέγουν προϊόντα, από το ότι αξιολογούν τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, κυνηγάνε προσφορές, εκπτώσεις, αγοράζουν online.
Δεν θα λέγαμε ότι είναι αδιάφοροι οι καταναλωτές, ειδικά την τελευταία διετία.
Από κει και πέρα, σίγουρα υπάρχουν κι άλλα περιθώρια. Αυτό που πρέπει να κάνουνε οι καταναλωτές είναι να επιβραβεύουν τον καλό επιχειρηματία, την καλή επιχείρηση, την καλή βιομηχανία, τον καλό παραγωγό σε σχέση με τις υπόλοιπες επιχειρήσεις και αυτό θα βοηθήσει την αγορά να αυτορυθμιστεί.
Θεωρώ ότι η πλειοψηφία της αγοράς λειτουργεί σωστά. Παρόλα αυτά υπάρχουν φαινόμενα σαν αυτό που περιγράφετε, ειδικά τώρα. Το είδαμε και αυτές τις μέρες στη Θεσσαλία. Αυτό που βλέπουμε από άλλη μελέτη που έχουμε κάνει σε πολλές επιχειρήσεις είναι ότι η πλειοψηφία των μεγάλων επιχειρήσεων έχει ανταποκριθεί στο κομμάτι των ανατιμήσεων. Έχουν απορροφήσει ένα μέρος της αύξησης των τιμών που έχουν λάβει από τους προμηθευτές τους ακόμη και οι λιανέμποροι.
Δυστυχώς είναι κάτι δύσκολο, είναι κάτι που δεν υπάρχουν μαγικές λύσεις. Όποιος πει ότι έχει μαγικές λύσεις και μπορεί να επαναφέρει τις τιμές εκεί που ήταν, δεν λέει αλήθεια.
www.ertnews.gr
Διαβάστε περισσότερα… Read More