Αξιοποίηση παραθαλάσσιων περιοχών: Εισάγεται την Τετάρτη (28/2) στην Ολομέλεια – Χ. Θεοχάρης: Το νομοσχέδιο απαντά στα αιτήματα του Κινήματος της Πετσέτας
Κατά πλειοψηφία ψηφίσθηκε και κατά την β’ ανάγνωσή του στην Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Οικονομικών με τίτλο « Όροι αξιοποίησης της δημόσιας περιουσίας στις παραθαλάσσιες περιοχές και άλλες διατάξεις» και την Τετάρτη (28/2) εισάγεται στην Ολομέλεια για συζήτηση και ψήφιση.
«Υπέρ» του νομοσχεδίου και μετά την β ανάγνωσή του τάχθηκε η ΝΔ. Επέμειναν στην καταψήφισή τους ΚΚΕ και Νέα Αριστερά, ενώ ΣΥΡΙΖΑ, ΠΑΣΟΚ- ΚΙΝΑΛ, Ελληνική Λύση, Σπαρτιάτες, Νίκη και Πλεύση Ελευθερία επιφυλάχθηκαν για την τοποθέτησή τους αύριο στην Ολομέλεια.
Ο υφυπουργός Οικονομικών Χάρης Θεοχάρης τόνισε πως «το νομοσχέδιο είναι απάντηση στις αγωνίες των πολιτών, στα αιτήματα του Κινήματος της Πετσέτας. Είναι ένα σχέδιο νόμου, αυτί στην κοινωνία». Απέρριψε την κακόπιστη και παραπειστική κριτική που άσκησαν οι εισηγητές και αγορητές των κομμάτων της Αντιπολίτευσης. Τόνισε πως το «να υπάρχει εκατέρωθεν κριτική από φορείς με αντικρουόμενα συμφέροντα σημαίνει ότι είναι ισορροπημένο νομοσχέδιο». Επισήμανε ότι τα επικριτικά σχόλια κατά την διαβούλευση του νομοσχεδίου δεν ήταν χιλιάδες όπως αναφέρθηκε, αλλά ήταν 1.200 και τα περισσότερα αφορούσαν τις προβλέψεις για τους ναυαγοσώστες. Το Υπουργείο, είπε ο υφυπουργός άκουσε τις παρατηρήσεις που έγιναν στην διαβούλευση, αλλά και στην κοινοβουλευτική επεξεργασία του και προχώρησε σε αλλαγές . Χαρακτηριστικά, ο κ. Θεοχάρης ανέφερε ότι υιοθετήθηκε το αίτημα για παραχώρηση χρήσης αιγιαλού και παραλίας και σε ενοικιαζόμενα επιπλωμένα δωμάτια και διαμερίσματα και όχι μόνο για τα ξενοδοχεία. Τη μείωση του τιμήματος χρήσης για τα ναυταθλητικά σωματεία. Αυστηροποίηση των προστίμων για αυθαίρετες κατασκευές. Το ποσοστό του 50% έγινε 30% για την δεύτερη παράβαση υπέρβασης κατάληψης αιγιαλού ή παραλίας από παραχωρησιούχο.
Ο υφυπουργός ανέφερε πως είναι προφανές ότι «δεν μπορείτε να μας λέτε ότι δεν ακούμε τους πολίτες που συμμετείχαν στην διαβούλευση, τους βουλευτές ή τις οργανώσεις και δεν κάνουμε αλλαγές και δεν βελτιώνουμε το νομοσχέδιο»
Ο κ. Θεοχάρης, υποστήριξε ότι «είναι αλαζονεία προς το “Κίνημα της πετστέτας”, όταν σήμερα έρχονται κάποιοι αγορητές και ισχυρίζονται πως το υφιστάμενο σύστημα παραχώρησης παραλιών δούλευε καλά και χρειαζόταν μια ή δύο διορθώσεις μόνο” και αναρωτήθηκε «εσείς, έτσι σέβεστε τα Κινήματα και τους Έλληνες πολίτες;». Αυτό το νομοσχέδιο είπε «είναι απάντηση στις αγωνίες των πολιτών και όχι ένα αλαζονικό νομοσχέδιο. Είναι ένα νομοσχέδιο αυτί στην κοινωνία»
Ο υφυπουργός, χαρακτήρισε υποκριτικά πολιτικά να λέγεται ότι «δεν μας αρέσουν οι μπράβοι στις δημοπρασίες παραλιών που γίνονται στους δήμος» και από την άλλη να μην θεωρείται λύση «οι διαγωνισμοί να γίνονται μέσω ηλεκτρονικής πλατφόρμας και από τις υπηρεσίες της Κτηματικής του Δημοσίου». Παράλληλα, υπογράμμισε πως «δεν κάνουμε πόλεμο το περιβάλλον, όπως ακούστηκε στη συζήτηση». Ειδικότερα σημείωσε πως «είναι ψέμα και όχι λάθος, ο ισχυρισμός ότι επιτρέπεται η δόμηση στα μηδέν μέτρα πλάτος της γραμμής της παραλίας» Για τις μικρές παραλίες, με πλάτος μικρότερο των τεσσάρων μέτρων ανέφερε ο κ. Θεοχάρης ότι «αυτό που θεσπίζεται ρητά είναι ότι απαγορεύεται οριζόντια να παραχωρείται αιγιαλός και παραλία για επαγγελματική χρήση σε δημοπρασία είτε αυτοτελώς είτε σε όμορη λειτουργούσα επιχείρηση πλην ξενοδοχείων, ενώ στον υφιστάμενο νόμο υπήρχαν εξαιρέσεις». Με τις διατάξεις αυτές, πρόσθεσε ο υφυπουργός, «δεν αυξάνουμε το πεδίο εφαρμογής χρήσης για τις μικρές παραλίες αλλά στενεύουμε την δυνατότητα εξαίρεσης εκμίσθωσης σε μια σειρά από επιχειρήσει»ς. Για τις διατάξεις που αφορούν τα Δωδεκάνησα, ο κ. Θεοχάρης ανέφερε ότι «αυτό που θεσπίζεται είναι να ισχύει και στα νησιά αυτά ότι ισχύει για όλη την υπόλοιπη επικράτεια για τις παραλίες και δεν μπορεί να κρατάμε τις ειδικές διατάξεις της Ιταλοκρατίας, οι οποίες από πολλού έχουν απεμπολήσει την οποιαδήποτε χαρακτήρα χρησιμότητά τους. Κάτι άλλωστε που μας το ζητάνε και ίδιοι οι φορείς τους».
Τέλος, για την οριοθέτηση αιγιαλού και παραλίας, ο κ. Θεοχάρης ανέφερε πως «εμείς σήμερα δεν ορίζουμε χωροταξικούς όρους, τι μπορεί να χτιστεί και που. Αυτά είναι θέματα αρμοδιότητα του Υπουργείου Περιβάλλοντος να το ορίσει. Εδώ δεν αλλάζουν τα όσα ισχύουν. Αυτό που κάνουμε δεν αφορά πολεοδομικούς όρους δόμησης, αλλά την δυνατότητα παραχώρηση της χρήσης της παραλίας» και αντέτεινε πως με την διάταξη αυτή «αυτό που αλλάζει είναι ότι, ενώ μέχρι σήμερα οι Επιτροπές δεν όριζαν τα όρια της παραλίας όταν σε αυτή υπήρχαν υφιστάμενα κτήρια με αποτέλεσμα να μην υπήρχε η προστασία της παραλίας, τώρα απελευθερώνουμε τις Επιτροπές να ορίσουν επιτέλους τις παραλίες και να έχουμε κοινόχρηστους χώρους».
Ο υφυπουργός Οικονομικών Θάνος Πετραλίας προανήγγελλε ότι αύριο στην Ολομέλεια θα κατατεθούν προσθήκες και βελτιώσεις στο νομοσχέδιο. Επανέλαβε ότι η αύξηση του επιδόματος γέννησης, δεν θα πρέπει να το δούμε αποσπασματικό, αλλά σε συνάρτηση και με μια άλλη σειρά μέτρων που έχουν ληφθεί για την οικογένεια από αυτή την Κυβέρρνηση όπως είναι η αύξηση του αφορολόγητου για κάθε τέκνο, αύξηση των οικογενειακών επιδομάτων στο Ενιαίο Μισθολόγιο, σε όλα τα επιδόματα, επιδόματα θέρμανσης κτλ., την αύξηση των εισοδηματικών κριτηρίων για τις οικογένειες με παιδιά.
Σχετικά με ειδικές προβλέψεις που αφορούν οικογένειες σε περιοχές που έχουν πληγεί, ο κ. Πετραλίας επιφυλάχθηκε «θα κοιτάξουμε πώς μπορεί αυτό να ληφθεί υπόψη». Αναφορικά με τον βασικό κορμό του νομοσχεδίου, ο υφυπουργός πως « η ισορροπία μεταξύ της επιχειρηματικότητας και της προστασίας του περιβάλλοντος. Αυτή είναι μια δύσκολη ισορροπία, δεν είναι εύκολη. Ουσιαστικά, τα περισσότερα στοιχεία που έχουν να κάνουν με πολεοδομικά στοιχεία δεν αλλάζει κάτι σχετικά με τα τα όρια, αυτό που αλλάζει είναι ο τρόπος της παραχώρησης. Γίνονται ηλεκτρονικά, ώστε να είναι και πιο διαφανής. Αυτό θα φέρει και περισσότερες εξουσίες στους ίδιους δήμους, γιατί ακριβώς πολλές παραχωρήσεις δεν γίνονταν.
Οι θέσεις των κομμάτων
Ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ Μίλτος Ζαμπάρας ανέφερε πως «η κριτική μας προς το νομοσχέδιο είναι συγκεκριμένη, εμπεριστατωμένη, έχει αρχή, μέση και τέλος και δεν έχουμε προφανώς κομματικές εμμονές, ούτε παρουσιάζουμε τα επιχειρήματά μας στη λογική μια στείρας αντιπολίτευσης. Για το υπερψηφίσουμε θα έπρεπε να ήταν καλύτερα προετοιμασμένο με καλύτερη διαβούλευση με τους φορείς. Έθεσε το θέμα γιατί η χώρα μας δεν εφαρμόζει την Σύμβαση της Βαρκελώνης για την Προστασία της Μεσογείου και όσα εκεί προβλέπονται για την προστασία του αιγιαλού και των παραλιών. Για τις απάτητες παραλίες είπε ότι αυτές θα πρέπει πρώτα να χαρακτηρισθούν. Σήμερα μόνο οι αιγιαλοί και παραλίες εντός του εθνικού καταλόγου περιοχών του δικτύου NATURA 2000 μπορούν να χαρακτηρισθούν προστατευόμενοι. Επισήμανε πως δεν υπάρχει καμία πρόνοια στον νόμο για το πώς ελέγχεται και επιβάλλεται η απρόσκοπτη πρόσβαση σε χιλιάδες μικρές παραλίες που κρύβονται μέσα σε ιδιωτικές περιουσίες και υπερπολυτελείς βίλες. Το σύνολο του σχεδίου νόμου επικεντρώνει μόνο στις ανοιχτές παραλίες. Τόνισε πως καμία παραλία που ανήκει σε περιοχή NATURA δεν πρέπει να εκμισθώνεται. Τάχθηκε υπέρ της ενεργής συμμέτοχής των ΟΤΑ στους διαγωνισμούς εκμίσθωσης. Την παρουσία πολιτών ως παρατηρητών στα ελεγκτικά κλιμάκια. Για τις πλατφόρμες διευκόλυνσης πρόσβασης των ΑμεΑ στις παραλίες ζήτησε να αλλάξει ο όρος «c – track» γιατί αφορά μάρκα, αφορά είδος. Ζήτησε ειδικές προσθήκες στο νόμο για παραλίας που βρίσκονται εντός αρχαιολογικού χώρου ή ο αιγιαλός ή η παραλία βρίσκονται εντός περιοχών δασικού χαρακτήρα. Σε περιπτώσεις παράνομης κατάληψης θα πρέπει είπε ο βουλευτής να εκτελείται εισαγγελική έρευνα και να εντοπίζεται ο πραγματικός υπεύθυνος για να αποφευχθούν οι «αχυράνθρωποι». Διαφώνησε με τις διατάξεις για το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης. Για τις ρυθμίσεις για τα νησιά της Δωδεκανήσου ανέφερε ότι οι παραλίες θα χάσουν μεγάλο μέρος τους που θα μετατραπεί αυτόματα σε ιδιωτική περιουσία του δημοσίου θα περιέλθει στο ΤΑΙΠΕΔ και θα πουληθεί. Συνεπώς, έχουμε μεταφορά κτηματικής ιδιοκτησίας από κοινόχρηστη σε ιδιωτική περιουσία του δημοσίου που θα πωλείται κατά το δοκούν. Σχετικά με την αύξηση στο επίδομα γέννησης, ο κ. Ζαμπάρας είπε πως αυτή δεν λύνει το πρόβλημα πρόκειται για συνέχιση της επιδιματικής πολιτικής και όχι πραγματικής αντιμετώπισης του δημογραφικού. Για την πληρωμή των εφημερίων ανέφερε ότι ο ΣΥΡΙΖΑ έχει καταθέσει ήδη την δική του τροπολογία . Για την επιστροφή του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης, επέμεινε στην ικανοποίηση του αιτήματος των αγροτών για την θέσπιση της μονιμότητας του μέτρου και όχι της έκτακτης επιστροφή του ΦΠΑ για συγκεκριμένη καλλιεργητική περίοδο.
Ο αγορητής του ΠΑΣΟΚ- ΚΙΝΑΛ Πάρις Κουκουλόπουλος ανέφερε ότι « η Κυβέρνηση, έρχεται με επιχείρημα, ότι θέλει να δώσει τις παραλίες σε πολίτες και τελικά το μόνο που κάνει, είναι να δίνει όλες τις παραλίες σε ξενοδοχεία. Τους παρέχει δικαίωμα δόμησης, εκεί όπου δεν έχουν ακόμα δομήσει» Καταλόγισε στην Κυβέρνηση ότι στην ακρόαση φορέων παρουσιάστηκε εντελώς αμυντική και αρνητική, είχε τελείως απ’ αξιωτικό τρόπο ως εμφανίσθηκε ως η Κυβέρνηση των σοφών. Υποστήριξε μεταξύ άλλων ότι με τους ηλεκτρονικούς πλειστηριασμούς, μέσω Κτηματικής του Δημοσίου, βγαίνει εκτός η Αυτοδιοίκηση όλα θα γίνονται κεντρικά, με δύο κριτήρια. Το ένα κριτήριο είναι να βοηθήσει τον «Ξενοδοχειακό Τουρισμό» ξεκάθαρα και το δεύτερο να κρατήσει «ενισχυμένο το Δημόσιο». Χαρακτήρισε το νομοσχέδιο αντιπεριβαλλοντικό καθώς τα 5 μέτρα ελεύθερα, μεταξύ Αιγιαλού και κατάληψης γίνονται 4 μέτρα. Το ελάχιστο των 30 μέτρων καταργείται και δίνει τη δυνατότητα στα σύνθετα καταλύματα τη δυνατότητα να χτίζουν σε μικρότερη. Αλλάζετε τον ορισμό του νόμου του 2001 για την κατάληψη του 50% καθώς συμπεριλαμβάνει πλέον και τις βραχώδεις εκτάσεις στη συνολική έκταση από τις οποίες μετράτε το 50%. Θέτει τέλος στην απαγόρευση κατάληψης των μικρών παραλιών όπου όλα τα χρόνια απαγορευόταν να καταληφθούν από οποιασδήποτε μορφής επιχειρηματικότητα. Προστατεύονται μόνο οι περιοχές «NATURA». Αφαιρούνται έσοδα από τους δήμους. Εκτίμησε ότι θα υπάρξει σύγχυσης αρμοδιοτήτων στους ελέγχους έλεγχο.
Η αγορήτρια του ΚΚΕ Διαμάντω Μανωλάκου καταψηφίζοντας το νομοσχεδίο είπε ότι τα ζητήματα του «Αιγιαλού» και της «Παραλίας» στο πλαίσιο της πολιτικής γης. Στον καπιταλισμό ο χωροταξικός σχεδιασμός εντάσσεται και υποτάσσεται αντικειμενικά στους νόμους της αγοράς και της κερδοφορίας των μονοπωλιακών ομίλων. Είναι άρρηκτα δεμένος με την εμπορευματοποίηση της γης και τις καπιταλιστικές αναδιαρθρώσεις που προωθούνται στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Ωστόσο, από τη σκοπιά των λαϊκών συμφερόντων, για το Κομμουνιστικό Κόμμα Ελλάδας, η πολιτική γης, ο χωροταξικός σχεδιασμός μπορεί και πρέπει να στοχεύει πρώτον, στην προστασία του περιβάλλοντος και ιδιαίτερα των δασών, των αιγιαλών, των παράκτιων και νησιωτικών περιοχών. Δεύτερον, στην ισόρροπη ανάπτυξη περιοχών και κλάδων της Οικονομίας. Τρίτον, στην προστασία της δημόσιας υγείας και ασφάλειας απέναντι σε ακραία φυσικά φαινόμενα και τεχνολογικές αστοχίες και καταστροφές. Τέταρτον, στη διερεύνηση του λαϊκού εισοδήματος και των δικαιωμάτων των εργαζομένων και πέμπτον, στην προστασία της πολιτιστικής κληρονομιάς. Με βάση αυτά τα κριτήρια, είπε η βουλευτής, εκφράζουμε την αντίθεσή μας στο νομοσχέδιο και καλούμε τους εργαζόμενους να εντείνουν την πάλη τους για την ανατροπή της αντιλαϊκής πολιτικής της οποίας αναπόσπαστο μέρος είναι και η πολιτική γης και η εκχώρηση παραλιών και αιγιαλού. Τάχθηκε κατά κάθε επιχειρηματικής δραστηριότητας στους αιγιαλούς. Εξέρασε μεταξύ άλλων την ανησυχία της για το νέο θεσμό για των απάτητων παραλιών γιατί ο ορισμός τους είναι θολός. Για τα Δωδεκάνησα είπε πως σήμερα οι εκτάσεις ανήκουν στη δημόσια κτήση του δημοσίου. Δηλαδή, είναι κοινές, ελεύθερες και δεν επιτρέπεται η παραχώρησή τους σε επιχειρηματικά συμφέροντα. Τώρα, με το νομοσχέδιο αλλάζει η χρήση και θα ανήκει στην ιδιωτική περιουσία του δημοσίου. Αυτό σημαίνει ότι θα εμπορεύονται. Για τις διατάξεις που αφορούν τις εφημερίες των ιατρών είπε ότι δεν αναπληρώνουν τις προηγούμενες απώλειες. Δεν ικανοποιείται το αίτημα των γιατρών για αυτοτελή φορολόγηση των τακτικών εφημεριών . Έτσι, η αποζημίωση των εφημεριών προστίθεται στο φορολογητέο εισόδημα και η αύξηση μεταφράζεται τελικά ακόμα και σε μείωση, λόγω της αύξησης της φορολογικής κλίμακας. Χαρακτήρισε εμπαιγμό ότι δίνεται πίσω τον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης στους αγρότες, ενώ δίνει μόνο ένα μέρος του. Για την διασύνθεση των ταμειακών μηχανών με τα ΡΟS ανέφερε πως αποτελεί έναν ακόμα βραχνά για τους χιλιάδες μικρό επαγγελματίες σε μια περίοδο που η ακρίβεια αυξάνει το κόστος λειτουργίας των επιχειρήσεων και επιβαρύνει οικογενειακούς προϋπολογισμούς τους. Για τις διατάξεις που αφορούν την επάρκεια ενεργειακού του εφοδιασμού των μη διασυνδεδεμένων νησιών και της Κρήτης και την άδεια παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από συμβατικά καύσιμα σε παραγωγούς, είπε πως «Γελάει και το παρδαλό κατσίκι».
Η αγορήτρια της Νέας Αριστεράς Πέτυ Πέρκα δήλωσε την αντίθεσή της με το νομοσχέδιο υποστηρίζοντας ότι η κυβερνητική πολιτική της ΝΔ είναι εξαρτημένη από μικρά και μεγάλα συμφέροντα, αλλά και από μία πολιτικο-ιδεολογική αντίληψη, ότι η επιτυχία μιας κυβέρνησης μετράται πρώτα από όλα στο επίπεδο της οικονομικής ανάπτυξης. Πρόκειται για μια λάθος προσέγγιση όπου η οικολογία θυσιάζεται στο όνομα της οικονομίας και αγνοείς τη συσχέτιση αυτών των δύο. Πρόσθεσε πως ο Παγκόσμιος Οργανισμός Τουρισμού έχει επισημάνει πως η σύγχρονη τάση στη τουριστική βιομηχανία είναι η αύξηση της ζήτησης για προορισμούς που δεν έχουν αλλοιωθεί. Το νομοσχέδιο καταστρέφει το τουριστικό προϊόν της χώρας. Αυτό που πουλάμε, το φυσικό περιβάλλον όσο έχει απομείνει στις παραλίες μας. Οι έντονες παρεμβάσεις στις παραλίες με ομπρέλες, ξαπλώστρες και άλλα θα έχουν μεσοπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα αρνητικές επιπτώσεις και στον τουρισμό, γιατί οδηγεί σε μια μαζική βιομηχανοποίηση και στην περαιτέρω περιβαλλοντική αλλοίωση. Υποστήριξε ότι το Υπουργείο δεν άκουσε τις 2.500 παρατηρήσεις που έγιναν στην διαβούλευση . Η Κυβένρηση είπε κινείται σε πλήρη δυσαρμονία, με την έκταση και την ένταση των προκλήσεων. Εκτίμησε πως οι φτωχοί θα ψάχνουν κανένα δυσπρόσιτο τμήμα Αιγιαλού. Δαιμονοποιήται η συλλογική δράση. Καταργείται η Δημόσια Κτήση Παλαιού Αιγιαλού, που καθόριζε ο ν. 46/ 0/7, του 2009 και τη μεταφέρει στην ιδιωτική περιουσία του Δημοσίου για να πουληθεί να παραχωρηθεί και για άλλες χρήσεις. Επιτρέπει την δόμηση κυριολεκτικά πάνω στο κύμα Μεγαλώνει τις παραχωρήσεις Εκτίμησε πως θα υπάρξει νέα γενιά αυθαιρέτων. Η παραχώρηση χρήσης αιγιαλού α περνάει από τους ΟΤΑ όταν οι κτηματικές υπηρεσίες είναι υποστελεχωμένες. Η κυβέρνηση είναι σαφές, ότι δεν λαμβάνει υπόψη τις επιπτώσεις της κλιματικής κρίσης ανέφερε η κυρία Πέρκα.
Ο αγορητής της Ελληνικής Λύσης Στέλιος Φωτόπουλος εστίασε στα άρθρα των λοιοπών διατάξεων του νομοσχεδίου λέγοντας ότι χαιρετίζουμε την πρόθεση της Κυβέρνησης να αυξήσει το επίδομα γέννησης. Παρ’ όλα αυτά οι οικονομικές δυσκολίες και τα έξοδα δεν τελειώνουν με τη γέννηση ενός παιδιού. Χατακτήρισε ως αντισυνταγματική υπέρβαση τη διεύρυνση των φορέων του δικαιώματος πέραν των Ελλήνων πολιτών. Για τις τις μισθολογικές ρυθμίσεις και το κίνητρο της επίτευξης δημοσιονομικών στόχων είπε πως πρόκειται για κατάλοιπο μνημονιακών επιταγών. Η ανταμοιβή έναντι επίτευξης στόχων αποτελεί εργαλείο διοίκησης, ελλοχεύει όμως κινδύνους στα πλαίσια των υπαλληλικών σχέσεων και μπορεί να χρησιμοποιηθεί για την άσκηση πίεσης μέσω της άνισης μισθολογικής μεταχείρισης και να οδηγήσει σε κατακερματισμό τη συλλογική συνείδηση των εργαζομένων. Για το μέτρο για τις δανειακές υποχρεώσεις των οικογενειών των θυμάτων των Τεμπών, υποστήριξε πως η κυβέρνηση ευελπιστεί πως με την διαγραφή δανείων τους όπως και με την αναστολή πλειστηριασμών των πυρόπληκτων θα κατευνάσει την οργή τους φιμώνοντας την αλήθεια. Χαρακτήρισε την επιστροφή φόρου κατανάλωσης για τους αγρότες ότι είναι μέτρο προς τη σωστή κατεύθυνση, εάν και δεν επιλύεται ουσιαστικά το πρόβλημα της ιδιαίτερα αυξημένης τιμής του πετρελαίου σε σχέση με την υπόλοιπη Ευρώπη. Έκρινε πολύ αυστηρές τις κυρώσεις για μη χρήσεις τερματικών POS καθώς και ότι αυτή η διάταξη παραβιάζει τη θεμελιώδη αρχή του φορολογικού δικαίου, την Αρχή της Φοροδοτικής Ικανότητας.
Ο αγορητής των Σπαρτιατών Αθανάσιος Χαλκίας εστίασε και αυτός στις λοιπές διατάξεις του νομοσχεδίου. Ξεκαθάρισε πως η στάση του κόμματός απέναντι στο επίδομα γέννησης είναι ότι αυτό θα πρέπει να δίνεται μόνο σε Έλληνες πολίτες, όχι σε πολίτες τρίτων χωρών. Για την χρηματοδότηση των κέντρων δημιουργικής απασχόλησης παιδιών και εφήβων με αναπηρία, είπε ότι θα αναμένεις εξήγηση από την αρμόδια Υπουργό καθώς φαίνεται πως θα υπάρξει μείωση της χρηματοδότησης στο μισό σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά. Το αγροτικό πετρέλαιο ανέφερε ότι αποτελεί ένα δίκαιο αίτημα των αγροτών μας. Για την διασύνδεση των POS με τις ταμειακές μηχανές και τη διαβίβαση στοιχείων αυτόματα προς την ΑΑΔΕ είπε πως το εγχείρημα είναι κάθε άλλο παρά ρεαλιστικό. Αναρωτήθηκε τι θα γίνεται στην περίπτωση που η διασύνδεση δεν επιτυγχάνεται λόγω υπαιτιότητας της εταιρείας πληροφορικής και όχι του επαγγελματία. Σημείωσε πως είναι εντυπωσιακό εν έτει 2024 να κάνουμε λόγο ακόμα για ενεργειακή επάρκεια και όχι για ενεργειακή αυτονομία των νησιών μας. Διαφώνησε με τις διατάξεις που επιτρέπουν τη χρήση άλλων καυσίμων για παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας όπως, για παράδειγμα, το πετρέλαιο, όταν άλλες χώρες έχουν επιτύχει ενεργειακή αυτονομία με χρήση των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας. Τόνσε πως η ενεργειακή αυτονόμηση είναι στρατηγικής σημασίας για τη χώρα. Φανταστείτε, είπε ο βουλευτής, τι θα γίνει σε περίπτωση πολεμικής σύρραξης ή έστω αναταραχής ή τρομοκρατικής επίθεσης.
Ο αγορητής της Νίκης Ανδρέας Βορύλλας αναφερόμενος στο νομοσχέδιο παρατήρησε πως η Κυβέρνηση μετά τα γεγονότα των Κυκλάδων και κυρίως της Μυκόνου, με τις παράνομες περιφράξεις παραλιών και την απουσία του δήμου, της Κτηματικής Υπηρεσίας Πολεοδομίας της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας καλώς αντέδρασε, αν και καθυστερημένα με κίνδυνο να καταστραφεί το Brand Name των νησιών μας όμως πρόσθεσε πως αυτή η αντίδραση δεν μπορεί να είναι υπερβολική και να φτάνουμε στο άλλο άκρο, καταστρέφοντας υγιείς επιχειρήσεις. Πρώτα δίνουμε τον απαιτούμενο χρόνο προσαρμογής και συμμόρφωσης και μετά λαμβάνουμε αυστηρά διοικητικά μέτρα. Αναρωτιόμαστε, είπε ο βουλευτής, μήπως τελικά άθελά μας, καταφέραμε να πληγώσουμε το τουριστικό προϊόν μας, προς όφελος των ανταγωνιστών μας. Ζήτησε να εξασφαλίζεται η ελεύθερη πρόσβαση των πολιτών στις παραλίες και να προστατεύει το περιβάλλον και αφετέρου να επιτρέπεται η τουριστική εκμετάλλευση του αιγιαλού με νόμιμο τρόπο, προστατεύοντας επαρκώς την τουριστική βιομηχανία μας και τις θέσεις εργασίας. Εκτίμησε πως οι κινήσεις της Κυβέρνησης, θα επηρεάσουν αρνητικά τις επιχειρήσεις του κλάδου και γενικά το τουριστικό προϊόν της χώρας μας, ενώ θα οδηγήσουν σε σοβαρές αυξήσεις των τιμών στις παρεχόμενες υπηρεσίες στις παραλίες. Υποστήριξε ότι το βασικό πρόβλημα είναι ο Υπερτουρισμός και ο εξοστρακισμός των κατοίκων από τα νησιά και των Ελλήνων να κάνουν διακοπές σε αυτά. Διαφώνησε με τον αποκλεισμό από τους διαγωνισμούς εκμίσθωσης για χρήση των ΟΤΑ λέγοντας ότι το ένα κριτήριο είναι να βοηθήσει τον «Ξενοδοχειακό Τουρισμό» ξεκάθαρα και το δεύτερο να κρατήσει «ενισχυμένο το Δημόσιο». Υποστήριξε πως υπάρχουν πολλές αντι περιβαλλοντικές διατάξεις με τις οποίες περιορίζεται ο δημόσιος χώρος. Ζήτησε όπως είπε από την Κυβέρνηση να δώσει πειστικές απαντήσεις για ποιους λόγους επί της ουσίας, δεν ολοκληρώνεται και τυπικά η οριοθέτηση του αιγιαλού και της παραλίας. Για την επιστροφή του ειδικού φόρου κατανάλωσης πετρελαίου που χρησιμοποιείται αποκλειστικά στη γεωργία μόνο για το 2024 είπε ότι είναι ένα βραχυχρόνιο μέτρο εμπαιγμός προς τον αγροτικό κόσμο. Ζήτησε πραγματικά μέτρα για την αντιμετώπιση της υπογεννητικότητας όπως με τη γέννηση του δεύτερου παιδιού, δυνατότητα χορήγησης στεγαστικού δανείου για πρώτη κατοικία με πολύ χαμηλό επιτόκιο. Καθιέρωση ισχυρών κινήτρων για την απόκτηση και δεύτερου τέκνου, δηλαδή, χορήγηση εφάπαξ ποσού στο ζευγάρι για τη γέννηση του δεύτερου τέκνου και κάθε επιπλέον τέκνο της, ποσού των 5.000 ευρώ. Σχετικά με τις διατάξεις για την επάρκεια ενεργειακού εφοδιασμού των μη διασυνδεδεμένων νησιών, ειδικά για τη διασύνδεση της Κρήτης αναρωτήθηκε γιατί δεν επιλέχθηκε η μικρότερη διαδρομή πόντιση καλωδίων μεταξύ Πελοποννήσου – Κρήτης και επιλέξτε μία κατά πολύ μεγαλύτερη διαδρομή μεταξύ Αττικής – Κρήτης και φυσικά, πολύ ακριβότερη. Πιθανόν εκτός από τεχνικούς λόγους, να υπήρχαν και κάποια συμφέροντα που επωφελούνται από αυτή την επιλογή.
Ο αγορητής της Πλεύσης Ελευθερίας Αλέξανδρος Καζαμίας, συνοψίζοντας τη θέση του κόμματός του είπε πως αυτό μάχεται για την προστασία του περιβάλλοντος και της φυσικής ομορφιάς της πατρίδας μας. Θεωρούμε και εμείς στην Πλεύση Ελευθερίας, ότι το κανονιστικό πλαίσιο που εισάγει το νομοσχέδιο για τον αιγιαλό και τις παραλίες διέπεται από μια ξεκάθαρη προτεραιότητα. Αυτή δεν είναι άλλη από την εξάντληση των δυνατοτήτων οικονομικής εκμετάλλευσης του αιγιαλού και της παραλίας ή αλλιώς το ιδιωτικό οικονομικό κέρδος με μείωση του προστατευόμενου χώρου και ανεπαρκή μέριμνα κατά τη γνώμη μας για την προστασία του εύθραυστο οικολογικού συστήματος των παραλιών και της φυσικής ομορφιάς του τόπου μας. Σκοπός του νομοσχεδίου κατά τη γνώμη μας, πρόσθεσε ο βουλευτής, είναι η προώθηση ενός μοντέλου μη βιώσιμου υπερτουρισμού στις παραλίες και στις ακτές μας, με στόχο το γρήγορο κέρδος. Κατά συνέπεια η οικολογική βιωσιμότητα δεν επιδιώκεται ως σοβαρή προτεραιότητα καθαυτή, αλλά μόνο ως επικουρικός στόχος που αποβλέπει σε μια ελάχιστη ανεπαρκή και επισφαλή περιβαλλοντική προστασία. Ζήτησε οι προστατευόμενοι χώροι να είναι μεγαλύτεροι. Τα κριτήρια παραχώρησης να είναι αυστηρότερα και οι έλεγχοι στις εταιρείες που εκμεταλλεύονται τις παραλίες να είναι πιο αποτελεσματικοί. Οι ενστάσεις μας, είπε, είναι έντονες, σαφείς και ουσιαστικές.
Χαρακτήρισε το νομοσχέδιο νεοφιλελεύθερης λογικής. Το νομοσχέδιο αυτό είπε ότι θα έπρεπε να έχε έρθει από το Υπουργείο Περιβάλλοντος. Σημείωσε ότι δεν έχει γίνει η εφαρμογή του έβδομου πρωτοκόλλου της συνθήκης της Βαρκελώνης, για την ολοκληρωμένη διαχείριση των παράκτιων ζωνών, που προστατεύει ζώνη 100 μέτρων από την παραλία. Εξέφρασε αντιρρήσεις για τη μέθοδο αδειοδότησης της οικονομικής εκμετάλλευσης του αιγιαλού και των παραλιών. Η ΕΤΑΔ είπε πως δεν έχει την επαρκή τεχνογνωσία για να διαχειριστεί την παροχή των αδειών. Πρόσθεσε πως θα πρέπει να υπάρχει ένα όριο του αριθμού των αδειών που μπορεί να λάβει ένας παραχωρησιούχος, ώστε να τηρούνται οι κανόνες θεμιτού ανταγωνισμού και να μη δημιουργηθεί ένα καρτέλ μεγάλων επιχειρήσεων που θα ελέγχει τις παραλίες και θα αισχροκερδεί εις βάρος των επισκεπτών. Οι εταιρείες εκμετάλλευσης πρέπει να επιλέγονται με πιο αυστηρά κριτήρια. Εκρινε ως ανεπαρκής ορισμός των εννοιών της ευθύνης καθαριότητας και της υγιεινής που εισάγονται και για τις μεθόδους ελέγχου και επιτήρησης, που προτείνει το νομοσχέδιο
Στο σχέδιο νόμου, μέχρι και την ολοκλήρωση της β’ ανάγνωσης, έχει κατατεθεί και μια βουλευτική τροπολογία από τον ΣΥΡΙΖΑ για την «Επαναφορά εν ισχύ τροποποιημένης της διάταξης του άρθρου 3 του ν. 3754/2009 περί φορολόγησης της αποζημίωσης των εφημεριών των ιατρών του ΕΣΥ και τροποποίηση της διάταξης του άρθρου 95 του ν. 5041/2023 περί παράτασης χρόνου παραμονής στην υπηρεσία ιατρών κλάδου ΕΣΥ».
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ
www.ertnews.gr
Διαβάστε περισσότερα… Read More