Παρασκευή, 27 Δεκεμβρίου, 2024

Κεντρική Ελλάδα

ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ ΕΓΚΥΡΗ ΚΑΙ ΕΓΚΑΙΡΗ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ

ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

Θα μπορούσατε να προσγειώσετε ένα αεροπλάνο σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης;

Σε ένα υποθετικό, σπάνιο πλην πιθανό εφιαλτικό σενάριο, ο πιλότος της πτήσης σας για έκτακτο λόγο είναι ανίκανος να κυβερνήσει το αεροπλάνο και κάποιος πρέπει να καθίσει στη θέση του και να το προσγειώσει. Θα μπορούσατε να το κάνετε;

Εάν το όνομά σας είναι Ντάρεν Χάρισον, η απάντηση είναι ναι. Ο πιλότος της πτήσης του από τις Μπαχάμες στο Φορτ Πιρς στη Φλόριντα, στις αρχές Μαΐου, εκδήλωσε απώλεια συνείδησης, αφήνοντας το μονοκινητήριο αεροσκάφος Cessna 208 χωρίς κανέναν στα χειριστήρια. Αλλά με τη βοήθεια της ραδιοεπικοινωνίας από τον πιστοποιημένο εκπαιδευτή πτήσεων και ελεγκτή εναέριας κυκλοφορίας Ρόμπερτ Μόργκαν, ο Χάρισον κατάφερε να προσγειώσει  το αεροπλάνο σχεδόν τέλεια  στο Διεθνές Αεροδρόμιο Παλμ Μπιτς.

Το συγκεκριμένο περιστατικό είναι μόνο το πιο πρόσφατο σε μια σειρά παρόμοιων τυχερών προσγειώσεων “talk-down”, κατά τις οποίες ένας επιβάτης προσγείωσε ένα αεροπλάνο με ασφάλεια με τη βοήθεια κάποιου από το έδαφος ή σε άλλο αεροσκάφος.

Το 2019, ο μαθητευόμενος πιλότος Mαξ Σιλβέστερ μόλις στο πρώτο του μάθημα  είχε προσγειώσει ενα αεροπλάνο στη Δυτική Αυστραλία, όταν ο εκπαιδευτής του είχε χάσει τις αισθήσεις του. Το 2013, ο συνταξιούχος Τζόν Γουϊλντεϊ, ο οποίος είχε υπηρετήσει στην αεροπορία αλλά όχι ως πιλότος, προσγείωσε με ασφάλεια ένα αεροσκάφος στη βορειοανατολική Αγγλία, στο σκοτάδι και μετά από μερικές ανεπιτυχείς προσπάθειες. Και το 2012 στο Ουισκόνσιν, η 80χρονη Έλεν Κόλινς, η οποία είχε κάποια εμπειρία πιλότου, έφερε στο έδαφος με επιτυχία το αεροπλάνο που πετούσε ο σύζυγός της που ξαφνικά ένιωσε να λιποθυμά.

Υπάρχει ένα κοινό χαρακτηριστικό σε αυτά τα περιστατικά: όλα συνέβησαν με αεροσκάφη τύπου Cessna.

Αυτά τα μικρά αεροπλάνα είναι η κορυφαία επιλογή των σχολών αεροπλοϊας, καθώς είναι στιβαρά και σχετικά εύκολα στο χειρισμό, και για αυτό είναι δημοφιλή στους λάτρεις των πτήσεων.

Το σημαντικό είναι ότι απαιτούν μόνο έναν πιλότο, ενώ τα μεγαλύτερα αεροπλάνα έχουν δύο (ή περισσότερους, στην περίπτωση εμπορικών πτήσεων μεγάλων αποστάσεων που πραγματοποιούν εναλλαγές πληρωμάτων). Αν ένας από αυτούς για κάποιο λόγο δεν μπορεί να ανταποκριθεί στα καθήκοντά του, απλά αναλαμβάνει ο άλλος. Το 2009, ένα Boeing 777 προσγειώθηκε με ασφάλεια όταν ένας από τους πιλότους πέθανε στα μισά της υπερατλαντικής πτήσης και οι δύο εναπομείναντες ανέλαβαν τα χειριστήρια.

Σύμφωνα με τον Ντάγκλας Μος, πιστοποιημένο εκπαιδευτή από την FAA (Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας των ΗΠΑ) και πρώην πιλότο της United Airlines, ενώ είναι πολύ δύσκολο να προσγειωθεί ένα αεροπλάνο χωρίς εμπειρία , είναι σίγουρα δυνατό υπό ορισμένες συνθήκες, όπως δείχνουν τα παραπάνω γεγονότα.

Πρώτον, όταν υπάρχει ένα άτομο με θάρρος και κίνητρο που συνειδητοποιεί ότι βρίσκεται σε κατάσταση ζωής ή θανάτου. Δεύτερον, όταν υπάρχει βοήθεια από έναν εκπαιδευτή πτήσης στη ραδιοεπικοινωνία για να τους μιλήσει σε κάθε βήμα. Και τέλος, κάποιο φυσικό ταλέντο στον έλεγχο μιας μηχανικής συσκευής.

«Για παράδειγμα, η δυνατότητα γρήγορης προσαρμογής και κατανόησης των σχέσεων μεταξύ των συσκευών ελέγχου πτήσης του αεροπλάνου, όπως τα χειριστήρια του πηδαλίου και του μοχλού ισχύος, και τις αεροδυναμικές τους αποκρίσεις», λέει ο Moς

Αν όμως απουσιάζει κάποια από αυτές τις συνθήκες, προσθέτει, τα πράγματα θα μπορούσαν να γίνουν άσχημα.

Σε μεγαλύτερα αεροπλάνα ωστόσο, ακόμη και ένα τέτοιο βέλτιστο σενάριο θα μπορούσε να αποτύχει, σύμφωνα με τον Πάτρικ Σμιθ, πιλότο αεροπορικής εταιρείας που πετά με αεροσκάφη Boeing 767 και συγγραφέα του δημοφιλούς βιβλίου και ιστολογίου «Ρωτήστε τον πιλότο».

Ο Σμιθ πιστεύει ότι ένα άτομο χωρίς πείρα πτήσης που αναλαμβάνει τα χειριστήρια ενός εμπορικού επιβατικού αεροπλάνου στον αέρα δεν θα είχε καμία πιθανότητα επιτυχούς έκβασης.

«Ένας μη πιλότος δεν θα είχε την παραμικρή ιδέα πώς να χειριστεί ακόμη και τις συσκευές  ραδιοεπικοινωνίας, πόσο μάλλον να πετάξει και να προσγειώσει το τζετ», λέει.

Κανένας επιβάτης δεν έχει προσγειώσει ποτέ αεροπλάνο, αλλά αυτό οφείλεται κυρίως στο ότι κανείς δεν χρειάστηκε ποτέ να προσπαθήσει.

«Το πιο κοντινό πραγματικό παράδειγμα συνέβη πριν από αρκετά χρόνια στην Ελλάδα, όταν ένας αεροσυνοδός, που ήταν επίσης μαθητευόμενη πιλότος, ανέλαβε τα χειριστήρια ενός 737 αφού το υπόλοιπο πλήρωμα και οι επιβάτες ήταν ανίκανοι λόγω πίεσης. Δεν μπόρεσε να κάνει τίποτα, το αεροπλάνο έμεινε από καύσιμα και συνετρίβη», λέει ο Σμιθ, αναφερόμενος στη συντριβή της πτήσης 522 της Helios Airways στην οποία βρήκαν το θάνατο και οι 121 επιβαίνοντες.

Ο αεροσυνοδός, Ανδρέας Προδρόμου, είχε τις αισθήσεις του χρησιμοποιώντας φορητή φιάλη οξυγόνου, αλλά απέκτησε πρόσβαση στο πιλοτήριο λίγα λεπτά πριν σβήσουν οι κινητήρες.

Ένα ελαφρώς πιο ευνοϊκό σενάριο θα ήταν αυτό στο οποίο το αεροπλάνο είναι ήδη στη φάση για προσγείωση και σε ευθυγράμμιση με τον διάδρομο προσγείωσης και όχι σε ύψος που κινείται σταθερά.

“Οι πιθανότητες εξακολουθούν να είναι πολύ εναντίον σας, αλλά τα αποτελέσματα θα διαφέρουν από άτομο σε άτομο και από αεροπλάνο σε αεροπλάνο”, λέει ο Σμιθ.

“Πού ακριβώς βρίσκεται το αεροπλάνο από τον διάδρομο όσον αφορά το υψόμετρο, την απόσταση και την ταχύτητα; Και πόσο ακριβής είναι η αντίληψη αυτού του ατόμου για το τι κάνει το αεροπλάνο; Πολλά από αυτά, επίσης, θα τα έκρινε η τύχη».

Πηγή: CNN

 

www.ertnews.gr

Διαβάστε περισσότερα… Read More