Η ΕΡΤ στην έκθεση τουρισμού ΙΤΒ 2023 του Βερολίνου: Αισιοδοξία για τη φετινή σεζόν – Οι προκλήσεις για το μέλλον του τουρισμού
Η πρώτη ΙΤΒ μετά από τρία χρόνια πανδημίας επέστρεψε δυναμικά, με ένα μήνυμα αισιοδοξίας για τη φετινή τουριστική σεζόν και μια θετική αφετηρία και για την επόμενη χρονιά.
Διάχυτη ήταν η αισιοδοξία των παραγόντων της ελληνικής τουριστικής βιομηχανίας που βρέθηκαν το τριήμερο της ΙΤΒ 7-9.03. στο Βερολίνο και μεγάλη η επισκεψιμότητα στο νέο, μοντέρνο περίπτερο της Ελλάδας, στημένο με μινιμαλιστική αρχιτεκτονική αντίληψη νέας τεχνολογίας που «στέγασε» 75 εκθέτες από όλους τους εμπλεκόμενους στον τουρισμό τομείς.
Αν τα έσοδα από τον τουρισμό την προηγούμενη χρονιά έφτασαν τα 18 δισεκατομμύρια ευρώ, για το 2023 αναμένεται μία αύξηση γύρω στο 10%. Αυτήν την εκτίμησε έκανε η Ολυμπία Αναστασοπούλου, Γενική Γραμματέας Τουριστικής Πολιτικής και Ανάπτυξης, που ήταν στην ΙΤΒ αντικαθιστώντας τον υπουργό Πολιτισμού, Βασίλη Κικίλια. Τη συγκρατημένη αυτήν αισιοδοξία αντλεί από τις μέχρι τώρα προκρατήσεις, «υπό την προϋπόθεση ότι δεν θα προκύψουν έκτακτα γεγονότα».
Ολυμπία Αναστασοπούλου, Γενική Γραμματέας Τουριστικής Πολιτικής και Ανάπτυξης: «Θέλουμε να καταστεί ολόκληρη η Ελλάδα ένας προορισμός»
Ειδικά για την τραγωδία των Τεμπών, η κα Αναστασοπούλου, μιλώντας στους έλληνες ανταποκριτές στο Βερολίνο, εκτίμησε ότι «δεν θα αμαυρώσει την εικόνα της χώρας τουριστικά», διότι η χώρα διαθέτει «ένα εξαιρετικό επίπεδο παροχών τουρισμού που δεν θα επηρεαστεί».
Βασική στρατηγική επιδίωξη είναι η «χρονική και χωρική επιμήκυνση» της τουριστικής περιόδου. «Θέλουμε να καταστεί ολόκληρη η Ελλάδα ένας προορισμός», τόνισε η κ. Αναστασοπούλου. Στόχος είναι να στηριχτούν «λιγότερο φωτισμένοι προορισμοί» και στην ηπειρωτική ενδοχώρα που προσφέρουν μια «αυθεντική ταξιδιωτική εμπειρία». Κατευθυντήριες γραμμές είναι η ανθεκτικότητα και η βιωσιμότητα στην ανάπτυξη του τουριστικού προϊόντος, θεματική που συζήτησε και με τον «πράσινο», Ντίτερ Γιάνιτσεκ, κυβερνητικό υπεύθυνο Τουρισμού της Γερμανίας.
Από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας εξασφαλίστηκαν κονδύλια ύψους 320 εκ. ευρώ για τις ειδικές μορφές τουρισμού, εκ των οποίων περίπου τα μισά διοχετεύονται στην αναβάθμιση των τουριστικών λιμένων. «Οχτώ στις δέκα επενδύσεις γίνονται στον τουριστικό τομέα», σημείωσε η κα Αναστασοπούλου, τονίζοντας ότι η Ελλάδα αναδεικνύεται στον «Νούμερο 1» επενδυτικό προορισμό τουριστικών επενδύσεων στην Ευρώπη.
Ξενοδόχοι: κίνητρα για τη χρονική επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου
Ο κλάδος των ξενοδόχων μεταφράζει τη πορεία των προκρατήσεων ως θετικό οιωνό για μία καλή χρονιά από τη Γερμανία σε όλους τους τουριστικούς προορισμούς της χώρας.
«Η ζήτηση κινείται στα υψηλά, πρό πανδημίας επίπεδα, αυτήν τη στιγμή η μέση πληρότητα στα ξενοδοχεία φτάνει και στο 50% σε πολλά ξενοδοχεία με πρωταγωνιστές τη Γερμανία και τη Βρετανία», είπε στην ΕΡΤ ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων, Γρηγόρης Τάσιος.
Γρηγόρης Τάσιος, πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων: “Επιμήκυνση της σεζόν στα άκρα έσω και με κάλυψη μόνον του κόστους”
Ενδεικτικό του φετινού κλίματος στην ITB είναι ότι το ενδιαφέρον μεταφέρεται στην επόμενη χρονιά. «Σε όλα τα τραπέζια η συζήτηση είναι τί θα κάνουμε για το 2024 με αιχμή του δόρατος τις τιμές, κυρίως στα ιδιαίτερα καλά προϊόντα, όπως είναι οι κάλυψη σε ξενοδοχεία 4 και 5 αστέρων», εξηγεί ο κ. Τάσιος.
Ανταγωνιστικές χώρες, όπως η Τουρκία και Αίγυπτος, έχουν ένα συγκριτικό πλεονέκτημα σε μία περίοδο υψηλού πληθωρισμού στην Ελλάδα και την Ευρώπη. «Δεν αρκεί το 10% που πήραμε το 2022 για το 2023, διότι η χώρα είναι υποτιμημένη τουριστικά, τιμολογιακά και αυτό έχει αντίκτυπο και στις εργασιακές σχέσεις και στην οικονομία της χώρας», λέει ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας Ξενοδόχων. Τί πρέπει να γίνει; «Η υπεραξία της χώρας πρέπει να μετατραπεί σε λειτουργικό κέρδος για τις επιχειρήσεις για να μοιραστεί στην εργασία. Πρέπει οι εργαζόμενοί μας να είναι πληρωμένοι καλά και να έχουν το αίσθημα ασφάλειας για πολλούς μήνες δουλειάς», λέει ο κ. Τάσιος.
Αυτό δένει με την επιμήκυνση της τουριστικής σεζόν που θα εξασφαλίσει και μεγαλύτερη διάρκεια απασχόλησης των εργαζομένων μέσα τη χρονιά. «Η επιμήκυνση της σεζόν στα άκρα έχει να κάνει άμεσα με την κοινωνία, τους εργαζόμενους και την τοπική οικονομία», λέει ο Τάσιος. Το πρώτο βήμα είναι η έναρξη της σεζόν από τον Απρίλιο, «έστω με πληρότητα που καλύπτει μόνον το κόστος». Απαραίτητο κίνητρο για τον κλάδο: «Η μείωση των ασφαλιστικών εισφορών και η μείωση του ΦΠΑ στο 6% για τη διαμονή όπως ήταν το 2013». Αυτό, λέει ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας Ξενοδόχων, «μπορεί να γίνει μέσα στην επόμενη διετία».
Ο θεματικός τουρισμός και η ψηφιακή εποχή
Οι Γερμανοί είναι σταθερά στην πρώτη δυάδα των επισκεπτών στην Ελλάδα. Το ενδιαφέρον τους για τις εξειδικευμένες τουριστικές προσφορές και το θεματικό τουρισμό είναι μεγάλο. Σημαντικές παράμετροι είναι ο τουρισμός της τρίτης ηλικίας, ο ιατρικός τουρισμός, αλλά οι ψηφιακοί νομάδες για τους οποίους η Ελλάδα είναι «ιδανικός προορισμός», προσφέροντας τις απαραίτητες υποδομές. «Οι τρεις αυτοί πυλώνες μπορούν να αποτελέσουν και πηγή σταθερού εισοδήματος για τη χώρα», σημείωσε η κα. Αναστασοπούλου.
Οι «ψηφιακοί νομάδες» έχουν ανακαλύψει ήδη τα Ιωάννινα. Η υποδομή που προσφέρει η πόλη με τα δίκτυα, το πανεπιστήμιο, την πρόσβαση καθιστά την πόλη ήδη προσφιλή προορισμό για τους ψηφιακούς νομάδες από τη Γερμανία με τη μεταφορά εκεί δραστηριοτήτων γερμανικών επιχειρήσεων. Το σχεδιαζόμενο Πάρκο Υψηλής Τεχνολογίας προϋπολογισμού περίπου 35 εκατομμυρίων θα δώσει νέες δυνατότητες στην πόλη αλλά και στην ευρύτερη περιοχή, λέει η Ιουλία Μάρκουλα, υπεύθυνη τουρισμού της Περιφέρειας Ηπείρου, η οποία είχε το δικό της περίπτερο στη φετινή ΙΤΒ του Βερολίνου. Ο Ηλίας Γκαρτζονίκος προσθέτει ότι την περιοχή ανακαλύπτουν τώρα μετά τους Ισραηλινούς οι Κάτω χώρες αλλά η τουρίστες από τη Σκανδιναβία.
Στην ΙΤΒ έδωσαν και φέτος δυναμικό παρών οι μεγάλοι, καθιερωμένοι προορισμοί που απορροφούν τη μεγάλη μάζα των ξένων τουριστών.
Αλλά όχι μόνον αυτοί. Ήταν και η Αστυπάλαια, το «έξυπνο» νησί με το πειραματικό πρότζεκτ της Volkswagen για την ηλεκτροκίνηση και την αυτόνομη οδήγηση.
Ήταν επίσης ξανά η μικρή εταιρία Greek Adventure, η οποία προσφέρει δραστηριότητες για την ανακάλυψη μιας «διαφορετικής πλευράς της Ελλάδας», με έδρα τα παντελώς άγνωστα
στον τουριστικό χάρτη, Γρεβενά στο περίπτερο της «άγονης» τουριστικά περιφέρειας της Δυτικής Μακεδονίας.
Αυτά είναι ενθαρρυντικά δείγματα ότι η Ελλάδα δεν θα μείνει στην τουριστική μονοκουλτούρα, ήλιος και θάλασσα.
Νικολέτα Λεκανίδη, προϊσταμένη του Γραφείου ΕΟΤ στη Γερμανία: Το ελληνικό περίπτερο στην ΙΤΒ με νέα αρχιτεκτονική αντίληψη.
Ανταπόκριση ΕΡΤ – Βερολίνο: Γιώργος Παππάς
www.ertnews.gr
Διαβάστε περισσότερα… Read More